תפילה וברכות

לפי איזה סדר יש להוציא ספרי תורה מארון הקודש?

  • י' כסלו התשע"ט
אא

שאלה

איזה ספר תורה מוציאים בשבת מבחינת המיקום בארון קודש?

תודה רבה

תשובה

שלום רב,

יש להוציא את ספרי התורה מארון הקודש לפי הסדר, ואפילו אם יש ספר תורה אחד שהוא מהודר יותר מהאחרים אין להעדיפו על שאר הספרים.

מקורות: נשאל בזה בשו"ת מהרש"ם חלק ו' (סימן ג, בתשובה מבן המחבר) אודות בית מדרש שיש שם כמה ספרי תורה ישנים וחדשים, ויש כמה מהודרים ויפים, ומהם שאינם כל כך מהודרים, האם מותר ליקח לקרות רק במהודרים ולהניח את שאינם מהודרים שלא לקרות בהם כלל, ובזה יקיימו הקוראים והעולים לברך מצות זה א-לי ואנוהו, ואם כי המתנדבים נתנו ספר התורה שלהם להבית המדרש לקרות בהם אין הקוראים מחוייבים להניח המצוה דהתנאה לפניו במצוות, ולאחר האריכות העלה: דאם רוצים לקיים מצות זה א-לי ואנוהו ולקרות רק בספרי תורה המהודרים ולהניח את שאינם מהודרים שלא לקרות בהם כלל יוגרם על ידי זה בזיון לכבוד ספרי התורה שאינם מהודרים שעושים אותם פסולים ואין בזה מצות זה א-לי ואנוהו, ואדרבא זה עצמו יהיה זה א-לי ואנוהו אם לא יגרמו בזיון ולא לבייש הספרי תורה להוריד ח"ו כבודם, ובכל שבוע יקראו בספר אחד כפי החשבון מהספרים שיש שם בבית המדרש ואחר כך יחזור חלילה, ובה ימלאו גם כוונת הנדיבים. ע"ש. וכן ראה עוד להגרי"ש אלישיב זצ"ל בקובץ תשובות חלק ג' (סימן טו).

ומכל מקום כתב בשלחן ערוך המקוצר חלק ה' (סימן קסה סעיף כד והערה קכב) שאף על פי שקוראים בכל ספרי תורה הנמצאים בבית הכנסת כפי התור, מכל מקום כשיש ספר תורה חדש נוהגים בהרבה מקומות שאין קוראים בהם באותה שנה בשחרית דשבת, מאותה פרשה שנכנס עד פרשה שלפניה בשנה השנית, כדי שיבדק אגב הקריאה על ידי הקורא והחזן, שאם לא כן, עלול שיעברו עשרות שנים עד שתימצא הטעות, מפני שלא נזדמן להם לקרות אותה פרשה בספר הזה, ורק בשני וחמישי ומנחת שבת ומועדים ותעניות קוראים בשאר הספרים. ע"ש.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הוצאת ספר תורהארון קודש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה