אמונה

האם כבר בבריאת העולם היו תתי-מינים של חיות?

  • ל' תשרי התשע"ט
אא

שאלה

שלום לכבוד הרבנים.

בעקבות העובדה שהאדם נברא יחידי ולאחר מכן עם פיזורם החלו שינויים בצבע, בגובה, במבנה הפנים ועוד -כתוצאה מאקלימים שונים וכו'.

רציתי לשאול האם גם החיות נבראו כשכל מין נברא יחיד -פיל אחד, אריה אחד, עכביש אחד וכו'- ומשם התפתחו תתי-המינים לפי המקום והאקלים?
כמו אריה אסיאתי ואפריקאי, כנ"ל פיל, דובים שונים וכן על זה הדרך..

תודה לכבוד הרב

תשובה

שלום וברכה,

בהחלט כן.

הרד"ל (רבי דוד לוריא) היה תלמיד הגאון מוילנא, הוא חי לפני 200 שנה, והיה ממפרשי התלמוד. כתב פירושים על פרקי דרבי אליעזר בן הורקנוס.
בפירושו, מציין הרד"ל את שינוי המינים על פי הגמרא וההלכה, וכך מסביר כיצד יכל נח להכניס לתיבה כל כך הרבה בעלי חיים. נח למעשה הכניס לתיבה רק את "שורשי המינים", אבות בעלי החיים, ואלו השתנו והתרבו למינים רבים ומגוונים רק לאחר יציאתם מהתיבה, והתפזרותם ברחבי העולם.
 
פירוש הרד"ל לספר "פרקי דרבי אליעזר" (פרק כג, דף נה):
"ועיין רמב"ן בפירוש התורה שתמה כי המילים "רבים מאוד" כמו שכתוב ולעופות טהורים אין מספר, וחיות רבות מאוד, ומהן גדולות כפילים וראמים, ואם המזון לכולם בשנה תמימה, לא יכילום עשר תיבות כיוצא בזה. והוצרך הרמב"ן לחדש גם מועט מחזיק את המרובה, אבל באמת נראה לי שאף שהמינים רבים כמו שכתוב, הנה עיקר כללי סוגי המין הגבוה, יש לומר כדברי הפר"א שאינם אלא שסה, שהרבה מינים שאנו רואים לפנינו נפרדים ומשונים למיניהם, מעיקרן נבראו ונכנסו במין אחד, וכמו שכתוב בחולין - מאה עופות יש במזרח כולן מין איה הן - ומעיקר בריאתן לא נברא כי אם המין מסוג הגבוה, ואחר כך לפי משכנם בארצותם ומאכלם ומקריהן נפרדו ונשתנו לעוד מינים רבים, וכמו אווז ואווז הבר שמובא בבא קמא (דף נה, עמוד א), ושור ושור הבר, ואל תתמה, שהרי אדם יחידי נברא בעולם, ואנו מוצאים כעת על פני תבל ארצה משונים במיניהם, לבנים, שחורים ואדומים, ומראות ממוזגות ביניהם, וגם שינויים אחרים בתואריהם וחיתוך איבריהם, אשר כל זה אינו אלא סיבת שינוי משכן מקומם ומאכלם, וכעין מה שכתב הילל במסכת שבת - רגליהם של אפריקאים רחבות, וכו'. משינוי המקומות והמקרים, עיין שם (ועיין גם בזוהר ויקרא). וכן במיני הצמחים ידוע לכל רוב השינויים המשתנים במין אחד ממקום נטיעתו, ואם כן פשוט הדבר לומר במיני הבעלי-חיים שהיו עיקרן מהבריאה שס"ע, וכן בכניסתם לתיבה, אף שכבר נשתנו מזמן הבריאה עד המבול, מכל מקום שליט בעולמו יודע בברואיו ציווה לנח לקחת אותם המינים הראשיים שגלוי וידוע לפניו יתברך שמנצר שורשיהם שיפוצו על פני תבל, יחזרו ויפרדו לכל המינים הרבים שאנו רואים לפנינו".

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אבולוציה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה