חברה והשקפה

למה אנחנו בעולם?

  • י"ב תשרי התשע"ט
אא

שאלה

למה אנחנו בעולם בכלל?אני מאמינה לגמרי שכל מה שקורה בעולם הכל הכל הכל ה' יתברך עושה, וגם מה שאנחנו עושים בשורש של זה ה' עושה-ה' מכוון אותנו ..למשל- אני מחליטה לעשות משהו תכלס זה לא אני אלא ה' פועל בתוכי..אנחנו פה בעולם שליחים,מעין מקלות שהקבה מסדר לפי רצונו..והוא כביכול "משחק בנו"... אז בשביל מה? אם גם ככה הוא פועל לבד בשביל מה אנחנו?יש את העיניין של בחירה חופשית אבל גם היא בתוכה,בעומק שלה נובעת משליטה גמורה של הקב"ה..
זה נראה לי קצת מוזר-ה' הביא אותנו לעולם בשביל משו-בטוח יש משהו מעבר לזה! בטוח גם לנו יש חלק בעולם ואנחנו לא רק ניצבים..חלק שאחנו ממלאים בזכות עצמנו..אבל איך יכול להיות כי גם עצמנו זה מה'!!

שמעתי שאומרים שבתפיסה שלנו כשרוצים משו צריכים אותו אבל אצל הקבה זה ההפך הוא רוצה אותנו ,הביא אותנו לא כי הוא צריך אלא פשוט כי הוא רוצה,כי הוא אוהב אותנו..אבל למה כל זה?למה זה עוזר בכלל?למה צריך אתזה?למה אנחנו כאן??ברור שלעשות רצון ה',למלא תשליחות שלנו -לתקן עולם במלכות שדי ועוד אבל בעומק-למה בכלל כל זה??מה קודם לזה?מה ההתלחלה של כל הסיפור הזה?איפה השורש??מה הנקודה הפנימית?!?!

זה נושא שממש בוער בי ואני מחפשת ממש ממש משו שיישב אותו אצלי..אשמח לקבל תשובה(:
תודה רבה וחג שמייח!!

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

אמרו חז"ל: "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים" (ברכות דף לג, ב). 

פירוש הדבר שאנו אחראים על מעשינו, אלא שהתוצאות של מעשינו נקבעים בידי ה'. ומשמים נקבע אם נצליח או ניכשל. רק "יראת שמים" נמצאת לגמרי בידינו, והיא הבחירה האם להיות צדיק או רשע.

(נידה דף טז, ב): "מלאך הממונה על ההריון - 'לילה' שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקב"ה, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".

מכאן יצאנו למדים, שעוד בטרם יורד כל אדם לעולם, נקבע עבורו בשמים מה יהיו הנסיונות והקשיים הפרטיים בחייו, אם יהיה עשיר או עני, אם יהיו לו קשיים בפרנסה, אילו מחלות או כאבים יפקדו אותו בחייו וכיוצא באלה. לכל אדם חשבון פרטי משלו, אשר נוגע לעיתים רבות במעשיו ונסיונותיו מגלגולים קודמים, שקובע את מאורעותיו בחיים. אך הבחירה אם להיות צדיק או רשע נתון לגמרי בידינו למרות המצבים החיצוניים. אנו יכולים לבחור בדרך האמונה והביטחון, ולבטוח שהכל נועד לטובה, ולקבל את הייסורים באהבה, או להתכחש חלילה לבוראנו ולהגדיל את עווננו. ועניין זה תלוי לגמרי בידינו.

כמו כן אמרו חז"ל, שמשמים מגלגלים חובה על ידי חייב, וזכות על ידי זכאי. כך לדוגמה, אדם שרוצה להזיק את חבירו - ה' יכול למנוע ממנו את ההיזק הזה, או לכוון את ההיזק כדי שיפגע באדם שני שהיה ראוי לנזק זה בדיוק. צדיקים שעמדו לפני קיסר רומאי שבא להורגם, אמרו לו: "אנו נתחייבנו כליה למקום, ואם אין אתה הורגנו - הרבה הורגים יש לו למקום (לקב"ה), והרבה דובים ואריות יש לו למקום בעולמו שפוגעין בנו והורגין אותנו. אלא לא מסרנו הקב"ה בידך אלא שעתיד ליפרע דמינו מידך" - כלומר, אם ה' בוחר שאדם כלשהו ימות, אז אדם זה ימות בכל מקרה, בין אם על ידי חבירו שבחר לרוצחו, או בין אם על ידי תאונה או מחלה וכו', ולאחר מכן ה' נפרע ממי שפשע.

כל אדם מקבל בדיוק את המגיע לו עד קוצה של שערה דקה: "אין אדם נוגע במוכן לחבירו... אפילו כמלוא נימא" (יומא לח, ב) 

ה' מכוון את הבחירות שלנו, וה' הוא המאפשר לנו לבחור בין טוב לרע. אך אנו אחראים על המעשים שלנו כי בכוחנו לבחור אם להיות שליחים טובים או שליחים רעים!

ראי במאמרי "אם הכל משמים – זו לא אשמתי שאיחרתי לאוטובוס?"

http://www.hidabroot.org/he/article/119350

לגבי שאלתך השנייה,

"לחם בושה" - הוא מושג שמתאר את השגת השכר של העולם הבא במאמץ ולא בחסד. והרעיון שמאחוריו הוא שהנשמה זקוקה לבנות את עצמה, ולהשיג את גבורתה על ידי הניסיונות והמצוות, שמתוכן היא זוכה לקרבת האלוקים. הרעיון הוא להידמות לאלוקים, וכדי להידמות לאלוקים על הנשמה לבחור בכוחות עצמה להתקרב לאלוקים. 

יהיה מי שישאל בטעות: "אז למה אלוקים לא ברא את הנשמה ללא בושה?", אך צריך להבין כי אושרה של הנשמה אינו יכול להיות מושג על ידי שקר ודמיון, כי האושר האמתי הוא בעצם הקרבה לה', בכדי להשיג מטרה נכבדה זו צריך האדם להידמות לה' באמת, ולא באמצעות שקר ודמיון. ה' אמת, ולכן הנשמה צריכה להיות אמתית כדי להידמות לו ולהתקרב אליו באמת. 

כדי להבין נקודה זו בצורה ברורה, נא לראות את התשובה הבאה:

http://www.hidabroot.org/he/article/109596

אב שאוהב את ילדיו, רוצה שילדיו יתבגרו ויהיו לאנשים עצמאים, ישרים וצדיקים בזכות עצמם.

כך להבדיל, הקב"ה רוצה שהנשמות שברא יזכו להגיע למידת הגבורה בכוחות עצמן, וכך יזכו לקירבתו בזכות ולא בחסד-חינם.

ה"משחק" נועד לייצר גיבורים. גיבורים לא "בכאילו", אלא גיבורים באמת.

אמליץ לך לחפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית", ולקרוא חוברת קצרה אשר מתארת דו-שיח עם אלוקים על כל השאלות ששאלת ועוד.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תכלית הבריאהאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה