תפילה וברכות

מי שאכל פחות מכזית מזונות, האם יכול לכלול זאת בברכת מעין שלוש?

  • כ"ב אדר א' התשע"ט
אא

שאלה

אם אכלתי כזית זיתים מבושלים ופחות מכזית מזונות, האם בברכה אחרונה (מעין שלוש), עלי להוסיף "על המחיה ועל הכלכלה" או רק "על העץ ועל פרי העץ"?

תודה רבה

תשובה

שלום רב,

אם אכלת פחות מעשרים גרם מהמיני מזונות אין להוסיף בברכת מעין שלוש "על המחיה ועל הכלכלה". אכן אם אכלת יותר מעשרים גרם מהמיני מזונות תוכל לברך "על העץ ועל פרי העץ", ואחר כך להוסיף "ועל המחיה ועל הכלכלה". וכן בחתימת הברכה תוכל להוסיף כן.

מקורות: ראה שלחן ערוך ורמ"א אורח חיים (סוף סימן רח) שאין לכלול על הספק שום תוספת בברכת מעין שלש אף על פי שאינו מוסיף שם ומלכות. אכן כתב המשנה ברורה (ס"ק פב) שדעת הט"ז, והסכימו אתו כמה אחרונים לדינא, דלא אמרינן סברא זו רק לעניין לכתחילה, דהיינו שישתה משקה זו ויסמוך לעניין ברכה אחרונה על סמך שיכלול אחר כך בתוכה שום תוספת. אבל לעניין דיעבד, דהיינו שכבר שתה משקה שיש לו ספק, מוטב שיכלול בתוכה, ממה שישאר בלי ברכה אחרונה כלל.

ועיין בשו"ת יחוה דעת חלק ו' (סימן יד) שהאריך בעניין זה, והעלה, שמי שאכל עוגה שיעור כזית, ואכל פרי משבעת במינים יותר מעשרים גרם, שרשאי להוסיף בברכת על המחיה "על העץ ועל פרי העץ" ובחתימה יאמר "ברוך אתה ה' על הארץ ועל המחיה ועל פירותיה". והיינו משום שיש דעות ששיעור כזית הוא כבר מעשרים גרם ומעלה. ואפילו שלא פוסקים כך להלכה, מכל מקום היות שיש דעות שסוברות כך ממילא רשאי לכלול תוספת זו כשבלאו הכי מברך מעין שלוש. אבל אם אכל פחות מעשרים גרם לא יכלול "על העץ ועל פרי העץ" בברכת על המחיה. ע"ש. ומעתה גם בנידון דידן אם אכלת יותר מעשרים גרם מהמיני מזונות תוכל להוסיף ולומר "על המחיה ועל הכלכלה" כשאתה בלאו הכי צריך לברך מעין שלוש על הזיתים שאכלת.

אלא שכיוון שאתה מברך מעין שלוש על הזיתים שאכלת מהם שיעור כזית בוודאי, ועל העוגה אתה מברך רק אגב זה שאתה יכול לברך מעין שלוש על הזיתים, לפיכך נראה שיש לך להקדים בברכה אחרונה ולומר קודם "על העץ ועל פרי העץ" ורק אחר כך לומר "ועל המחיה ועל הכלכלה". וכן מצאתי שפסק בשו"ת שרגא המאיר חלק ג' (סימן ד). יעויין שם.

בברכה,

הלל מאירס

 

 

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מעין שלושעל המחיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה