מי הם התימנים הדרדעים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

יש כת של תימנים דרדעים רציתי לדעת מה הסיפור הזה שלא מאמינים בזוהר גילגול נשמות וכל זה וגם פוסקים לפי הרמבם איך פוסקים ישר מהראשונים ומה אומרים על זה גדולי ישראל האחרים תודה רבה לכם

תשובה

כל גדולי ישראל הרחיקו מאוד את הכת הזה. בעבר היה ענין הגלגול שנוי במחלוקת, אולם אחרי שהאיר הקב"ה את עולמו בדמותו של האר"י שהוכיח את הדבר עין בעין לא נשאר בזה צל של ספק, וכל יראי ה` החרדים לדברו קבלו את עניין הגלגול לאמת קיימת כעשרת הדברות. בתימן הרחוקה היו אנשים שלא נגה עליהם האור, ועשו לעצמם `כת` שפרשה מכלל ישראל.

כידוע ומפורסם, שבדור האחרון עם עליית תימן, עלתה גם משפחה אחת מפורסמת שהיתה בתימן מכת הדרדעים, ואחד מבניה שהיה גדול מאוד בתורה עלה במעלות הרבנות ואף נכנס לשלש כחבר ברבנות הראשית, אולם קודם כניסתו הוא כתב מכתב כי אין לו קשר עם הכת הזאת, וכי הוא מאמין בכל מה ששלומי ישראל מאמינים. אילו יזכו בני כת הדרדעים הם יחזרו בגלגול על עניין אי האמונה בספר הזוהר, וכפי שהעיד על עצמו מרן רבי חיים ויטאל ממה שאמר לו רבו האר"י ז"ל שמה שבא בגלגול של רבי חיים ויטאל היה לפי שבגלגול הקודם אף שהיה גדול בתורה לא היה מאמין בחכמת הזוהר ורק משום כך בא שוב בגלגול וזה לשונו (שער הגלגולים - הקדמה לח): "...

ואחריו באתי עתה בגלגול בפעם הזאת, ונקרא שמי חיים, ואמר לי שמה שהוצרכתי להתגלגל עתה, היה לסיבת שבגלגול אחר מן הקודמים אלו, לא הייתי מאמין הרבה בחכמת הזוהר, ואמר לי כי הענין שאני צריך לתקן עתה בגלגול זה, הוא לעסוק תמיד בכל יכולתי בחכמת הזוהר, ושזה הוא העיקר הגדול, שאני צריך לעשות עתה בגלגול זה. גם אמר לי כי לסבה הנזכרת צריך שלא אקשה קושיות רבות בזוהר, עד אשר אלמד עמו זמן ידוע אצלו, ואח"כ יהיה לי רשות להקשות ולשאול, כל מה שאני רוצה לחקור ולידע בספר הזוהר". ובספר שם הגדולים (מערכת י אות יד) כותב מרן החיד"א על רבי יהודה אריה ממודינא רבה של ונציה, שראה ספר חיי יהודה שלו ושם הוא מספר על העבר עליו בימי חייו, ושם כתוב: "שהוא בתחלה לא היה מאמין בגלגול.

ויקר מקרה ששכנתו ילדה בן וכמעט בתוך חדש ללידתו חלה הילד בחלאים קשים שונים ולסוף ששה חדשים ללידתו הגיע קצו והיה גוסס, ושכנתו קראה להרב הנזכר שיאמר פסוקים ודברי תורה בצאת נפשו כמנהג המורים באיטליא, והוא הלך וראה הילד מצטמק ורע הוא גוסס וקרא איזה מזמורים, והילד פתח עיניו ואמר שמע ישראל ה"א ה` אחד ויצאה נשמתו באחד והוא פלא. ומהיום ההוא והלאה האמין בגלגול כי עין בעין ראה ילד בן ששה חדשים חולה תדיר מצטמק ורע והוא אומר כגדול בבטוי שפתים פרשת שמע כולו בקול רם".

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה