אנשים צדיקים שאינם בתשובה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב, אני מכירה מגוון רחב של אנשים חילונים ודתיים . אני מכירה הרבה אנשים שאינם דתיים והם צדיקים גמורים . מאוד ערכיים מאוד מוסריים מאוד עוזרים אבל לא בתשובה ולעומתם ישנם הרבה דתיים שהולכים בדרך של הדת והם הכופריים הכי גדולים . השאלה למה לא ללכת בדרך האמת בלי כל הטקסיות ? או שמא הטקסיות ומחסומים נועדו לאנשים שהם חלשים ?

תשובה

שלום סיגל

נחלק את התשובה לשתי חלקים. מוסר וערכים קיימים אצל כל בן אנוש כיוון שנברא בצלם אלוקים הוטבעה בו מידת האלוקים שהיא מידת הטוב והישר. אך יחד עם מידת המוסר שהוטבע באדם הוטבעו מידות רוע ואכזריות.

וכעת אנו מגיעים לשתי שאלות: מבחן האדם הוא ברגע ששני כוחות אלו מגיעים להתנגשות באיזה דרך ילך בדרך הטוב או הרע? יעדיף את טובתו האישית שהיא הרע או יבחר בטוב כי זה הטוב ? עוד שאלה מה זה טוב? לתת צדקה זה טוב? ואולי לא? אני מפתח אצל האדם הנזקק פרזיטיות ומסכנות? שתי אנשים טובעים בנהר אחד זקן ואחד נערה צעירה? את מי להציל? מה הטוב באותו מצב? מי יכול לענות על כזאת שאלה? שכרתי פועל לעבודה דחופה והוא לא הגיע ,הנזק שנגרם מאי עבודתו הוא רב מאד.

ויש לי אצלי כסף של אותו פועל .להחזיר לו את הכסף? אבל הוא גרם לי הפסד? ואולי כן.זכותו לחזור בו? הוא רק אמר שהוא יגיע לעבוד לא עשה נזק בפועל? על כל זה יש תשובה אחת רק ברגע שאדם משעבד את גופו מחשבתו רעיונתיו רצונו לדבר אחד שהוא אלוקים שהוא הטוב האבסולוטי שאת דרכיו הטובים גילה בתורה.

רק אם יעבוד לשבר רצונותיו לזכך את גופו להרגיל את מחשבתו לעיין בשאיפה זו אז אולי יש סיכוי שיעשה את הטוב גם אם זה מתנגש בטובתו האישית ברצונו ובחייו. התורה כותבת" ואין יראת אלוקים במקום הזה והרגוני על דבר אשתי" . בלעדי יראת השם והידיעה שיש בורא המפקח ויש הדרכה בדמות ספר התורה מה מותר ומה אסור. הרי אין כל ערובה שאדם ישלוט על יצריו על רצונתיו האישים ויפעל בטוב. ככל שאדם נכנס לעולמה של תורה ומתבונן במידותיו הוא מגלה עד כמה הוא חלש.

ודאי כאשר הכל מותר חוץ מכמה דברים באמת חמורים כמו רציחה וגניבה (שגם זה יש לכל אדם גניבה גדולה שאסור וגניבה קטנה של כמה גרעינים מהקיוסק שמותר...) באמת האדם חזק. אך כאשר מבינים שהרע הור רע ולא משנה אם זה חמור כרציחה או פגיעה בשמו הטוב של אדם אחר אז מבינים כמה האדם הוא חלש.

גדולי התורה שעוסקים אך בה יומם וליל הם האנשים שהכי פוחדים מיצרם הרע. הם האנשים שעובדים על מידותיהם יומם וליל ולא מוותרים במאומה לעצמם. שלא נדבר על כך שאין מה להשוות כלל בין הערכיות של התורה למה שמקובל בכלל החברה.

מי מתעסק במידת הגאווה? מידת הכעס? מי עמל לשרש מליבו תכונות אלו עד דק? היכן בישנות נחשבת למידה רצויה כיום? המצוות המעשיות הטקסים כל יעודם יחד עם עשיית רצון הבורא פועלים על גוף האדם להרגיל אותו למעשים טובים לזכך את החומר הגס והעב של גופו , ולהתחיל לאט לאט לזכך את הגוף עצמו ולא להסתפק ברעיונות גבוהים עד לרגע הנסיון הקשה אזי יוכל להגיע עד כדי דרגה של מלאך בחיי חיותו פה בעולם הזה.

כמובן שלא כולנו זוכים להגיע לפיסגת המדרגה אך כל אחד ששומר תורה ומצוות(ומאמין בזה ולא עושה מהשפה ולחוץ) מתקדם בדרך הזאת שואף אליה וזוכה במשהו להיות אדם טוב באמת.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה