נשים

האם מותר לאישה ללבוש מכנסיים כשהיא גולשת סקי?

  • כ"ו טבת התשע"ט
אא

שאלה

האם מותר, מעיקר הדין, לאישה ללבוש מכנסיים כשהיא גולשת בסקי? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

אם היא לובשת חצאית מעל המכנסיים אפשר להקל בזה.

מקורות: לכאורה אין לאסור בזה משום "לא יהיה כלי גבר על אישה" לפי מה שכתבו הב"ח והט"ז יורה דעה (סימן קפב סק"ד) שאין איסור "לא ילבש" כאשר עושה כן כדי להגן על עצמו מפני החמה או הצינה או הגשמים. ואמנם בספר יד הקטנה חלק ב' (דף רעט-רפ) האריך לחלוק על זה. ע"ש. אולם למעשה נקטינן להתירא וכאשר כתבו בשו"ת אגרות משה חלק יורה דעה חלק ב' (סימן סא ד"ה ובאם) ובשו"ת יביע אומר חלק ו' (חלק יורה דעה סימן יד אות ג-ו) ובשו"ת יחוה דעת חלק ה' (סימן נה ד"ה וגדולה) ובשו"ת שרגא המאיר חלק ז' (סימן קכד). וכן ראה בשו"ת נזר כהן חלק א' (חלק יורה דעה סימן ז).

אמנם בשו"ת דבר יהושע חלק ה' (סימן לד) כתב, דמה שנהגו נשים ללבוש מכנסי "סקי" בשעה שהולכות לסקי היא פרצה גדולה בקדושת גדר עריות, ועוברת על דת יהודית ועל תקנת עזרא שתהיה אישה חוגרת בסינר, ומצדד שם שעוברת גם על איסור דלא ילבש. וכן בשו"ת מנחת יצחק חלק ב' (סימן קח אות ד) נשאל בדבר אם מותרת אישה ללבוש מכנסים לצורך גלישה, דקשה לגלוש בלא מכנסים, וגם אם תפול הוי לה למעליותא מבלא זה כמובן, והשיב, הנה לא אכניס עצמי בנוגע להגלישה בעצמה דבוודאי לא הוי מדת הנשים הצנועות, רק במה דנוגע ללבישת המכנסים, שלכאורה זה תלוי במחלוקת הפוסקים אם כשלובשים כדי להגן מפני החמה והצינה מותר, שלדעת הש"ך מותר, ובספר יד הקטנה חולק עליו ואוסר, ושוב כתב, שגם לדעת הש"ך אסור, דעד כאן לא התיר אלא רק בחמה וצינה, דאינו תלוי ברצונו למנוע מזה, מה שאין כן בגלישת סקי דמי התיר לה לילך לגלוש, ולהלביש עצמה בבגדי אנשים, לא תגלוש ולא תלבוש. יעויין שם בדבריו.

אולם לעומת זאת יעויין בספר לבושה של תורה חלק א' (פרק מו אות כ) שדן אודות הנשים שרוצות ללבוש מכנסיים ועליהם חצאית כדי לגלוש בשלג לשם עונג וגם כמין התעמלות, ומאחר שלובשים חצאית על גבי המכנסיים עד למטה מהברכיים אין בזה הפריצות שיש בעלמא בלבישת מכנסיים. והביא את דברי המנחת יצחק שגם להש"ך הנ"ל יש לאסור. וכתב שיש להשיב, שלדבריו אם אישה יכולה להשאר בבית ולא לצאת בחוץ בקור, אין לה היתר ללבוש פוזמקאות עבות של איש כדי  לצאת. והוא חידוש גדול ומסתימת הפוסקים לא משמע כן. אלא כל שהוא רק בגד אחד ואינה לובשת אותו בכדי להתדמות לאיש אין בו איסור. ועוד יש הרבה שמרגישות צורך רפואי והתעמלות בזה שגולשות, לכן אינו כדבר שאין בו צורך, ואינו דבר שבקל נוכל לומר לא תגלוש ולא תלבוש. ולכן הנידון העיקרי בענין זה הוא דאולי יש פריצות במה שהיא גולשת לפני אנשים והם יראו תנועותיה וכו', וכתב שם, שמהמעט שראה בהיותו בשוויץ נדמה שאין זה בגדר תערובת, דכל אחד הולך לדרכו בשטח גדול מאוד מאוד ואין מסתכלים זה על זה. וזה ודאי דלהרבה הצנועות דבר זה כמו זר הוא, אבל אין נראה שיש בזה איסור מעיקר הדין, ובפרט אם הולכת בשעה מוקדמת או מאוחרת שאין שם ריבוי בני אדם. 

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:צניעותלא ילבשסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה