חברה והשקפה

זה עולם זה?

  • כ"ח טבת התשע"ט
אא

שאלה

אני לא מבין למה העולם הזה ככה ? למה אנשים כמו אמא שלי שהיא האדם הכי צדיק בכל העולם הזה צריך לסבול? למה הבת שלה צריכה להיכנס לבעיות נפשיות למה? אני באמת רוצה תשובה ובזמן הזה אנשים שגונבים כל יום חוטאים כל יום נהנים בעולם הזה העולם הזה הוא גיהנום בעצמו.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

צר לי מאוד לקרוא על כאבך. בעזרת השם תחזיקי מעמד, ולא תאבדי את אמונתך. כי האמונה היא חיינו.

העולם הזה אכן יכול להיות גיהנום. אך גם הגיהנום הקשה ביותר לא נעשה במקרה ולא לחינם. יש מטרה מאחורי הסבל והכאב. יש חשבונות שמים שלא ידועים לנו - אך נעשים לטובת הנשמות. ובסופו של דבר מקבלים תשובות. הנסיון בעולם הזה הוא לעמוד בהסתר הפנים.

אני ממליץ לך בחום לצפות בהרצאה מעולה הנקראת "סוד הצדק העליון": 

https://www.hidabroot.org/he/video/59204

https://www.hidabroot.org/he/video/59205

https://www.hidabroot.org/he/video/59206

 עלינו להתחזק בכך שה' חכם ורחום מאיתנו, שהרי ברא את חוכמתנו ואת הרחמים שבלבנו. הוא יודע כל מה שאנו יודעים וחושבים, ואינו שוגה שגיאות. כל רצונו להטיב לנו ולרוממנו. ה' יודע הכול ולא עושה טעויות.

דבר אינו קורה במקרה או לחינם. אפילו הייסורים הקטנים ביותר באים לאדם בחשבון מדוקדק משמים. אמרו חז"ל במסכת ערכין (דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"

אמרו חז"ל (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב". בעולם הבא הנשמות מבינות את מעשיו של הקב"ה ואומרות תודה אפילו על הייסורים שעברו, בדומה לחולה שמבין את מעשיו של רופא-מנתח ואומר לו תודה על הטיפול המסור בו.

עלינו להאמין שהקב"ה שהוא רחום וחנון, אשר נתן לנו את היכולת לרחם, הוא ודאי יודע כל מה שאנו יודעים, ומבין כל מה שאנו מבינים, והוא מרחם יותר ממה שאנו מרחמים, כי הוא אבי כל הרחמים, ורק ממנו כל הרחמים שלנו מגיעים. ואם בכל זאת פעל בעולמו כפי שפעל, עלינו לבטוח שזו היתה הברירה היחידה, ולא לשכוח לרגע שהעולם הזה הוא זמני, והיעד האמיתי של הנשמות היא העולם הבא. 

האם שמעת על משל התאומים? שני תאומים היו ברחם אמם, תינוק אחד אמר לתינוק השני: "מי אמר שיש לנו אמא? האם אפשר לראותה?", התינוק השני השיב לו: "הרי אמא נמצאת מסביבנו בכל מקום, היא מחייה אותנו בכל רגע, ואנו מרגישים את חומה. בכל רגע אנו מקבלים חמצן דם ומים ומזון דרך חבל הטבור - וכל זה מגיע ממנה, אז אני יודע שהיא דואגת לנו ואוהבת אותנו". אמר לו התינוק הראשון: "אך רע לי פה, והמקום נעשה צר יותר ויותר, וברגע שחבל הטבור יתנתק נמות מיד ללא חמצן. האם זו אמא אוהבת?". השיב לו התינוק השני: "אני רואה במו עיניי שאמא דואגת לנו, היא מאכילה ומשקה אותנו, אין לי ספק שהיא לא הביאה אותנו לעולם כדי לסבול. אני בטוח שיש תכלית מאחורי כל מה שקורה לנו. וגם אחרי שיתנתק חבל הטבור - אני מאמין שיש חיים אחרי הלידה"!

עלינו להאמין שיש חיים אחרי המוות. ושתכלית העולם הזה היא כדי להטיב לנו בעולם הבא. וגם הייסורים שעוברים בעולם הזה הם חבלי לידה, שנועדו לתקן פגמים בנשמות ולהביא לשלמות הרוחנית.

בסופו של דבר אנו חיים בעולם הזה רק שמונים שנה, והעולם הבא הוא נצח נצחים, והוא תכלית קיומנו. צריך רק להחזיק מעמד באמונה, ולקיים את מצוות ה'. הייסורים לא נעשים במקרה.

אם החיים האלה באמת לא היו טובים בעבורך - אז הבורא לא היה בורא אותך. כי הוא יודע את העתיד וכל מה שקורה בעולם, וברא אותך בזכות הפוטנציאל האדיר להטיב לך. הוא יתברך יודע שלבסוף תודה לו. כך אמרו חז"ל, שבאחרית הימים אפילו על הרעה יודו הנשמות ויברכו "הטוב והמטיב", כי יבינו את ההטבה שבכל דבר שקרה לנו בעולם הזה. ממש כמו אדם חולה שמתרפא אצל רופא מנתח, והוא מודה לרופא בכל לבו על הטיפול המסור בו. כך נבין שכל מה שקורה לנו בעולם הזה נועד לתיקון שלנו מכל הפגמים הרוחניים שדבקו בנו, למען ההטבה הגדולה ביותר, שהיא ההטבה הרוחנית - קירבתו של בורא עולם לנצח נצחים.

כדי להשיג יותר שמחה בחיים, ולהתמודד עם ייסורים, אני ממליץ לך לצפות בקביעות בהרצאות שבערוץ/אתר הידברות. שעה אחת ביום אינה הרבה זמן, אך עושה הרבה מאוד לנשמה.

מאמרים על סבל:

אל תתייאש ואל תשנא את  עצמך:

https://www.hidabroot.org/article/2638

אם אבא אוהב - אז למה כואב?

https://www.hidabroot.org/he/article/125233

האם יש תשובה לשאלת איוב: למה ה' ברא סבל בעולם?

https://www.hidabroot.org/he/article/88622

למה אלוקים ברא את האדם?

https://www.hidabroot.org/he/article/109596

10 הוכחות לכך שה' אוהב אותך, על אף הייסורים

https://www.hidabroot.org/he/article/798

יעקב שואל: "חברי חזר בתשובה ולא מוצא פרנסה. מה ניתן להשיב לו?"

https://www.hidabroot.org/he/article/130581

הרב זמיר כהן על בעיות נפשיות:

https://www.hidabroot.org/video/60936

בעזרת השם יוקל לך ולאמך. הקב"ה מרגיש את לבך - כי הוא ברא את לבך, ויודע כל מה שאתה עובר ומרגיש, הוא נמצא איתך בכל רגע ורגע. החזיק מעמד באמונתך! בעזרת השם עוד תראה ימים טובים ושמחים.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמאצדיק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה