אמונה

האם יש לאדם בחירה?

  • כ"ט תשרי התשע"ט
אא

שאלה

האם לאדם יש בחירה?
מה זה אומר "אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם אם כן מכרזין עליו מלמעלה"
האם המחלות הקשות זו גזרה שנגזר על האדם למות כך עוד לפני בואו לעולם?
האם כמו שאומרים השם יתברך נותן לנו אריכות ימים והכל תלוי במעשינו?
כבוד הרב, הכל מבולבל לי, תוכל בבקשה לעשות סדר, בכל התהיות שלי.
תודה רבה.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

אכן, מחלות הן ייסורים שנגזרו על האדם עוד בטרם ירידתו לעולם. 

אמרו חז"ל (נידה דף טז, ב): "מלאך הממונה על ההריון - 'לילה' שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקב"ה, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".

מכאן יצאנו למדים, שעוד בטרם יורד כל אדם לעולם, נקבע עבורו בשמים מה יהיו הנסיונות והקשיים הפרטיים בחייו, אם יהיה עשיר או עני, אם יהיו לו קשיים בפרנסה, אילו מחלות או כאבים יפקדו אותו בחייו וכיוצא באלה. לכל אדם חשבון פרטי משלו, אשר נוגע לעיתים רבות במעשיו ונסיונותיו מגלגולים קודמים, שקובע את מאורעותיו בחיים. אך הבחירה אם להיות צדיק או רשע נתון לגמרי בידינו למרות המצבים החיצוניים. אנו יכולים לבחור בדרך האמונה והביטחון, ולבטוח שהכל נועד לטובה, ולקבל את הייסורים באהבה, או להתכחש חלילה לבוראנו ולהגדיל את עווננו. ועניין זה תלוי לגמרי בידינו.

אפילו הייסורים הקטנים ביותר באים לאדם בחשבון מדוקדק משמים. אמרו חז"ל במסכת ערכין (דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"

עם זאת,

ישראל הם מעל המזל, ופירוש הדבר, שאדם בכוח מעשיו יכול לשבר גזירות, ולשנות את מזלו לטובה. אמרו חז"ל שתשובה, תפילה וצדקה - מצילים מרוע הגזירה. 

בתנ"ך מסופר (מלכים ב, פרק כ):

"בימים ההם חלה חזקיהו למות, ויבוא אליו ישעיהו בן אמוץ הנביא ויאמר אליו: כה אמר ה' צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה: ויסב את פניו אל הקיר ויתפלל אל ה' לאמר: אנה ה' זכר נא את אשר התהלכתי לפניך באמת ובלבב שלם והטוב בעיניך עשיתי ויבך חזקיהו בכי גדול: ויהי ישעיהו לא יצא העיר התיכונה, ודבר ה' היה אליו לאמור: שוב ואמרת אל חזקיהו נגיד עמי: כה אמר ה' אלהי דוד אביך, שמעתי את תפילתך ראיתי את דמעתך, הנני רפא לך ביום השלישי תעלה בית ה', והוספתי על ימיך חמש עשרה שנה..."

 חז"ל מלמדים אותנו שלמרות שחזקיהו המלך שמע את דברי הנביא שהכריז את גזירת מותו, אמר לו: "בן אמוץ כלה נבואתך וצא, כך מקובלני מבית אבי אבא,אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם, אל ימנע עצמו מן הרחמים" (ברכות דף י, א). ואכן חזקיהו צדק, ובתשובתו זכה לשבר את הגזירה הרעה שנגזרה לו.

מכאן שאדם שחוזר בתשובה - מביא על עצמו מזל טוב וגזירות טובות יותר ממה שהיה מקבל, אם לא היה חוזר בתשובה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גזירת שמיםהשגחה פרטיתבחירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה