אמונה

האם הקב"ה אוהב אותנו?

  • ח' סיון התשע"ח
אא

שאלה

האם יתכן שאב האוהב את בנו יתן לו לסבול אלפיים שנה ולהיות הנרדף מכל הבנים, גם אם יחטא בצורה הגרועה ביותר?
האם אין זה מוכיח שאין הקב"ה אוהב אותנו כלל?
האם שוה להיות העם הנבחר ולהיות העם הנרדף ביותר לכל אורך ההיסטוריה?
האם אחרי למשל אלף שנה, כשהוכח שאין העם חוזר בתשובה, האם לא הגיע זמן לשנות כיוון כשהוכח שזה לא עוזר?
כי עליך הורגנו כל היום, מה הגדולה בזה? מה טוב לנו בכך שאנחנו צריכים לההרג?
תודה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

עם ישראל הנו העם הכי שורד בעולם, המפורסם ביותר, המשפיע ביותר, והיהודים היו תמיד מן המוחות המבריקים ביותר והמשגשגים ביותר מבחינה כלכלית בכל מקום אליו הגרו. האם זה צירוף מקרים או ברכה משמים?

איני מדבר רק על איינשטיין, אלא גם על הטכנולוגיה העכשווית, הידעת שגוגל ופייסבוק הוקמו בידי יהודים? קשה לדמיין את ההתפתחות הטכנולוגית בעולם ללא יהודים.

במשל שהזכרת - רק שכחת לציין שהבן הזה עדיין חי, בעוד כל הבנים האחרים מתו ונאבדו...

למרות הכאב והאבדות, ניתן לראות בחוש שעם ישראל הוא העם היחיד במזרח התיכון ששרד עד היום במשך 3300 שנה, יותר מכל האימפריות האדירות שניסו לרדוף אותו (היכן נמצאת כיום האימפריה המצרית העתיקה? האימפריה הבבלית? האימפריה הפרסית? האימפריה היוונית? האימפריה הרומאית?). כל מי שרדף אותנו נעלם, ורק אנו שרדנו ועוד זכינו לשוב לארצנו באחרית הימים שלפני הגאולה.

כל הנבואות בתנ"ך התגשמו אחת לאחת, ומראות שליטה אלוקית בהיסטוריה, כעת נותר רק להתחזק ולהמתין לגאולה השלמה (הנבואות האחרונות של הנביאים). כל אלה ועוד הן ראיות בחוש שהקב"ה שומר עלינו יותר מכל עם, וחפץ בשובנו אליו. 

 אמרו חז"ל שאם עם ישראל היה שומר רק שתי שבתות, ייגאל תכף ומיד. הכול תלוי בנו - במעשינו. הגויים שרודפים אותנו נועדו לגלות לנו את תפקידנו - להתרחק מהם, ולדבוק ביהדותנו. דווקא משום שהגויים אינם אוהבים אותנו, היינו צריכים ללמוד להתרחק מדרכיהם. אך לצערנו קיים בעם היהודי נסיון להידמות לגויים בכל דור, וזהו הדבר שמביא עלינו ייסורים. אם עם ישראל היה נאמן לתורה - היה זוכה לרווחה וביטחון ואושר כבימי שלמה המלך.

מדוע היהודים חוזרים לבקש להידמות לגויים, ומחפשים את מבטחם בם - במקום בריבונו של עולם? 

 נא לקרוא במאמר: "למה היתה שואה, ומה יחס היהדות לנאצים ימ"ש?"

https://www.hidabroot.org/article/863

 וכן כדאי לצפות בהרצאתו המרשימה של הרב יוסף בן פורת בנושא חשוב זה, עם שלל עובדות היסטוריות מפתיעות:

https://www.hidabroot.org/video/61349

 https://www.hidabroot.org/video/210100

 אם אנו סובלים, פירוש הדבר שאיננו עושים רצונו של מקום. שהרי התורה מבטיחה לנו שאם עם ישראל ישוב בתשובה, יהיה לו רק שפע ובטחון כלכלי, ולא ייפגע מאוייביו. כך שהעניין תלוי לחלוטין בנו, הברכה והקללה. גאולת העולם תלויה בנו, ולכן כל המהלכים ההיסטוריים של האנושות חוזרים ומתרכזים בנו. מי היה מאמין שלאחר 3300 שנה, עדיין עם ישראל יופיעו בכל כותרות החדשות העולמיות? העם הקטן הזה, שהיה מפוזר במשך אלפיים שנות גלות. אי אפשר לראות בכך צירוף מקרים.

לכן עלינו להתחזק באמונה. כל יהודי ששומר תורה ומצוות מוסיף הגנה לעם ישראל, וכל הסימנים מעידים שאנו בפתח הגאולה.

 ראה עוד בהרצאתו של הרב זמיר כהן שליט"א על עלייתו ונפילתו של האסלאם באחרית הימים:

https://www.hidabroot.org/video/54569

 כמו כן, אל לנו לשכוח לרגע שהעולם הזה זמני. עובדה שבעולם הזה אנו מזדקנים וחולים ומתים, וחיינו מלאים בקשיים ותהפוכות - גם מי שזוכים לילדים ולעושר. זו עובדה שלא נועדנו להיות כאן מאושרים לנצח, וכל שמחותינו הן זמניות ותלויות בנסיבות המתחלפות. אמרו חז"ל שהעולם הזה הוא כמסדרון שמוביל לאולם הגדול שהוא עולם הבא. המטרה האמיתית שלנו פה היא לקיים כמה שיותר מצוות, ולאסוף יהלומים לעולם הבא.

 המקום הנצחי הגבוה שמובטח לישראל הוא בעולם הבא, עבורו שווה להשקיע ולעמוד בנסיונות ובמבחן החיים שהציב ה' לנשמותינו. רבותינו המשילו זאת במשל:

רופא ניגש לשני חולים, את האחד מגביל במאכלים שונים ותרופות מרות ואת השני לא מגביל כלל. שואל החולה הראשון את הרופא מדוע מגבילו כל כך בעוד החולה השני "חופשי". משיבו הרופא: אותך אפשר לרפא, החולה השני סופני ואין טעם להגבילו.

כך גם בנמשל: עם ישראל אכן סובל יותר, כי תפקידו חשוב יותר, וכך שכרו הנצחי גבוה יותר. הקב"ה מכינו לחיי עולם הבא ולדרגה הגבוהה ביותר בגן-עדן. לכן מעמידו במבחנים חשובים ומגבילו - כדי להטיב לו. ראה הרצאתו של הרב זמיר כהן על קיום מצוות במאה ה-21:

https://www.hidabroot.org/video/60834

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אהבת ה'עם הנבחר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה