תורה ומדע

ממה נובעים ההבדלים באנומה אליש לבין בראשית א ו ב

  • כ"ג תשרי התשע"ט
אא

שאלה

ממה נובעים ההבדלים באנומה אליש לבין בראשית א ו ב

יש את הסיפור בריאה אנומה אליש ויש את בראשית א ו ב יש בניהם הבדלים. ממה נובעים הבדלים אלו?
אשמח אם תענה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

אנומה אליש הוא סיפור בריאה בבלי עתיק, ילדותי, המתאר את בריאת השמים והארץ מתוך מלחמה בין אלילים. אליל אחד הורג אליל ויוצר מגופו את השמים והארץ, וכיוצא בהם.

עם זאת, קיים דמיון בין כל סיפורי העמים לבין ספר בראשית - מכיוון שכל בני האדם הנם למעשה צאצאי נח (שם חם ויפת), לפיכך שמעו מסורות על האדם הראשון ובראשית, אך עיוותו אותם עם השנים בגלל אמונותיהם האליליות.

 כך לדוגמה,

כל התרבויות בעולם כולו מעבירים מסורת היסטורית ואגדית על מבול קדום שהכחיד את כל היצורים החיים, ורבים מהם מתארים את נח והצלה של משפחה אחת בתיבה ששרדה את המבול. כיצד ייתכן שתרבויות שרחוקות זו מזו יבשות וימים מספרות סיפור דומה על מבול כלל עולמי ועל התיבה של נח, אם לא שמעו את הסיפור מאבותם - שם, חם ויפת - בני נח ששרדו את המבול?

עוד יש להתייחס לעובדה מרתקת, והיא שכל העמים בעולם, ואפילו העמים העתיקים ביותר שידועים לנו, אינם מעבירים היסטוריה שעולה על 4300 שנה! אפילו סין, שהיא התרבות העתיקה ביותר שמוכרת לנו, מספרת כי התחילה לפני 4000 שנה בקירוב.

כעת, החוקרים מעוניינים לייחס תקופות עתיקות יותר לאנושות על פי תיאורית האבולוציה, אך ההיסטוריה האנושית סותרת זאת. אילו היו בני אדם חיים בעולם עשרות אלפי שנים - ללא ספק היו בעולם שלנו מסורות היסטוריות וספרי היסטוריה בני יותר מ-4300 שנה.

בנקודה זו חשוב לציין שאנו יודעים שהתורה היא אמת - לא בגלל שמצאנו השוואות מרשימות בין דברי חכמים למדע המודרני, אלא בגלל שיש לנו היסטוריה נאמנה בת אלפי שנים, המתעדת ומאמתת את שליטתו של בורא עולם בעשרת מכות מצרים, בקריעת ים סוף, במשך 40 שנה במדבר, בנבואות לא הגיוניות שהתרחשו לאורך יותר מאלפיים שנה כמתואר בספר הספרים, ועיקר התגלותו של בורא עולם בפני כל עם ישראל במעמד הר-סיני. הנושא הוסבר במאמר "ההוכחה ההיסטורית":

https://www.hidabroot.org/article/219799

לגבי שאלתך השנייה,

אין באמת שני סיפורי בריאה בתורה. עובדה שלא נאמר פעמיים כיצד ה' ברא את העולם, את השמש, הירח והכוכבים.

אולם יש תיאור של כלל ופרט.

פרק א' מתאר את בריאת העולם באופן כללי, כלומר את סדר הבריאה, מבלי לפרט את בריאת האדם.

פרק ב' מתאר את אופן בריאת האדם באופן פרטני בגן עדן, לפני כניסת יום השבת. רש"י מבאר את הפסוקים על פי חז"ל. מומלץ שתלמדי את שני הפרקים הראשונים  בבראשית עם פירוש רש"י, לא יהיה לך קושי בהבנתם.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בריאת העולםאנימה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה