חברה והשקפה

אין עוד מלבדו01

  • כ"ג אייר התשע"ח
אא

שאלה

שלום וברכה
לפני הכל רציתי להודות.לכם שאתם עונים לי תמיד על השאלות ממש מעריכה את ההשקעה והזמן המון תודה מראש...
יש לי כמה שאלות שלא קשורות.אחת לשנייה .. בבקשה אם תוכלו לענות


1. ניסיתי להפנים את המפשט אין עוד מלבדו כיוון שאני מנסה לרדת.לעומק הרעיון , אני מבינה שאם נגיד חטפתי דוח אז זה מהשם ואין עוד מלבדו... אבל השאלה היא לגמרי אחרת: ידוע שנשמת האדם היא חלק מהשם אז כביכול יש רק תודעה "אחת" שמראה את עצמה באינספור צורות , כלומר השם זה הים, היבשה, הכוכבים... הכל כי הוא מתחזק את הכל ואם לא הכל חוזר לכלום, אפילו הקו חשיבה של האדם נגזר מלמעלה.. לדוגמה מזל גדי יהיה יותר פסימי וכו... אני יודעת שהשם כל יכול אבל האם יכול להיות מצב שהיה בורא אותי לא מנשמה אלוקית- דהיינו ממנו כי אם כן אז יהיו שני מציאויות למרות שעדיין אקבל ממנו את החיות אבל השאלה היא האם יכולה להיות קיימת.תודעה שהיא לא מהקדוש ברוך הוא או שהבורא היה חייב לברוא את כל ה"תודעות" ממנו.... מקווה שניסחתי את.השאלה באופן ברור כי לפעמים יש לי בעיה בניסוח

2. כתוב בגמרה שאם לוקחים עפר של חתולה שחורה אז נפתחת העין הרוחנית ויכולים לראות עוד יישויות רוחניות, השאלה היא: אם כתוב על מצוות תפילין והיו לטוטפות בין עיניכים והפירוש של התודעה הויזואלית הוא באמת בין הגבות.למעלה בקו השיער מעל המצח, כלומר מה שהאדם רואה בעיניים זה מפוענח בממח, כלומר העין היא כמו עדשת מצלמה ולא באמת.רואה ואילו המקום שרואה הוא במח לא בעיניים, אז איך זה הגיוני שמורחים אבקת חתול על העיניים - דהיינו עדשות המצלמה , וזה פותח את העין הרוחנית.שממוקמת.בתוך המוח?

3. קראתי מאמרים שלפי המדע הם טוענים שרוב ההחלטות הם רגשיות... שהרציונל לא באמת עושה את ההחלטות.. עכשיו לפי היהדות.מלך זה מח לב כבד שהמוח שולט על הלב, אבל השם הכביד את.לב פרעה, לא את ממח פרעה אלא את הלב שלא ישחרר את.עם ישראל אז נראה שאפילו על פי התורה הלב הוא הבוחראת ההחלטות כי אם זה השכל אז פרעה חטף מספיק מכות.להבין את.הרמז, וזה משהו שאני מרגישה באופן מובהק שהרגשות.מנהלים לי את החיים יותר מהשכל , מה תפקידו הרוחני של הלב אם המח אמור לשלוט עליו? רק בשביל המבחן ביןן רגש לשכל?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה,

תודה על תגובתך. בעז"ה נעשה ונצליח לזכות את עם ישראל.

1. זו  טעות לחשוב שהקב"ה מתחלק לחלקים, לאנשים עצים ואבנים:

https://www.hidabroot.org/article/230321

https://www.hidabroot.org/article/230537

אנחנו מתקיימים בכל רגע מכוחו של הקב"ה, והבריה הכי דומה לו במציאות כולה, אך איננו "חלק" מאלוקים חלילה, שהרי הקב"ה הוא אחד מוחלט ואינו מתחלק לחלקים.

אמרו חז"ל (נידה דף טז, ב): "מלאך הממונה על ההריון - 'לילה' שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקב"ה, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".

מכאן יצאנו למדים, שעוד בטרם יורד כל אדם לעולם, נקבע עבורו בשמים מה יהיו הנסיונות והקשיים הפרטיים בחייו, אם יהיה עשיר או עני, אם יהיו לו קשיים בפרנסה, אילו מחלות או כאבים יפקדו אותו בחייו וכיוצא באלה. לכל אדם חשבון פרטי משלו, אשר נוגע לעיתים רבות במעשיו ונסיונותיו מגלגולים קודמים, שקובע את מאורעותיו בחיים. אך הבחירה אם להיות צדיק או רשע נתון לגמרי בידינו למרות המצבים החיצוניים. אנו יכולים לבחור בדרך האמונה והביטחון, ולבטוח שהכל נועד לטובה, ולקבל את הייסורים באהבה, או להתכחש חלילה לבוראנו ולהגדיל את עווננו. ועניין זה תלוי לגמרי בידינו.

2. אלו דברים שבסוד, ואין לאדם רשות לעסוק בהם, וודאי שלא נוכל להבינם כראוי. אך ראי על הקשר המיוחד שבין צורת המוח לבין התפילין:

https://www.hidabroot.org/article/3362

התפילין אפוא פונות לחלק רוחני עמוק מאוד באדם, בעוד ראיית שדים פונה לחלק נמוך יותר של טומאת העיניים החיצוניות. אך באמת שאין לנו הבנה בכך. 

הדריכו חז"ל: "במופלא ממך אל תדרוש ובמכוסה ממך אל תחקור, במה שהורשית התבונן, אין לך עסק בנסתרות" (חגיגה דף יג, א), רש"י: "במופלא ממך - במובדל ומופרש ממך שלא רצה הקב"ה לגלות לך".

תורתנו הקדושה מלמדת את היהודי הדרכה בחיים (ספר דברים יח, יג): "תמים תהיה עם ה' אלוהיך", ומפרש רש"י: "התהלך עמו בתמימות ותצפה לו... כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות ואז תהיה עמו ולחלקו". 

3. אם יילקח מגוף האדם נשמתו - לא יהיה מה שירגיש בו דבר. הרי מהו הגוף אם לא "גוש בשר"? וכי בשר מסוגל להרגיש או לחשוב? בלעדי הנשמה יהיה הגוף כמו "צמח", ללא מחשבה וללא רגשות. אז לא המח לא מרגיש, ולא הלב לא מרגיש, ולא המעיים מרגישים, אלא הנשמה מרגישה. והגוף הוא בסך הכל משל לנשמה.

 עם זאת, הלב הוא איבר שמזרים דם לכל הגוף, ועל כן הוא משל לנשמה שממלאת ומחייה את כל הגוף כולו. אך המוח הוא משכן השכל, וכך כתב הרמב"ם בפירוש לפני יותר מ-800 שנה. ראי במאמרי:

 https://www.hidabroot.org/article/101493

עם זאת יש לזכור שגם המוח, בסופו של דבר, אינו אלא גוש בשר. הוא אמנם מכונה מורכבת מאוד - אך אף מכונה אינה פועלת מעצמה. 

המחשב הוא מכונה מורכבת מאוד, אך הוא לא יכתוב מעצמו שאלות ויקרא באתר הידברות. לשם כך נדרש אדם שישתמש במחשב. ובנמשל כך הוא גם אדם, אם הוא נהפך לצמח - גופו ומוחו יכולים להיות שלמים, רק שאין אף אחד בבית כך שהגוף שובת.

הבה נחשוב על הנשמה בתוך הגוף כעל נהג בתוך רכב.

הרגשות, הדמיון והמחשבות - הם כלים של הרוח בתוך המכונה. מי שבוחר לחשוב את המחשבות, לדמיין את הדמיונות, ולהרגיש את הרגשות - היא הנשמה שמפעילה את המוח.

 כך שלא המוח ולא הלב הם האדם, אלא הנשמה. אולם בדרך של משל נאמר שהלב מייצג את הנשמה המרגישה בגוף, היות והלב מחייה את הגוף (כולל המוח), כך הנשמה מחייה את כל הגוף.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אלוקיםכבודו מלא עולם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה