חברה והשקפה

למה יש מצוות שאין להן טעם

  • ה' ניסן התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
אני, לבנה תלמידת כיתה י' בבית הספר אמי"ת. חשבתי שאולי יש לך תשובה בשבילי בנוגע לשאלה מסוימת שמפריע לי, מדוע ישנם מצוות ללא טעם מפורש. השנה בשיעור תנ"ך עשינו הערכה חלופית על מצוות, הקבוצה שלי בחרה במצוות פרה אדומה. במהלך העבודה ראינו כי אין טעם מפורש למצוות וזה בעצם מה שהפריע לי, למה קיימות מצוות שאנחנו לא מודעים לטעמם אשמח אם תוכל לענות לי בהקדם

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

יש מצוות שאיננו יודעים טעמיהם משלוש סיבות:

א. כי יש מצוות שטעמם מורכב מדי להבנה אנושית. אנו נשמות בתוך גוף, והמצוות קשורות למגעים רוחניים עדינים בין העולם הזה לעולמות עליונים. בכוחו של היהודי לבנות את עולמו או להחריבו באמצעות המצוות, עד שנאמר בנביא: "אם לא בריתי יום ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי"! אפשר להמשיל זאת למכניקת הקוונטים, אשר יש בה מצבים סותרים, גל וחלקיק, והמדע מתקשה להגיע להבנתה. חוקי הרוח, ובפרט נושאים של טומאה וטהרה הם מורכבים ועמוקים הרבה יותר ממכניקת הקוונטים. חפשי בגוגל את המשפט "דניאל בלס כהן עטוף בניילון על מטוס", וקראי מאמר שלי בנושא.

פרה אדומה היא אחת מהמצוות המסתוריות ביותר, המטהרת רבים ומטמאת את היחיד.

ב. יש שכר רוחני נוסף ליהודי שמקיים מצווה מבלי להבינה, רק מפני שהמלך ציווה אותו. אמרו חז"ל שגדול המצווה ועושה יותר ממי שאינו מצווה ועושה. רצה הקב"ה להסתיר מאתנו טעמי חלק מהמצוות כדי שנוכיח במעשינו שאנו מקבלים עלינו את כל תורתו מתוך מצוות מלך, ולא רק משום התועלת האישית שאנו מוצאים לה. הקב"ה רוצה שנוכיח את אהבתנו בשלמות: "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך"

באמצעות אותן מצוות מסתוריות, הנקראות בשם "חוקים", אנו מוכיחים שכל מצוותינו נעשות למען קיום רצון ה' אלוקינו. בזכות כך שכרנו על מצוות אלה גדול ומרובה יותר. ועוד, שאי היכולת להבינה עד תום מובילה לענווה כלפי חכמת התורה והכרה בסודותיה ועומקה.  

ג. כי יש נטייה לבני אדם להקל ראש במצוות שהם מבינים אותן, ולהעריך שלא יכשלו בטעם שרצתה התורה ללמד, ולבסוף נכשלים בה מתוך ביטחון בשכלם. כך אמרו חז"ל:

"מפני מה לא נתגלו טעמי תורה? שהרי שתי מקראות נתגלו טעמן, נכשל בהן גדול העולם. כתיב 'לא ירבה לו נשים [ולא יסור לבבו]', אמר שלמה: אני ארבה ולא אסור; וכתיב 'ויהי לעת זקנת שלמה, נשיו הטו את לבבו'. וכתיב 'ולא ירבה לו סוסים [ולא ישיב את העם מצרימה]', אמר שלמה: אני ארבה ולא אשיב; וכתיב 'ותצא מרכבה ממצרים' " (סנהדרין כא ע"א).

ראי עוד בהרצאתו של הרב זמיר כהן שליט"א על טעמי המצוות:

https://www.hidabroot.org/video/60834

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פרה אדומהחוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה