אמונה

למה ה’ החליט לברוא את העולם ’פתאום’?

  • כ"ג ניסן התשע"ט
אא

שאלה

שלום וברכה, רציתי לשאול משהו שכבר הרבה זמן מעניין אותו ולחקור על מנת להימנע מספקות: אני יודע בוודאות שיש בורא לעולם, ושהוא יצר בחוכמה אין סופית את העולם הזה, רציתי לשאול "מה קרה" שה' יתברך פתאום החליט לברוא את העולם? כמו שאומרים "מאיפה הכל התחיל"?

אין שום מציאות שמסתדרת חוץ משיש בורא לעולם אבל בשביל להשלים את ה'פאזל' בהבנה שלי נשארה לי השאלה הזאת. ה' הוא מעל הזמן הוא תמיד היה פה אז זה ממש מוזר לי להבין איך פתאום הכל התחיל? אני יודע שה' רצה לתת לנו שכר בזכות ולא בחסד לכן ברחמיו נתן לנו את המציאות הזאת אז שוב, למה הוא התחיל את זה לפני ה"תשעט שנים?
תודה מראש!

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

נא ראה במאמרי "האם לקב"ה יש רצון?":

https://www.hidabroot.org/article/218147

לעצם שאלתך, אצל הקב"ה אין זמן כמו אצלנו, ולא חלים בו שינויים, כך שאין ברצונו שום שינוי, כפי שנאמר בפסוק: "מי פעל ועשה, קורא הדורות מראש, אני ה' ראשון ואת אחרונים אני הוא" (ישעיהו מא, ד). מראשית הבריאה ראה ה' את אחריתה, כי אין מבחינתו חילוק בין עבר הווה ועתיד, "כאלף שנים בעיניך כיום אתמול כי יעבור".

פירוש הדבר שמבחינתו, תמיד רצה ה' לברוא את העולם ואכן יצר אותו, אך מבחינתנו הדברים משתלשלים לפי רמת השגתנו בסדרה של מקומות וזמנים רבים.

כשם שרוע נובע מחיסרון, כך טוב נובע משלמות.

הקב"ה הוא מושלם, אינסופי, ועל כן הקב"ה הוא טוב מושלם. רצון הטוב היא להטיב, להשפיע. זה טבעו של מי שיש לו הכל - להשפיע לאחרים מטובו האדיר והגדול.

חכמים רבים המשילו זאת לשמש המאירה, אשר אורה מגיע עד לארץ, אלא שהנבראים זוכים להנות מאותה בהתאם לדרגתם (החפרפרת לא תהנה מאור השמש כמו האדם). כך להבדיל, הטוב האלוקי ברא את הנבראים ומטיב להם בדרגות שונות לפי יכולתן, כאשר האדם נמצא בראש הפירמידה - כי הוא קיבל בחירה חופשית, על כן ניתן להטיב לו יותר מכל בריאה אחרת.

הקב"ה ברא את בני האדם כדי להטיב להם, ובמטרה שיהיו דומים לו וקרובים אליו בעולם הבא. כך נאמר בתורה: "ויברא אלוקים את האדם בצלמו, בצלם אלוקים ברא אותו" (בראשית א', כז). האדם הוא נזר הבריאה. ומבחינה זו אנו דומים לבנים ובנות של הקב"ה: "כי בנים אתם לה' אלוקיכם".

ההטבה הגדולה ביותר שיש היא הרוממות הרוחנית, הגבורה שאותה משיגים באמצעות הנסיונות ומלחמת היצר בעולם הזה, בדומה לספורטאי שמשיג מדליה רק לאחר ניצחון בתחרות קשה. כך הנסיונות והבחירות שלנו בעולם הזה נועדו לרומם אותנו, ולהביאנו לדרגה רוחנית גבוהה, שבה נהיה דומים לבורא עולם בזכות הבחירות שלנו והמעשים שלנו.

המטרה של החיים היא לקיים את רצונו של בורא עולם, על ידי תיקון המידות והתגברות על התאוות שלנו, בכך נגדיל את הנשמה שלנו עוד ועוד, ונקרב אותה למקור יוצרה. בעולם הבא, תהיה הנשמה קרובה לקב"ה בגן-עדן לפי קדושת ורמת המעשים שלנו בעולם הזה. התורה היא ספר הוראות היצרן המדריך אותנו כיצד להשיג את ההטבה הגדולה הזו, וכיצד לקיים את רצונו של בורא עולם.

כדי להבין נקודה זו בצורה ברורה, נא לראות את התשובה הבאה:

http://www.hidabroot.org/he/article/109596

ומומלץ לחפש בגוגל חוברת בשם "שיחה גורלית" שדנה בכך בהרחבה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בורא עולםתכלית הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה