הלכות ומנהגים

האם להאמין ?

  • כ"א שבט התשע"ט
אא

שאלה

שלום,
אני ב 31 חזרתי בשאלה בגיל 15
יש לי 2 שאלות שמטרידות אותי הרבה זמן.

1. איך אפשר לדעת שמימי הבריאה ועד היום יום שבת של אז זה אותו שבת גם עכשיו ואנחנו באמת שומרים את השבת ולא יום אחר, האם לא יכול להיות ששבת של היום זה ראשון או שני או שלישי ?

2. משה קיבל את כל התורה במעמד הר סיני. איך זה הגיוני שהוא כתב את כל התורה כולל זמן מותו והעובדה שהוא לא יכנס לארץ ישראל. איך יכול להיות ? הרי הוא מת בספר במדבר והסיפור ממשיך לספר דברים ..

תשובה

שלום וברכה,

1. טעות כזו אינה הגיונית מסיבה מדעית, כיוון שיש 12 חודשים בשנה (סיבוב שלם של כדור הארץ סביב השמש - ארבע עונות השנה), וכל חודש אורך כ-30 יום (סיבוב שלם של הירח סביב כדור הארץ - תהליך הנצפה בגודל צלו של הירח). כך שיש לנו שנים וחודשים נצפים למראית עין, וכאשר מחלקים את החודש לארבעה שבועות, לא ניתן לטעות באורכו.

כמו כן המושג שנקרא "טלפון שבור" יכול להתקיים רק כאשר אדם בודד מעביר מסר בעל פה לאדם שני, והשני לשלישי, עד שהמסר משתבש, אך זאת משום שהמסר מתחילתו עבר מיחיד ליחיד, ולא לרבים. "טלפון שבור" לא יתרחש לעולם כאשר המסר עובר על ידי אנשים רבים מדור לדור. אם נשים בחדר אחד עשרה אנשים שיעבירו מסר לעוד עשרה אנשים - הרי אפילו אם אחד יטעה, התשעה יתקנו אותו. לכן "טלפון שבור" לא קיים בהיסטוריה המונית שעוברת על ידי מיליונים מדור לדור.

ובהתייחס לשאלתך - אם רק אדם אחד היה שומר את השבת, אולי היה יכול להתבלבל ולשגות, אולם כאשר עם שלם שומר את השבת - כל יום שביעי בשבוע, לא ייתכן שישכח את היום, כי אפילו אם אחד יטעה - מאה אנשים יתקנו אותו.

עובדה שאפילו רבנים שחיו לפני אלפיים שנה - יודעים אנו באיזה יום נולדו ובאיזו יום נפטרו, כי תאריכים עוברים על ידי אלפים ורבבות של אנשים בו-זמנית. 

2. משה רבנו הוריד מהר-סיני את עשרת הדברות ולימד את תרי"ג מצוות בעל פה, אולם את ספר התורה (חמישה חומשי תורה) כתב משה במשך ארבעים שנות הנדודים במדבר, ומסר אותו בשלמותו לשבטי ישראל רק לפני פטירתו, כפי שמסופר בסוף ספר דברים. ראה במאמרי "האם קורח קרא בתורה שיבלע באדמה?":

https://www.hidabroot.org/article/235818

מומלץ שתקרא גם במאמרי "מה בעצם קיבלנו בהר-סיני":

https://www.hidabroot.org/article/236046

https://www.hidabroot.org/article/236215

https://www.hidabroot.org/article/236789

היכן אתה ניצב מבחינת אמונתך היום?

אשמח לדון עמך ברצינות ובהרחבה על הוכחות למציאות הבורא ואמיתות התורה.

בינתיים אשמח אם תחפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית" ותקרא חוברת קצרה שכתבתי, המציגה דו-שיח דמיוני בין אתאיסט לבין אלוקים על שאלות רבות באמונה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:היףף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה