חברה והשקפה

אם לה’ לא חסר כשהוא נותן, מה הגדולה שהוא נותן לנו?

  • כ"ג ניסן התשע"ט
אא

שאלה

שלום רב,
יש לי שאילה שמאוד מפריעה לי - אני יודע שה' יתברך נתן לנו כל טוב: עצים, ירקות, פירות במבחר צבעים ואלפי בלוטות טעם בלשון שנהנה מהאוכל כדי שנעבוד אותו בשמחה, ואני מרגיש כמובן צורך להודות לו על כך כל רגע, אבל לפעמים כשאני חושב על זה מבחינה שכלית - אם ה' הוא כל יכול, וכולו טוב אז כשהוא נותן משהו לא חסר לו דבר. הכוונה שאם הוא נותן לי אוכל שאני מתענג עליו זה לא מחסיר ממנו משהו, אין לו כל טרחה בזה... אז למרות שההודאה היא בשביל בני האדם שלא יהיו כפויי טובה אבל אשמח שתפתרו לי את המחשבה שעלתה לי כדי שאוכל לברך את בורא עולם בשמחה אמיתית, וכמובן שהכל בא מכוונה לחקור ולמצוא את האמת ולא חלילה דבר אחר.
תודה רבה מראש!

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

אכן, הקב"ה לא חסר כלום, אך מצד שני, הוא גם איננו חייב לבריה קטנה ועלובה כמותנו לעשות שום דבר! האין זו ענווה מדהימה למלך מלכי המלכים להקשיב לתפילתו של אדם? האין זו מתנה מדהימה מאין כמותה למלך לקחת ילד עזוב מן הרחוב ולגדלו כבנו כנסיך בארמונו?

הקב"ה אומר בתורה: "בנים אתם לה' אלוקיכם".

התודה וההערכה נובעת מיראה - כשהכוונה היא ליראת הרוממות - ההכרה בגודל מציאותו של ה', שלפי מידותיו לא היה צריך לחשוב בנו כלל, ולא לתת לנו דבר, ובמקום זאת ברא לנו עולם בעשרה מאמרות והעלה אותנו לארמונו לתת לנו את קרבתו בגן-עדן. איזו אהבה, ואינה תלויה בדבר.

אלו מתנות חינם, ולמרות שנותן המתנה גדול מכל מתנה, הוא גם גדול מכל נתינה. ולמרות זאת נותן לנו מן השפע שלו.

ברגע זה ממש, פועלים בתוך גופך מיליוני מערכות גאוניות בתחכומן. גופך בנוי ממיליארדי אטומים שפועלים בתיאום, אפילו התא הקטן ביותר שיש באצבע שלך מורכב יותר מכל מערכת התחבורה בעיר ניו יורק. הידיים שלך הם מנופים מורכבים מלאים פרקים תואמים שמאפשרים לך לתפקד בחיים. בכל אחת מן העיניים שלך יש יותר מ-120 מיליון קולטני אור, המאפשרים לך לקבל תמונה חדה וצבעונית של המציאות סביבך. בכל יום הלב שלך מעביר 8000 ליטרים של דם בתוך גופך - פירוש הדבר כי בשלושה ימים משאבת הלב שלך היתה מסוגלת למלא בריכת שחייה! אך כל כך הרבה ליטרים של דם דורשים ניקוי רעלים תמידי, ולכן בכל דקה שעוברת הכבד שלך מסנן 2 ליטר של דם מרעלים. המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה, ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם כל כך - מוחך מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לראות לשמוע לנוע לדבר ולחשוב. ואין כאן המקום לתאר את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בגופך. ויושם לב לעובדה שכל המערכות המדהימות הללו - הן רק הכלי החיצוני שניתן לך בעולם הזה, כדי שהנשמה שלך תוכל להפעיל את הגוף כמו נהג ברכב. אלו מתנות גדולות מאוד, שצריכות לעורר בלב כל אחד מאתנו אהבה ויראה.

ראה:

https://www.hidabroot.org/article/1119051

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יראהאהבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה