חברה והשקפה

הפטרה

  • ט"ז סיון התשע"ח
אא

שאלה

אני זוכר שקראנו בהפטרה שלפני שבועיים את המראה שראה יחזקאל אם זכרוני אינו מטעה אותי על החיה החיה הזאתי שמוזכרת זה אופן או שרף?,בסוף המראה מוזכר מעין דמות משהו בראש החיה עכשיו אלוהים זה לא יכול להיות כי אני זוכר שהיה רשום משהו מעין דמות מה היה הישות הנזכרת (מלאך או משהו אחר) ועוד שאלה לגבי מה שאומרים לפני ברכות שמע רבי עקיבא חיה אחת עומדת ברקיע ושמה ישראל הכוונה שלו הייתה פיזית שיש חיה ששמה ישראל כמו החיה שבהפטרה או פשוט מלאך סניגור על עם ישראל ?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

המראות שראו יחזקאל היו חזיונות נבואיים של המלאכים העליונים, שרפי הקודש, ורובם על דרך משל וחידה המייצגים רעיונות עמוקים ומופלאים (הרמב"ם מסביר שהמלאכים מופיעים כבעלי כנפיים בחזיונות, כדי להביע את יכולתם לנוע בקלילות ומהירות ממקום למקום בין-רגע ללא צורך להלך ברגליהם). 

יש מקרים שבהם הקב"ה מופיע בחזיונות הנביאים בדמות מלך רם על כיסא מלכות וכדו', ואין זה אלא משל למלכותו ותפארתו. כמובן אין לקב"ה לא גוף ולא דמות הגוף, כפי שנאמר בנביאים: ""ואל מי תדמיון אל, ומה דמות תערכו לו?" (ישעיהו מ, יח), "הלא את השמים ואת הארץ אני מלא, נאום ה'" (ירמיהו כג, כד).

לגבי חיה אחת עומדת ברקיע, וחקוק על מצחה ישראל - כמובן שלא מדובר על יצור פיזי, אלא על מלאך מפואר שמייצג את שם ישראל בעולם, ונועד להביע את חשיבותנו בבריאה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מלאכיםמעשה מרכבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה