תורה ומדע

סוג דם/ בריאת אדם וחוה

  • י"ב חשון התשע"ט
אא

שאלה

שלום לרב,
נשאלתי ולא ידעתי להשיב, איך יתכן שיש ארבעה סוגי דם, אך נבראו רק שני אנשים, אדם וחוה.

תשובה

שלום וברכה,

ככל הנראה סוגי הדם התפצלו בווריאציה גנטית במהלך הדורות, או לחילופין, בדנ"א של אדם וחווה היו כלולים מראש כל ארבעת סוגי הדם שהתפצלו מאוחר יותר בצאצאיהם.

מן האדם הראשון נולדו אנשים רבים, והאנשים הללו התפצלו לאזורים שונים - באותם אזורים נוצרו וריאציות גנטיות שונות וכך נוצרו סוגי הדם (זו גם הסיבה שישנם  אנשים שחורי-עור, ואנשים לבני-עור, ואנשים מלוכסני עיניים וכו', כולם הם בני נח, אשר הגיעו בסופו של דבר מאדם וחווה). דבר זה מראה שאכן כולם יוצאי אדם הראשון, ורק השתנו במרוצת הדורות.

עם זאת חשוב להבין שהתהליך של שינוי צבע עור, וסוג הדם, אינם בגדר "אבולוציה", כי אינם בגדר יצירה חדשה או מין חדש, כי אם רק וריאציה גנטית בתוך די-אנ-אי קיים המשותף לבני האדם. אף קוף לא הפך לאדם בתהליך כזה, ואף לטאה לא הפכה לציפור. בני אדםנותרו בני אדם, למרות השינויים החיצוניים הזעירים, כמו שפרפרים בוקעים בכל מיני צבעים אך הם עדיין רק פרפרים.

 עובדה שגם בעלי דם שונים יכולים להתחתן אלה עם אלה ולהוליד ילדים, כך ששינוי חדש תמיד יכול להתחיל לאחר דורות רבים. הפיצול יכל להתרחש לראשונה אצל אנוש או תולדת קין, בדור המבול או בנח ובניו.

האדם הראשון היה נזר הבריאה, אב כל חי, ממנו נפוצו כל היצורים החיים. איננו יודעים איזה סוג דם היה לו, וייתכן שכל סוגי הדם היו כלולים בדמו הראשוני. מה שאנו כן יודעים, הוא שהקב"ה ברא את הביולוגיה ומכוון אותה בכל דור, וכפי שהוא שלט באורך חייהם של בני האדם בדור המבול, הוא גם החליט באיזו תקופה אילו סוגי דם יעבירו בני האדם לצאצאיהם. 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אדם וחוהסוג דם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה