שבת

האם אפשר לצאת ידי חובת הבדלה מאדם שאינו שומר שבת?

  • י"ג סיון התשע"ח
אא

שאלה

אני שומרת שבת בעלי לא.... מה עדיף שהוא יעשה הבדלה ואני ישמע ממנו או שאני יעשה הבדלה?
תודה

תשובה

שבוע טוב,

אם בעלך מחלל שבת בפרהסיא ראוי להחמיר שלא יוציא אותך ידי חובת הבדלה. אמנם אם הוא מתבייש לחלל שבת ליד אדם גדול (רב חשוב וכיוצא בזה), אפשר להקל בזה, ובתנאי שהוא מאמין במצוות הבדלה, ומכוון להוציא אותך ידי חובה, ומכל מקום אין לו לברך על הבשמים בתוך סדר ההבדל,  אלא עלייך לברך על הבשמים בעצמך.

מקורות: יעויין בספר אור לציון חלק ב' (פרק כ תשובה ה) שמחלל שבת בפרהסיא אינו יכול להוציא אחרים ידי חובת קידוש. ע"ש. וע"ע בשו"ת תשובות והנהגות חלק ב' (סימן קסב) שכתב, שראוי להחמיר שמחלל שבת אינו יכול להוציא אחרים ידי חובת קידוש. ועיין שם עוד לעניין תינוק שנשבה. ולעניין חשש יין נסך בנגיעת המחלל בשבת ביין של הקידוש. ע"ש. וע"ע בשו"ת אבני ישפה חלק ג' (סימן לו ענף ב) וחלק ד' (סימן מב) שנקט בפשיטות שמחלל שבת לא יכול להוציא את השומעים ידי חובת ברכת הקידוש. ע"ש. ועיין בשו"ת יביע אומר חלק ט' (חלק אורח חיים סימן קח אות קכט) שכתב, שאם אי אפשר לו לקדש בעצמו, והוא נאלץ לצאת ידי חובה על ידי מחלל שבת, יש לו על מה שיסמוך, וטוב שיאמר בלחש קידוש היום עם המקדש, ויתן בכוס עינו בשעה שמקדש. ע"ש. וע"ע בשו"ת דברי סופר (סימן ח).

אמנם מחלל שבת בפרהסיא שמתבייש לחלל שבת בפני אדם גדול, ניתן להקל שאינו בכלל מחלל שבת בפרהסיא, וכמו שכתב המשנה ברורה (סימן שפה סק"ו). וע"ע מה שהביא בזה בשו"ת יביע אומר חלק א' (חלק יורה דעה סימן יא אות יד). ואמנם בשו"ת מנחת יצחק חלק ג' (סימן כו שאלה ד) שהביא מהדרכי תשובה בשם הטהרת המים, שזהו דווקא במחלל שבת באיסור דרבנן, אבל באיסור שבת דאורייתא, כל שידעו עשרה מזה הוי בפרהסיא. ע"ש. אולם בספר חכמת הלב (פרק ז דרכי שלום אות ז) חולק על זה. ע"ש.

וכן כתב באור לציון שם שאם אותו מחלל שבת מתבייש לחלל את השבת ליד אדם גדול יש להקל שאפשר לשמוע ממנו קידוש ולצאת ידי חובה. ע"ש. והוא הדין לגבי הבדלה. ומכל מקום פשוט וברור שכל זה הוא דווקא כאשר המחלל שבת מאמין בעצם המצווה של הבדלה, ומכוון להוציא את האחרים ידי חובת המצווה.

ומכל מקום כיוון שטעם הדבר שמברכים על הבשמים בהבדלה הוא משום שהנפש כואבת מעזיבת הנשמה יתירה (ראה משנה ברורה סימן רצז סק"ב) לכן מחלל שבת שכפי הנראה אינו זוכה לקבל "נשמה יתירה" אין לו לברך על הבשמים בתוך סדר ההבדלה משום חשש הפסק. וכן מבואר בשו"ת באר משה חלק ח' (סימן פח). ע"ש. ויתן לאשתו שתברך על הבשמים בעצמה.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מחלל שבתהבדלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה