חברה והשקפה

מחקר גנטי שפורסם בארה״ב שמוכיח כי ישנם שרידים גנטיים של העם הכנעני ברוב מוחלט של תושבי לבנון

  • י"ט אב התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב פורסם לאחרונה מחקר בארה״ב שמוכיח כי ישנם שרידים גנטיים של העם הכנעני ברוב המוחלט של תושבי לבנון – זאת בניגוד לפסוקים שגורסים כי העם כולו הושמד על ידי בני ישראל.המחקר השווה את המטען הגנטי של חמש גופות שנמצאו בעיר הכנענית צידון עם 99 נסיינים שהם אזרחים לבנונים מן התקופה הנוכחית. נמצא כי 90 אחוזים מהנסיינים נושאים את אותו מטען גנטי של תושבי צידון העתיקים. כלומר, בני ישראל לא השמידו את העם הכנעני במלואו, זאת בניגוד לתיאורים שיש בספר דברים.נכתב בתנ"ך כי ערי כנען נחרבו והעם הושמד", אמר אחד החוקרים, "אם זה נכון, אז לא אמורים להיות שרידים גנטיים של העם הכנעני בעידן הנוכחי. למעשה, לא נמצאו גם ראיות ארכיאולוגיות לכך שערי כנען הושמדו, לא בתקופת הברונזה ולא בתקופת הברזל. עד היום ישנם תושבים בצור וצידון אשר נושאים את אותו מטען גנטי של הכנענים, למרות הפסוקים המקראיים".

קלוד דומה-סרהל, ד"ר לארכיאולוגיה והעורכת של המחקר, מתייחסת לממצאי החקירה בריאיון ואומרת: "לראשונה בהיסטוריה, יש לנו ראיות מדעיות לכך שישנה המשכיות לעמים קדומים באזור – ספציפית לבני העם הכנעני, אשר נמצאים באזור המזרח התיכון לפחות מאז תקופת הברונזה ועד היום".

כתבה שפורסמה באתר מאקו.
אני יודע שכבוד הרב עוסק בארכיאולוגיה תנכית ואשמח אם תוכל להרחיב בנושא.

תשובה

שלום וברכה,

מלבד חוסר האמינות של המחקר המדעי עצמו, הנתון למספר רב של השערות וספקולציות לגבי מוצא משותף (למעשה כל בני האדם נושאים גנים משותפים, לכן קל מאוד למצוא בין תרבויות שונות מכנה משותף), אך עצם הטענה המספרת על הכחדת העמים הכנעניים במקרא מיוסדת על שקר ובורות קיצונית. בתנ"ך מעולם לא סופר שהעמים הכנעניים נכחדו!

ראשית כל, התורה ציוותה להילחם אך ורק בעמי כנען אשר לא מקיימים שבע מצוות בני נח, לכן יהושע קרא להם תחילה לשלום ולא למלחמה:

https://www.hidabroot.org/article/143876

בספר יהושע פרק ט' מסופר כיצד תושבי גבעון הכנעניים כרתו ברית שלום עם בני ישראל, וחיו למס תחת שלטון ישראל.

גם העמים הרשעים לא נכחדו, ההיפך הוא הנכון:

"ואלה הגוים אשר הניח ה' לנסות בם את ישראל, את כל אשר לא ידעו את כל מלחמות כנען, רק למען דעת דורות בני ישראל ללמדם מלחמה, רק אשר לפנים לא ידעום. חמשת סרני פלישתים, וכל הכנעני והצידוני והחיוי יושב הר הלבנון מהר בעל חרמון לבוא חמת, ויהיו לנסות בם את ישראל לדעת הישמעו את מצות ה' אשר ציוה את אבותם ביד משה, ובני ישראל ישבו בקרב הכנעני החיתי והאמורי והפריזי והחיוי והיבוסי" (שופטים פרק ג).

כפי שקל לראות, מסופר בתנ"ך על יושבי כנען בהר הלבנון, ובכל רחבי הארץ. לכן המלחמות עם עמי כנען חזרו ונשנו לכל אורך ימי התנ"ך.

בתקופת דוד ושלמה מסופר על קשרי מסחר עם ממלכות צור וצידון מהמרחב הפיניקי. מסופר כי אחאב המלך התחתן עם "איזבל בת אתבעל מלך צידונים" (מלכים א, יח).

התורה קראה לישראל להשמיד את העמלקים שונאי ישראל, אך עובדה שגם העמלקים שרדו. המן הרשע היה מזרע עמלק, אף על פי כן היו מצאצאיו בני גרים שהצטרפו לעם ישראל, כפי שמספרת הגמרא: "מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק" (סנהדרין דף צו, ב)

על כן, כל טענות המחקר שקריות, ומי שהעלו טענות אלו חיפשו בכל כוחם להכחיש את המקרא מבלי ללמוד בו, כי השנאה העיוורת הנחתה אותם.

כנענים ודאי שרדו, חלקם חיו תחת שלטון ישראל, והיו יחידים מהם שאפילו התגיירו והצטרפו לבני ישראל.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כנעניארכיאלגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה