האם הקב"ה הוא יצור תבוני יותר מאיתנו?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

האם ניתן עפ"י הדת להניח שהקב"ה הוא בעצם ישות תבונית יותר מאיתנו ומתקדמת יותר מבחינה טכנולוגית? (כן כוונתי לחייזרים) יש לי חברים דתיים והם לא מוכנים לקבל בשום פנים ואופן את ההנחה הזו אך בתור בן אדם שמכיר את הדת ולמד בישיבה אני לא מצאתי שום דבר שסותר את ההנחה הזו...

תשובה

שלום תומר

אני מתפלא עליך ששכחת את שלושת העיקרים הראשונים של האמונה שמי שאינו מאמין בהם ככופר בתורה כולה ואעתיק אותם כאן לך כפי לשון הרמב"ם: היסוד הראשון להאמין מציאות הבורא יתברך.

והוא שיש שם נמצא שלם בכל דרכי המציאות, הוא עילת המציאות. הנמצאים כולם - בו קיום מציאותם וממנו קיומם. ואל יעלה על הלב העדר מציאותו, כי בהעדר מציאותו נתבטל מציאות כל הנמצאים, ולא נשאר נמצא שיתקיים מציאותו. ואם נעלה על לבנו העדר הנמצאים כולם זולתו, לא יתבטל מציאות השם יתברך ולא יגרע.

ואין האחדות והאדנות אלא לו לבד, השם יתברך שמו, כי הוא מסתפק במציאותו, ודי לו בעצמו, ואין צריך במציאות זולתו. וכל מה שזולתו מן המלאכים וגופי הגלגלים, ומה שיש בתוכם, ומה שיש למטה מהם - הכל צריכים במציאותם אליו. וזה היסוד הראשון מורה עליו דיבור אנכי ה` אלקיך, היסוד השני יחוד השם יתברך.

כלומר שנאמין שזה שהוא סברת הכל אחד. ואינו כאחד הזוג, ולא כאחד המין, ולא כאיש האחד שנחלק לאחדים רבים, ולא אחד כמו הגוף הפשוט האחד במניין שמקבל החילוק לאין סוף. אבל הוא השם יתברך אחד באחדות שאין כמותה אחדות. וזה היסוד השני מורה עליו מה שנאמר "שמע ישראל ה` אלקינו ה` אחד". היסוד השלישי שלילת הגשמות ממנו.

וזהו שנאמין כי האחד הזה שזכרנו, אינו גוף ולא כוח בגוף, ולא ישיגוהו מאורעות הגופים כמו התנועה והמנוחה והמשכן, לא מצד עצמות ולא במקרה. ולכן שללו ממנו החכמים ז"ל החיבור והפירוד. ואמרו (חגיגה טו.) אין למעלה לא ישיבה ולא עמידה, לא עורף ולא עפוי. כלומר: לא פירוד ולא עורף. והוא חיבור "ולא עפוי" מלשון "ועפו בכתף פלשתים", כלומר ידחפו אותם בכתף להתחברם בהם. ואמר הנביא "ואל מי תדמיוני ואשוה יאמר קדוש".

אילו היה גוף, היה דומה לגופים, וכל מה שבא בכתבי הקודש שמתארים אותו בתוארי הגופות, כמו ההליכה והעמידה והישיבה והדיבור וכיוצא בזה - הכל דרך השאלה. וכן אמרו ז"ל (ברכות לא ע"ב) "דיברה תורה כלשון בני אדם". וכבר דיברו החכמים בזה העניין הרבה. והיסוד השלישי הזה הוא מורה עליו מה שנאמר "כי לא ראיתם כל תמונה".

כלומר: לא הישגתם אותו בעל תמונה, לפי שהוא, כמו שזכרנו, אינו גוף ולא כוח בגוף. נמצא פשוט שאין דימוי כלל בין מושג של גוף או רוח שאתה מכיר לעצם מהות הבורא שאותה אנו מכירים רק על דרך השלילה ולא על דרך החיוב(זאת אומרת שהוא לא גוף לא מוגבל אך מה כן לא נדע)


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה