חברה והשקפה

בחירה חפשית

  • ה' אב התשע"ט
אא

שאלה

הרמב"ם אמר שלאדם עם לידתו אין שום כוח שמושך אותו לאיזה כיוון . אם הוא רוצה יכול להיות צדיק ואם רוצה יכול להיות רשע- הכל נתון לבחירתו. לעניות דעתי אין הדבר כך אלא אדם שנולד למשפחה דתיד/חרדית רוב הסיכויים שישאר כזה בעוד שמי שנולד למשל בקיבוץ- בו אורח החיים חילוני קרוב לוודאי ישאר חילוני. במילים אחרות הסביבה בה נולד היא הגורם המרכזי שישפיע עליו. יתר ע"כ, קיים כוח ההתמדה לפיו כל אדם שואף להשאר ולהתמיד במצב בו הוא נמצא. חרדי או חילוני השואפים לשנות, לא יכולים לעשות זאת במסגרת בה הם נמצאים ויעדיפו להשאר בה ולא לעשות שינוי סביבה -דבר המחייב תעצומות נפש רציניות. יוצא א"כ שהסביבה וכוח ההתמדה הם הם הקובעים ולא רצונו החפשי של האדם. מרבית האנשים נשארים במקומם גם אם בסתר לבם ישאפו לשינוי ( ראה גם הרב דסלר , יעב"ץ ועוד) - המלחמה נגד המסגרת הקיימת או שינוי שלה קשים מאד.

תשובה

 

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

הרמב"ם בהלכות דעות כותב בפירוש  שאדם נולד עם אופי מסוים, ומשיכות מולדות, ועם כל זאת מוסיף ומבאר שהאדם מסוגל להתגבר על טבעו ולכוון אותו כרצונו עד שישנה נטיותיו.

 

די במקרה של אדם אחד שבוחר בניגוד לחינוכו, כדי להוכיח שהאדם לא דומה לחיה אוטומטית, אלא יצור עצמאי ומודע המסוגל להתנגד לטבע בכוח בחירתו החופשית, ולהתעלות מעל הטבע.

  עם זאת, אכן צודק הנך שהניסיון קשה מאוד כאשר אדם נולד למשפחה חילונית, ואין הקב"ה מצפה ממנו לשנות את כל אורחותיו, אלא רק לנצל את "נקודת הבחירה" שלו כדי להתקרב לאמת, כפי יכולתו. 

כך אמרו חז"ל (שמות רבה לד, א): "אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו, ואינו מבקש אלא לפי כוחן".

 

הרב אליהו דסלר זצ"ל, בספרו 'מכתב מאליהו' (מאמר הבחירה), מתאר את נקודת הבחירה שיש לכל אחד מאתנו. אצל הצדיק, נקודת הבחירה תהיה עד כמה לכוון בתפילה היום, עד כמה להשקיע בלימוד התורה, אך עבור אדם שנולד למשפחה של פושעים וגנבים, נקודת הבחירה תהיה האם לרצוח... כל אדם מקבל ניסיונות שונים בהתאם לדרגתו, ולחשבונות שלו מגלגולים קודמים. לשום אדם אין שליטה על האירועים והמצבים שיעבור בחייו, אך לכל אדם יש נקודת בחירה, שאם ינצל אותה בצורה הטובה ביותר, יוכל לפתוח עולמות, לחזור בתשובה, ולצאת אף מהחושך הגדול ביותר, כפי שמסרו לנו חז"ל שהקב"ה אומר לכל אחד מאתנו: "פתחו לי פתח כחודה של מחט, ואני אפתח לכם כפתחו של אולם" (ע"פ שיר השירים רבה, פרק ה, ב).
  
בזכות אותה נקודת בחירה - כל מה שקורה בעקבותיה מיוחס אלינו, ועל כן יש שכר ועונש על פעולותינו ומעשינו הטובים והרעים - הנגררים בשל אותה נקודת בחירה. אולם רק הקב"ה לבדו יודע בכל רגע ורגע כמה בחירה היתה לנו, ומה היתה רמת יכולתנו להתגבר או לשנות, כי הוא חוקר כליות ולב, ולכן הוא שופט אותנו בצדק וברחמים.
נקודת בחירה זו, היא מה שאמרו חז"ל שהכל בידי שמים חוץ מיראת שמים. כלומר כל מה שקורה בעולם, ואפילו תוצאות מעשינו, מגיעות משמים. והבחירה היחידה שלנו? ביראת השמים, כלומר בבחירה שלנו אם רצוננו לעשות טוב או רע. לבצור יצרינו אלא לתת להם דרור.

לאחר אותה נקודת בחירה זעירה - רוב פעולותינו ומעשינו קורים כמעט מאליהם, כביכול אנו פועלים על "טייס אוטומטי" רוב הזמן. אך ה' יתברך מזמן לנו מדי פעם נקודות בחירה חדשות, שמאפשרות לנו לרומם את מעשינו הבאים, ולשנות את נתיב חיינו לטובה. 
בזכות נקודת בחירה זו - נזכה לשכר על כל פעולותינו הבאות, אשר יהיו מיוחסות אחרינו בזכותה. ואם השתמשנו בנקודת בחירה זו לרעה חלילה - אז כל העבירות שיבואו בעקבותיה יהיו מיוחסות לנו. למה הדבר דומה? לאדם שמשקיע בבנק תוכנית חיסכון לטווח ארוך באיזו עסקה, וחותם חוזה לשנה, ואם יטעה בהשקעה - יפסיד הפסדים רבים, ואם יצליח בהשקעה - ירוויח רווחים רבים. וכל הרווחים או ההפסדים שיבואו לו הם בזכות בחירה אחת שבחר בתחילה.
כך גם אנחנו, יש לנו מדי פעם צמתי דרכים בחיים, רגעים של בחירה אמיתית בין טוב לרע, המסוגלים לשנות את טיב מעשינו. בעקבות נרבה לנו זכויות הרבה, או חלילה עבירות הרבה. כך אמרו חז"ל: "מצוה גוררת מצוה, ועברה גוררת עברה" (אבות ד, ב)
 

עובדה שאנו רואים שישנם אנשים שהיו בתחתית המדרגה, בעלי ייסורים וקשיים, אשר לכל הדעות מצבם היה צריך להובילם לשפל חומרי ורוחני עד סוף ימיהם, אלא שבכח החלטה פנימית הגיעו לפסגה. 

אם לא היתה בחירה חופשית, לא היו מקרים כאלה בעולמנו. להבדיל, כלב מאולף תמיד יתנהג כפי שמאלפים אותו, וכלב רחוב תמיד יתנהג כמו כלב רחוב. אך האדם שונה מבעלי החיים בכח הבחירה שלו, ועל כן ביכולתו לשנות את מעשיו בכל מצב ומכל מקום. אדם לא ניתן לאלף. מטעם זה יש חוזרים בתשובה ויש יוצאים בשאלה - נגד חינוכם. כי כך בחרו בכוחות עצמם נגד הנסיבות שפעלו עליהם.

 

ד"ר ויקטור פראנקל, ניצול שואה אשר כתב ספר ידוע בשם "האדם מחפש משמעות", מנסה לתאר בצורה פסיכולוגית היכן נמצאת נקודת הבחירה שלנו, וממחיש אותה באמצעות סיפורים ממחנות ההשמדה, סיפורי ייאוש כנגד סיפורי גבורה - תחת אותם מצבים ולחצים פסיכולוגיים מאיימים. כך למשל, הוא מספר שראה קצין נאצי פונה בתקיפות ליהודי חלש ומסכן, וקרא אליו בגאווה: "אתה יהודי פחדן". היהודי השיב לו: "נכון, אני באמת פחדן, אבל אם אתה היית פוחד עכשיו כמוני, היית בורח מרוב בהלה!"

 

ד"ר פראנקל ראה באמירה זו ביטוי לנקודת הבחירה שיש בכל אחד מאיתנו, כלומר ההתייחסות האישית שלנו למאורעות, גם במצב של פחד איום ונורא. פראנקל טען שגם אם איננו יכולים לשלוט על מצבים של רגשות עזים כמו פחד או כעס או תסכול, אנו עדיין מסוגלים לבחור כיצד להתייחס למצבים - למרות הרגשות והמחשבות הפוקדות אותנו. כך לדוגמה, אדם שפוחד מאוד יכול לבחור לנהוג באומץ, ואדם שכועס מאוד יכול להחזיק מעמד למרות הכעס המצטבר. 

 

כאשר אדם מתמיד בבחירות טובות - ה' מכוונו אל תורתו וקיום מצוותיו בשלמות, דרגה אחרי דרגה.

אמרו חז"ל: "בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו" (מכות דף י, ע"ב), "בא ליטמא פותחין לו, בא ליטהר מסייעים אותו" (שבת דף קד, ע"א). 
 

בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חילוניבחירה חופשית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה