חברה והשקפה

התחזקות באמונה לאחר הרצח של אורי אנסבכר הי"ד

  • י' אדר א' התשע"ט
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, באופן אישי לקחתי די קשה את הרצח והתקיפה של אורי אנסבכר הי"ד. לא הצלחתי להבין את הקיצוניות של הרוע והאכזריות עם התום והטוב שלה. מוצאת את עצמי במחשבות על חשבונות שמים, מה ה' מנסה להגיד לנו, איך אפשר להמנע ממקרים כאלה ומאיפה הכוחות להמשיך, להיות בעשייה, להביא ילדים לעולם שיש בו מקרים כאלה ועדיין להיות בבטחון, באמונה ובשמחת חיים. מעולם לא עלו בי מחשבות כאלה בפיגועים קודמים שהיו.
אשמח לתשובתך. תודה רבה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

כשקורה מקרה נורא כל כך, טבעי להזדעזע - זה חלק מהסתר הפנים של העולם הזה, שנועד לגרום לנו להתחזק ולהתפלל לגאולה השלמה במהרה. 

אין ספק שמקרים נוראים כאלה יש בהם חשבונות שמים מגלגולים קודמים, אך ברוך השם הם נדירים מאוד בעולמנו, רוב האנשים ודאי אינם חולים ולא נהרגים במיתות משונות. אין לצפות למה שאינו צפוי ושכיח, אחרת היינו חיים בחרדות ולא נוסעים בכבישים מפחד לתאונות.

צריך אדם לעשות את ההשתדלות שלו, ולבטוח שמה שעושה ה' הוא לטובה.

רגשותייך טבעיים, את מרחמת כי יש בלבך רחמים. רק זכרי מנין קיבלת רחמים אלה - מבורא עולם. מכאן תזכי לבטוח בו שהוא עושה הכול לטובה, רק שחשבונותיו עמוקים ונסתרים מבינתנו.

אלוקים הוא כידוע נותן התורה הקדושה, אשר לימדה אותנו רחמים: "ואהבת לרעך כמוך", "לפני עיוור לא תיתן מכשול", "לא תלך רכיל בעמך", "לא תחמוד", "ואהבתם את הגר", וכו' וכו'. זכרי תמיד שכל המוסר והרחמים שלך מגיעים אך ורק ממנו יתברך.

הבה נשאל כל אדם: מי הוא אשר נתן לך את כל הרחמים שיש לך על עצמך ועל אחרים? הרי ישנם בעולמנו אנשים אכזרים שאין להם רחמים על אחרים. גם לבעלי חיים אין רחמים על בני מינם (חתול לא חש רחמים על חתול שנדרס על הכביש). רחמים הם משהו מיוחד שניתן בלב האדם מאת אלוקים - הוא אבי כל הרחמים, וכל הרחמים מגיעים רק ממנו יתברך, וליהודים נתן רחמים מרובים! הוא הנקרא בלשון חז"ל בשם "רחמנא", המרחם, ובתורה נאמר עליו "ארך אפים ורב חסד". אף עמו ישראל נקראים "ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים".

מכאן עלינו ללמוד שהוא יתברך ודאי הרבה יותר רחמן מאיתנו, שהרי הוא מקור כל הרחמים, ורק בזכותו אנו מסוגלים לרחם. 

כל אכזריות או קושי לב שעשוי אדם לייחס חלילה לבורא - נובע רק מחוסר ידיעה על מעשיו, כי העולם הזה נסתר ולא מובן, חלק קטן מגלגולים רבים שאת תחילתם ואת סופם איננו יודעים. כשנגיע לעולם הבא, לעולם הנשמות, ונראה את העולם האמיתי, נבין שהוא יתברך אכן רחום וחנון יותר מכל אדם, ויותר מכל מה שיכולנו לשער.

הייסורים נועדו לנקות את הכתמים והמומים המסוכנים שדבקו בנשמתו מגלגול זה וגלגולים קודמים, והמונעים ממנו להשיג את האור האלוקי בעולם הבא והנצחי. כשם שבעולם הזה כל חולה רוצה להתרפא ממחלתו, ומוכן לשלם על רפואתו ואף מודה לרופא שמנתח ומכאיב לו, כך גם כל נשמה מודה ליוצרה בעולם הבא על הייסורים שקיבלה, כי היא מבינה את תכליתם להטיב לה ולתקנה. האמיני ובטחי שהעולם הזה הוא זמני, והעולם הבא הוא לנצח נצחים - שם אין גוף ולא רצונות גשמיים. גם אנשים שעברו ייסורים קשים מתעוררים לעולם הבא כאילו מחלום, אל העולם האמתי, שהוא הנצח והטוב, ואז מבינים חשבונות שמים שהיו לטובתם, וגם זוכים באושר בל יתואר, שלא מתחרטים עליו לרגע.

הקב"ה רואה עד סוף כל הדורות, ואינו עושה טעויות, שאין חכם ממנו. הוא לא היה בורא את הנשמות אם לא היה יודע שלבסוף יודו לו על קיומן. 

איננו יודעים חשבונות שמים, אך נוכל להתחזק באמונה ששום דבר לא קורה במקרה ולא לחינם. ה' לא היה מעביר אדם ייסורים קשים כאלה ללא סיבה מוצדקת, רק שהסיבה הזו מוסתרת מאתנו בעולם הזה - שהוא עולם של הסתר פנים. אך בעולם הבא רואות כל הנשמות את חוכמתו של הקב"ה ומודות שפעל עמן בצדק וברחמים -

אמרו חז"ל (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב"

עלינו לבטוח בקב"ה בכל מצב, שהוא יתברך עושה הכל ברחמים ולטובה, ותפקידנו לקבל הכל באהבה. עלינו לשים עצמנו בידיו של בורא עולם כמו תינוק קטן בידי אמו. גם אם אמא לוקחת את התינוק לרופא כדי לקבל זריקה כואבת, התינוק לא חדל לאהוב את אמו, למרות תמימותו הוא יודע בפנים-לבו שאמו עושה הכל למענו ולטובתו, מתוך אהבה ולא מתוך שנאה. כולנו בניו ובנותיו של הקב"ה, ועלינו לבטוח בו יתברך שכל רצונו הוא להטיב לנו. ומתוך הביטחון נתגבר על כל הקשיים והפחדים.

אני ממליץ לך בחום לצפות בהרצאה מעולה הנקראת "סוד הצדק העליון": 

http://www.hidabroot.org/he/video/59204

http://www.hidabroot.org/he/video/59205

http://www.hidabroot.org/he/video/59206

כמו כן אמליץ לקרוא במאמרים הבאים:

אם אבא אוהב - אז למה כואב?

http://www.hidabroot.org/he/article/125233

10 הוכחות לכך שה' אוהב אותך, על אף הייסורים

http://www.hidabroot.org/he/article/798

מלך אבא או חבר - כיצד להביט על אלוקים?

http://www.hidabroot.org/he/article/95502

אבא גדול ואבא קטן:

http://www.hidabroot.org/he/article/99775

תשובה לשאלת איוב: 

http://www.hidabroot.org/he/article/88622

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:רצחאונסבכר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה