מה השם רוצה מאיתנו באמת?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

יש הרבה סוגים של דתיים בכל מיני רמות... יש כאלה שחרדים ויש כאלה שדתיים לאומיים יש עבדי השם ויש כאלה שמשלבים בין החיים הרגילים-עבודה וכל מיני דברים ועבודת השם ויש כאלה שעבודת השם היא חייהם ומטרתם וכל העניין שלהם בעולם זה לעשות רצון השם ולהתקדש ולהיות צדיקים וחסידים וקדושים ממש... השאלה מה השם רוצה מאיתנו את זה או את זה אני לא יודע מה הדבר הטוב ביותר עבורי לנסות להיות עבד השם(כמובן שאני יודע שזה עניין של עשרות שנים וזה לעלות דרגה דרגה בשלבים ובלי להעמיס על הנפש כי יש את העניין של ריבוי אור) אבל השאלה באמת אם הרצון של השם זה להיות חסיד צדיק וכו`...שמקדיש חייו למענו או שככה לשמור שבת וכו`...לעשות כבוד מסויים אפילו ללמוד קצת תורה וזהו... כי אני ככה חדש קצת בעולם הדתי ואני לא יודע אני רואה אנשים משני הסוגים וכאילו חושב רגע אם הם נותנים כ"כ הרבה אז למה הם שגם יודעים את כל זה נותנים כ"כ מינימלית... בתודה

תשובה

שלום וברכה

ה` נתן לכל יהודי כוחות להגיע למדריגות גבוהות מאוד וכן כתב הרמב"םהלכות תשובה פרק ה הלכה ב כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם ועל האדם לעשות הכול כדי להגיע למיצוי כוחותיו ולא עליך המלאכה לגמור, אך לא אתה בן חורין להבטל ממנה. עשה ככל שביכלתך וה` ישלים בעדך. ואין לאדם להסתפק במועט בתורה ובמצות, ואעתיק לך את דברי המסילת ישרים. והנה יש מהפתאים המבקשים רק להקל מעליהם, שיאמרו, למה נייגע עצמנו בכל כך חסידות ופרישות, הלא די לנו שלא נהיה מהרשעים הנידונים בגיהנום.

אנחנו לא נדחוק עצמינו ליכנס בגן עדן לפני ולפנים. אם לא יהיה לנו חלק גדול, יהיה לנו חלק קטן. אנו די לנו בזה, ולא נכביד על משאנו בעבור זאת. אמנם שאלה אחת נשאל מהם: היוכלו כל כך על נקלה לסבול בעולם הזה החולף, לראות אחד מחבריהם מכובד ומנושא יותר מהם ומושל עליהם וכל שכן אחד מעבדיהם או מן העניים הנבזים ושפלים בעיניהם ולא יצטערו ולא יהיה דמם רותח בקרבם לא, ודאי! כי הנה עינינו הרואות: כל עמל האדם, להנשא על כל מי שיוכל ולשים מקומו בין הרמים יותר, כי היא קנאת איש מרעהו.

ואם יראה חברו מתרומם והוא נשאר שפל, ודאי שמה שיסבול הוא מה שיוכרח לסבלו, כי לא יוכל למנוע, ולבבו יתעשת בקרבו: מעתה, אם כך קשה עליהם להיות שפלים מזולתם במעלות המדומות והכוזבות, שאין השפלות בם אלא לפנים, ולא ההנשא אלא שוא ושקר, איך יוכלו לסבול שיראו עצמם שפלים יותר מאותם האנשים עצמם אשר הם עתה שפלים מהם. וזה במקום המעלה האמיתית והיקר הנצחי, שאף על פי שעכשו אין מכירים אותו ואת ערכו, על כן לא יחושו אליו, אבל בזמנו, ודאי שיכירוהו לאמיתו לצערם ולבשתם, ודאי שלא יהיה להם זה אלא צער גדול ונצחי: הרי לך, שאין הסבלנות הזה אשר הם דורשים לעצמם להקל מהם חומר העבודה, אלא פיתוי כוזב שמפתה יצרם אותם, ולא דבר אמיתי כלל.

וכבר לא היה מקום לפיתוי זה להם לולי היו רואים אמיתת הענין. אבל לפי שאין מבקשים אותו והולכים ושוגים לרצונם, הנה לא יוסר מהם פתויים עד הזמן אשר לא יועיל להם, כי לא יהיה עוד בידם לתקן את אשר שחתו: והוא מה שאמר שלמה המלך עליו השלום (קהלת ט): כל אשר תמצא ידך לעשות בכחך עשה כי אין מעשה וחשבון ודעת וחכמה בשאול אשר אתה הולך שמה.

והיינו, כי מה שאין האדם עושה עד שהכח מסור בידו מבוראו הוא הכח הבחיריי המסור לו כל ימי חייו שהוא בהם בחיריי ומצוה לעשות, הנה לא יוכל לעשותו עוד בקבר ובשאול, שאין הכח הזה עוד בידו, כי מי שלא הרבה מעשים טובים בחייו, אי אפשר לו לעשותם אחרי כן. ומי שלא חשב חשבון מעשיו, לא יהיה לו זמן לחשבו אז. ומי שלא התחכם בעולם הזה, לא יתחכם בקבר. וזהו שאמר (שם): כי אין מעשה וחשבון ודעת וחכמה בשאול אשר אתה הולך שמה: עד כאן חזק ואמץ - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה