תורה ומדע

גודל היקום

  • א' אייר התשע"ח
אא

שאלה

כבוד הרב

אסטרונומיים אומרים שהם רואים גלקסיית כוכבים במרחק של יותר מ16 מיליון שנות אור מאיתנו (הזמן שמגיע לאור להגיע אלינו, השמש למשל הוא 8 דק').
והרי כל היקום קיים רק פחות מששת אלפים שנה, הרי המרחק הכי רחוק שהיינו אמורים לראות היה צריך להיות 5778 שנות אור, והכוכבים המרוחקים יותר לא היינו אמורים לראות?

ועוד שאלה, האם היקום הוא כ"כ גדול, בגודל בלתי נתפסת, איך יתכן שמכל היקום הענק הזה עיקר תכלית הבריאה הוא רק האדם ועם ישראל? ולמה הקב"ה ברא כל כל הרבה כוכבים?

בתודה מראש

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

ראה הרצאתו של הרב זמיר כהן על גיל העולם, אבולוציה ויהדות:

https://www.hidabroot.org/video/61074

ולגבי גיל העולם:

https://www.hidabroot.org/article/75298

לעצם שאלתך על אור הכוכבים, למעשה קיימים בחלל כוכבים כל כך רחוקים מאיתנו - עד שלא היינו אמורים לראות את האור שלהם כלל. הפתרון לעובדה זו מוסבר בכך שהחלל מתפשט, ותוך כדי ההתפשטות של החלל - גם גלי האור מתרחבים ונמתחים עד קצה היקום - כך למעשה האור עובר את מהירות האור בעקבות התפשטות היקום. פירוש הדבר הוא שגיל היקום תלוי במהירות ההתפשטות שלו, רק שאין לנו שום אפשרות להיות בטוחים מה היתה מהירות ההתפשטות של היקום בראשיתו מאז המפץ הגדול.

ד"ר פקר כתב על כך: "הדבר דומה לרכבת העוברת בדרכה בתחנה מסוימת במהירות של 50 קמ"ש, האם אנו רשאים לקבוע על סמך נתון זה בלבד, לגבי מהירותה בשעה שיצאה מהתחנה הראשונה? האם מותר לנו לקבוע באיזו מהירות היא תיסע בתחנה הבאה? על אחת כמה וכמה שאסור לנו לקבוע על סמך נתון זה, מאיזו תחנה היא יצאה כלל!" (במאמרו של ד"ר פקר, "מדע" כרך ו', חוברת 2, עמ' 10).

כך שגם התשובה לשאלת גיל היקום תלויה בהשערות. ראה עוד במאמרי - פרדוקס הזמן: מה הקשר בין גיל היקום למסע בזמן?

https://www.hidabroot.org/he/article/202592

חז"ל לימדו אותנו שמעשה בראשית נסתר מאיתנו, וסיפרו שרק יחידי סגולה למדו את סודותיו. מי יכול להעיד על עצמו כיום שהוא יודע סודות אלה? 

לגבי שאלתך על גודל היקום, 

הקב"ה הוא נצחי ואינסופי, ולפיכך ברא יקום אדיר מימדים שמבטא את כוחו האמיתי. כל הגלקסיות והכוכבים הם ארמונו של מלך מלכי המלכים. כחשיבות המלך - כך גודל הארמון. 

אנו אורחים בארמונו של המלך. הקב"ה הכין את עולמנו במיוחד עבורנו, ובאמצעות היקום הוא יתברך לימד אותנו על גודלו ואמיתתו. שהרי האדם המביט ביקום מבין מיד שרק בורא עולם אינסופי מוחלט עומד מאחורי כל אלה, ולא ייתכנו אלילים אחרים. אלא "אין עוד מלבדו". ואמונה זו מתבטאת על ידי עוצמת הבריאה וגודלה, המעידה על בוראה.

כמו כן, יש שימוש לכוכבים. כדי שהיקום יוכל להמשיך להתקיים ולא לקרוס לתוך עצמו (בעקבות כח הכבידה), נדרשת כמות אדירה של מסה ביקום (כוכבים וכוכבי לכת). באופן זה נשמר האיזון ביקום. רוב היקום אינו מאפשר קיום חיים מאחר שהקרינה בו גדולה מידי, כדור הארץ נמצא בשטח מסויים בגלקסיה שמאפשר את קיומנו בו. אך כל הכוכבים כולם נדרשים ביחד כדי לשמור על האיזון של היקום - ובתוכו גם עולמנו. 

נא ראה מאמר זה: "מדוע יצר הקב"ה יקום גדול כל כך?":

https://www.hidabroot.org/article/185249

ולגבי מקורות חשובים ביהדות על גודל היקום, ראה בבקשה:

https://www.hidabroot.org/article/206143 

עם זאת כדאי להבין שהמושג "גודל" כלפי היקום הוא רק אשליה, שהרי כל היקום כולו היה בעברו קטן יותר מגרגיר אפונה:

https://www.hidabroot.org/article/210825

כל אחד מאיתנו מכיל מעין "יקום" מבחינת מורכבותו האטומית: המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה, ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם כל כך - מוחך מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לראות לשמוע לנוע לדבר ולחשוב. ואין כאן המקום לתאר את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בגופך. 

האדם כמובן חשוב יותר מכל הגלקסיה, כי בכוחו לחשוב ולהבין שיש לו בורא ולקיים את רצונו, מה שביליוני כוכבים (או ביליוני גרגירי חול) אינם מסוגלים לעשות.

לגבי תכלית הבריאה, ותכלית עם ישראל חשוב שתקרא:

https://www.hidabroot.org/he/article/109596

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כוכביםיקום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה