שמיטה

שמיטה והיתר מכירה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לכבוד הרב, שלום! רציתי לדעת, מה עושים במצב שבו בבית אחד קיימים שני זרמים שונים מבחינת שמירת השמיטה, זרם אחד שטוען שהיתר מכירה זו האפשרות הטובה ביותר (מכיוון שהכסף של היבול מפרנס את החקלאים היהודים במקום את הערבים, ועוד, שלפי טענה זו - מצוות השמיטה בימינו היא מדרבנן, בעוד שאיסור:"לא תחנם" (דברים,ז`,ב`) הינו מדאורייתא, וכמובן גם המצווה לעזור ולסייע לאחינו היהודים). וזרם שני שטוען שיבול נוכרי זו האפשרות המובחרת (דברים שנמכרים ברשתות "זול פה", "שפע שוק" וכד`) עניין זה גורם לפירוד בבית, ולהרבה מחלוקות. תחשוב מה עובר על עקרת בית שרוצה לבשל מרק, וצריכה "להקרע" בין שני ילדים כשאחד רוצה סלרי של היתר מכירה, והשני רוצה יבול נוכרי... עד כמה שידוע לי, הטוב ביותר זה יבול נוכרי, וזה מה שמוסכם על כל גדולי הדור. אבל אחי, שלומד בישיבה דתית ציונית טוען בנחרצות שהיתר מכירה זה הטוב ביותר, וכמובן שזה מה שאוכלים בישיבות שלהם. מה עלי לעשות! זה קצת לא הוגן כלפי אימי, שצריכה לרוץ מסופר אחד, לסופר אחר רק בשביל למלא את בקשותינו. השאלה היא האם היתר מכירה זה פסול ברירת מחדל עד כמה שידוע לי, הרב עובדיה יוסף שליט"א מתיר את זה. אבל בכל זאת יש הרבה מחלוקות סביב הנושא הזה. מי צודק למי לשמוע אני בסה"כ רוצה לקיים את מצוות השמיטה כהילכתה... דבר נוסף - מדוע מחירי הפירות והירקות כ"כ גבוהים (וזה לא משנה - היתר מכירה או יבול נוכרי) זה נראה כמו נסיון לנצל את המצב, וזה ממש לא הוגן... למה שקית עם כוסברה, שיש בה בקושי שני עלים, צריכה לעלות 9 ש"ח! ומה עושות משפחות מרובות ילדים יישר כוח!

תשובה

שלום

ובכן אין שום קשר בין צריכת יבול נכרי לבין איסור לא תחנם, כל דבר שהאדם עושה מחשבון של תועלת עצמית אין בו משום לא תחנם. התר המכירה שנויה במחלוקת תורנית ענינית טהורה, בין שני גדולי דורינו פוסקי הדור שליט"א הלא הם מורינו ורבינו הגאונים רבי עובדיה יוסף שליט"א ורבי יוסף שלום אלישיב שליט"א. דעת הרב אלישיב לאסור את המכירה בזמן הזה מכל וכל. לעומתו דעת הרב עובדיה כוללת הוראה מעיקר הדין והוראה להנהגה בפועל וזו בדיוק דעתו: "שכל הרוצה לקנות תוצרת מהיתר המכירה, בודאי שיש לו על מה שיסמוך, כי היתר זה יסודתו מהררי קודש כמו שביארנו. אלא שהמחמיר לרכוש פירות מתוצרת שאינה של היתר המכירה, תבא עליו ברכה, אולם במקום צורך, ובפרט במקרה שבו מפקיעים את מחירי הפירות שבכשרות מהודרת, יש להקל לרכוש את התוצרת שמהיתר המכירה, וכמבואר".

והעולה מזה כי לענין הלכה לכתחילה שניהם מסכימים שיש להדר אחרי תוצרת מיבול נכרי, כשאין הבדל גדול במחירים. דעה אחרת המחייבת השתמשות בתוצרת מיבול נכרי, אין לה על מי לסמוך, מכיון שאין רב בעל סמכות כמו השניים שציינתי, שמורה הוראה תמוהה כזאת להדר להשתמש בתוצרת מהיתר המכירה. עקרת בית צריכה להפעיל את סמכותה ולהחליט על האופן בו הוא נוהגת כפי ההלכה, וכשיש בן שאינו חפץ לקבל את מה שנהוג בבית, אין זה מעשה חינוכי שעקרת הבית תצטרך לרקוד לפי החליל שלו.

בענין המחירים, ידוע כי כעת נעשים מאמצים עליונים להוזיל את מחירי השמיטה, ובשבועיים הבאים יהיו בשורות בעניין הזה, ואחד מהגורמים העיקריים למצב זה הוא האינתיפאדה ברצועת עזה שסגרה ברז ראשי של אספקה שוטפת, וכעת נעשים מאמצים רבים לפתוח את הברז הזה בהקדם. כעת מזכים גם את תושבי הערים להצטרף לחקלאים ולהתנסות יחד עמם בנסיון השמיטה שבגין העמידה בכך נקראו ישראל "גיבורי כח עושי דברו".

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה