תפילה וברכות

קידוש מול נשים נשואות שהולכות בלי כיסוי ראש

  • כ"ט סיון התשע"ח
אא

שאלה

אבקש לשאול מה אני אמור לעשות כאשר מתארחות אצלי בשבת נשים נשואות שלא מכסות את הראש, האם מותר לי לומר קידוש מול נשים אלו? מה עלי לעשות? מודה לרב על תשובתו.

תשובה

שלום רב,

לכתחילה כדאי שתשתדל לומר קידוש באופן שלא תראה את השיער של אותן נשים (כגון על ידי שתאמר קידוש מתוך סידור). אמנם אם הדבר לא עולה בידך, תוכל להקל לומר קידוש אפילו בזמן שאתה רואה את השיער של אותן נשים.

מקורות: הנה לפי דעת השלחן ערוך אורח חיים (סימן עה סעיף ו) עצימת עיניים מול ערוה מועילה כדי שיהיה מותר לומר דברי קדושה. ולפי זה בוודאי מותר לומר קידוש מול אותן נשים - כשאתה לא רואה את שערן. ואפילו לפי מה שהביא המשנה ברורה (ס"ק כט) בשם האחרונים שרק החזרת כל גופו מועילה. מכל מקום כבר כתב המשנה ברורה (סק"א) שכאשר אי אפשר בענין אחר נראה דיש לסמוך על הדעות שגם עצימת עיניים מועילה. וע"ע בשו"ת יביע אומר חלק ג' (חלק אורח חיים סימן ז).

ואם אי אפשר לומר קידוש בלא לראות את שערן, יש לסמוך על כמה מגדולי הפוסקים שסוברים שבזמנינו שרבות בנות יוצאות ברשות הרבים בגילוי שיער הראש, שוב אין איסור לומר דברי קדושה מול שיער זה שהפך למקום מגולה - ראה ערוך השלחן אורח חיים (סימן עה סעיף ז) ובן איש חי (שנה א' פרשת בא אות יב). וכן יעויין באורך בשו"ת יביע אומר חלק ו' (חלק אורח חיים סימן יג).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קידוששיער באישה ערווה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה