תורה ומדע

תפקיד

  • ד' ניסן התשע"ט
אא

שאלה

שלום רב,
איפה מוזכר שיש לנו בעולם תפקיד? לכל אחד?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

אמרו חז"ל (סנהדרין ד, ו): "לפיכך נברא האדם יחידי. להגיד גדולתו של הקדוש ברוך הוא: שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד, וכולן דומין זה לזה; ומלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טבע כל האדם בחותמו של האדם הראשון, ואין אחד מהן דומה לחברו. לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר: בשבילי נברא העולם".  

בתורה נאמר שהקב"ה נפח נשמה רוחנית באדם, והיא שהופכת אותו לבעל בחירה בין טוב לרע, ועושה אותו לשונה מכל בעלי החיים. לכן כל אדם הוא עולם מלא, כי בכוחו לבחור בטוב או ברע, וזהו תפקידו:

"ראה נתתי לפניך היום, את החיים ואת הטוב, ואת המוות ואת הרע, אשר אנוכי מצווך היום לאהבה את ה' אלוקיך ללכת בדרכיו, ולשמור מצוותיו וחוקותיו ומשפטיו... העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ, החיים והמוות נתתי לפניך, הברכה והקללה, ובחרת בחיים, למען תחייה אתה וזרעך, לאהבה את ה' אלוקיך לשמוע בקולו ולדבקה בו - כי הוא חייך ואורך ימיך".

שלמה המלך מלמד אותנו בספרו "קהלת" שיעור חשוב באמונה (פרק יב): "וישוב העפר על הארץ כשהיה, והרוח תשוב אל האלוקים אשר נתנה. הבל הבלים אמר הקוהלת, הכול הבל... סוף דבר הכול נשמע, את האלוקים ירא ואת מצוותיו שמור, כי זה כל האדם. כי את כל מעשה האלוקים יביא במשפט, על כל נעלם, אם טוב ואם רע".

תפקידנו הוא לקיים את מצוות הבורא, כל אחד יעמיק לפי רמת כשרונותיו ושליחותו האישית - במעשי חסד ולימוד חוכמת התורה. אמר הגר"א שהדברים שקשה לאדם לקיים - מעיד על מה שהחסיר ולא תיקן עדיין נשמתו מגלגול קודם, בעוד המצוות אותן נמשך האדם לקיים מעיד על תיקונו המיוחד בגלגול זה.

ראה חוברת שכתבתי בשם "שיחה גורלית" (חפש בגוגל) המתארת דו-שיח עם בורא עולם על שאלות רבות באמונה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תיקוןגלגול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה