הלכות ומנהגים

שימוש בחד פעמי

  • י"ד סיון התשע"ט
אא

שאלה

כבוד הרב שלום.
ידוע ונפוץ הדבר מאוד עד כמה מזיק בין לבריאות ובין לארץ שבורא עולם ברא בשבילנו. עם כל זאת עוד לא יצא לי לראות בעלון או בכתבה זעקה גדולה על הנושא, לצערי השימוש שלנו בחד פעמי הוא בצורה בזבזנית. האם יש היתר לכך ? האם מותר לאכול בחד פעמי בשבת ? קשה עליי התירוץ שכן אם זה טורח כי הרי אם כל אחד שם יד יש גם ביטוי של איכפתיות וכיבוד הורים או עזרה של האיש לאישה ולהיפך וכי זו טרחה לרחוץ צלחת וסכום? האם מותר ביום יום?
הנושא מאוד כואב לי כי אני רואה הרבה משפחות (גם חרדיות) שזורקות כמויות של חד פעמי גם בשבת גם ביום יום וגם ישיבות שעושות כן... וכי מי "יעלים" את כל הפלסטיק הזה? האם אדם המקבל בית חדש והתכולה שבבית יקרה מאוד כגון שטיחי משי ושולחן מפואר האם ראוי הוא שישליך לשם פסולת ולכלך עד כדי שהבית יקיא את הזבל החוצה והוא אותו דר מזיק לעצמו שעושה כן

תשובה

ס"ד
 
שלום וברכה,

בשונה ממה שרבים טועים לחשוב, רוב הזיהום באוקיינוסים מגיע מספינות תעבורה ושפכים של מפעלים. במילים אחרות, אם רצוננו לשמור על הסביבה, עלינו להתנזר מחשמל וכל מוצר תעשייתי הנעשה במפעלים ומובל על ידי ספינות - שנאלץ לשפוך שפכים אדירים לים. 

נראה שהפתרון האמתי לבעיות האקולוגיות הגדולות יכול להגיע רק בצורה של חקיקה רצינית ומגבילה מאוד, או חידוש טכנולוגי של תוצרים אלטרנטיביים לנפט.

אין לצפות מן האדם הקטן להקריב מאמצים עילאיים למטרה הזו. העניין של מחזור חד-פעמי תלוי במודעות ציבורית ונוחיות לגבי מחזור, המתבטאת בפחי אשפה קרובים לכל בית, ופרסומים בנושא הזה בחוצות - תפקיד אשר נועד לעירייה, ומקבל את תקציביו מן הממשלה. בקיצור, מדובר בעניין של תקצוב וחקיקה ציבורית ולא נושא פרטי. 

 בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כוסחד פעמימיחזור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה