מדוע נאסרה אכילת בשר וחלב יחד?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

למה אסור לאכול בשר וחלב ביחד? בהפרש של זמן?

תשובה

שלום

הקשית לשאול מאחר ואיסור בשר בחלב נחשב בין החוקים שבתורה, שאין השכל האנושי משיג ומבין, ואף הרמב"ם בספר המורה קבע שמצוה זו היא חוק בלי טעם ידוע לנו, אולם ידוע טעמו לבורא שיודע את השורש לכל דבר שברא, ונסמוך עליו שעירוב בשר בחלב הוא קלקול. אולם רבותינו במשך הדורות לא נמנעו מלהתבונן בטעמי מצוה זו כמו בשאר החוקים שבתורה, וכך כתב רבינו בחיי (שמות כג יט): "על דרך הפשט, טעם המצוה הזאת לפי שהוא מטמטם את הלב, שהרי החלב נעשה מן הדם, והדם מזגו רע ומוליד אכזריות, ואחד מטעמי האיסור שבו שאינו מקבל שינוי והתפעלות בגוף כשאר הדברים הנאכלים, ולכך טבעו הרע נשאר בתוכו מבלי שינוי, ואע"פ שנשתנה עכשו מדם לחלב וקבל שינוי והתפעלות שהועתק לדבר אחר, מ"מ כשחוזר ומערבו עם הבשר הרי חוזר לכוח הדם וטבעו הראשון כבתחלה, והתערבם יחד מטמטם הלב ומוליד גסות ותכונה רעה בנפש האוכל".

והיינו שעירוב בשר עם חלב מחזיר את החלב לשורש שלו שהוא הדם, ואכילת הדם משחית את טוהר הנפש. אולם אף הוא מסיים: "ומן הנראה כי הטעמים האלה בלתי מספיקים, ואינם עיקר בטעם המצות אלא לדחות את השואל, שהרי מצוה זו מכלל החוקים, כפרה אדומה ושעיר המשתלח, וכן דרשו רז"ל לעתיד לבא הקב"ה מגלה להם לישראל מפני מה צותה התורה בשר בחלב ופרה אדומה ושעיר המשתלח".

"וכיון שכן, דעת חכמים שהמצוה הזאת מסתרי התורה, כי בודאי לעתיד לבא לא יהיה שם לא טמטום הלב, שהרי אנו מובטחים בהבטחת (דברים ל) ומל ה` אלהיך וגו`, אבל המצוה הזאת יש לה סוד, שכבר ידעת כי כל המצוות כלן אלוקיות, וכל אחת מהן מצויירת לציורי דברים של מעלה, אף כי החוקים זכרון ודוגמא של מעלה, כי על כן נקראו חוקים לפי שהם חקוקים למעלה, והבשר והחלב דוגמא ורמז כנגדם למעלה דברים מיוחדים".

והמקובלים מסבירים בדרך כלל, כי הבשר הוא נגד מידת הדין, והחלב הלבן הוא כנגד מידת הרחמים, ועירוב שני הדברים הללו גורם לקלקול בשורש העליון, ולהמשכת דין על האדם העושה את זה, ולכן גם אכילת חלב אחרי בשר אסור, מאחר וההלכה היא כי התחתון גובר על העליון ואם אכל בשר ועליו נותן את החלב כח הדין שבבשר יגבר על כח הרחמים שבחלב, ולכן אין כל כך חומר באכילת בשרי אחרי חלבי אחרי ששטפו טוב טוב את הפה.

יש שהפליגו הרבה בגודל הפגם הנעשה על ידי כך, ושיש כמה וכמה מחנות של מזיקים השואבים את כוחם מתערובת כזו. אולם העיקר שהאיסור הוא מכלל החוקים שבתורה שאין דעת אנוש יכולה להשיג את דעת הבורא שגזר על כך.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה