תפילה וברכות

האם מברכים על קוף משנה הבריות?

  • ג' אלול התשע"ח
אא

שאלה

שלום וברכה,
שבוע הבא אי"ה אלך עם הילדים לגן החיות, האם מברכים על הקוף "ברוך משנה הבריות" בשם ומלכות? וכן אמרו לי שאפשר לברך על הטווס "שככה לו בעולמו", האם באמת מותר לברך?
תודה, תזכו למצוות

תשובה

שלום רב,

על ראיית קוף או פיל או ינשוף יש לברך "משנה הבריות" בשם ומלכות.

על טווס אפשר לברך "שככה לו בעולמו" ללא הזכרת שם ה'.

מקורות: כן הוא בשלחן ערוך אורח חיים (סימן רכה סעיף ח) שעל ראיית פיל או קוף יש לברך "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם משנה הבריות". ועיין בכף החיים (ס"ק נז) בשם המעדני יום טוב שגם על ינשוף יש לברך משנה הבריות. וכן פסק בחזון עובדיה ברכות (עמוד תנג) שיש לברך גם על ינשוף משנה הבריות. וע"ע בספר אמת ליעקב על השלחן ערוך (שם) ובספר שיעורי מרן הגרי"ש אלישיב על מסכת ברכות (דף נח עמוד ב).

אמנם דעת השלחן ערוך (שם סעיף ט) שאינו מברך אלא פעם ראשונה שהשינוי עליו גדול מאוד. והרמ"א כתב, ויש אומרים שיש לברך משלשים יום לשלשים יום. וכתב המשנה ברורה (סק"ל) שלמעשה יש להורות לברך אחר שלשים בלא שם ומלכות. וכ"כ בספר ברכת הבית (שער כט סעיף יב) שאין לברך על פיל וקוף רק בפעם ראשונה. אולם בספר ארחות רבנו חלק ג' (עמוד רכד) כתב, אמר לי הגר"ח קניבסקי שליט"א, מרן החזון איש זצוק"ל הורה לו אם לא ראה קוף שלושים יום יכול לחזור ולברך. ובספר שער העין (פרק טו הערה כג) הביא בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א, דנראה דבברכת פיל וקוף גם המשנה ברורה מודה דמברכים כל ל' יום בשם ומלכות. וביאר, דכל הבריות שהובאו בשלחן ערוך אינן דבר משונה מעיקרו, כחיגר וסומא, וגם כושי וננס אינו מין משונה, דרוב בני אדם אינם כך, והם במקרה נולדו משונים. אבל פיל וקוף הם מין של בריות משונות מתחלת ברייתם, ובזה יש לומר דגם המשנה ברורה מודה. ע"ש.

ולגבי ברכת "שככה לו בעולמו" על טווס - ראה שלחן ערוך (שם סעיף י) שכתב, הרואה אילנות טובות ובריות נאות אפילו עובד כוכבים או בהמה אומר "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שככה לו בעולמו". ואינו מברך עליהם אלא פעם ראשונה ולא יותר, לא עליהם ולא על אחרים, אלא אם כן היו נאים מהם. אלא שכתב המשנה ברורה (ס"ק לב) בשם החיי אדם שעכשיו לא נהגו כלל לברך ברכה זו. ומכל מקום נכון לברך בלא שם ומלכות.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קוףברכת משנה הבריותגן חיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה