משמעותו של השם אסנת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב שמי אסנת. תוהה אם עליי להחליף את שמי.על פי מה שהבנתי אסנת הייתה נכדתו של יעקב אבינו בת דינה .מהאונס של בני שכם ולכן דינה קראה שמה אסנת לאסוני ילדתיה. השם הינו שם יפה מתחיל בא ומסתיים בת .בדקתי ומצאתי שמופיע 70 פעמים בתנך ובמלואו 3 .גם ההמרה שלו למספרים שווה 7 .כל זאת ובסוף הרי אסנת נישאת ליוסף. כשניתן לי שמי לא ידעו הורי על משמעות השם. תודה רבה אסנת כהן

תשובה

שלום

השם אסנת הוא שם מצויין מאוד, ולא ראוי להחליפו. ידוע מהמקובלים כי נשמתה של אסנת היתה נשמה גבוהה מאוד, שהייתה שבויה בידי הטומאה, ובזמן ההוא הייתה הנשמה הזאת אחוזה ביד שכם בן חמור, ודוקא מהסיבה הזאת סיבב הקב"ה את העניינים כמו שהיו בכדי להוציא את נשמתה של אסנת מהקליפה.

ובשעה שהתגבר יוסף הצדיק על הנסיון עם אשת פוטיפר, נשברה כל הקליפה שהחזיקה בנשמה הזאת, ואז נגאלה אסנת אל הקדושה, עד שזכתה להגיע לשיא הדרגות בנישואין שלה עם יוסף הצדיק, המוגדר כצדיק יסוד עולם של כל הדורות. ובמדרש (פסיקתא רבתי פרשה ג) מבואר כי בשעה שרצה הקב"ה לברך את מנשה ואפרים לפני מותו, נסתלקה השכינה ממנו, כיון שראה ברוח הקודש כמה תוצאות קשות מזרעם של מנשה ואפרים, "התחיל יוסף מבקש ואמר לו, אבא, בני צדיקים הם כמותי, בני הם אשר נתן לי אלהים `בזה`, מה `בזה`, שהביא את אסנת אמם לפני אביו, ואמר לו, אבא, בבקשה ממך, אפילו בשביל הצדקת הזו, אמר לו, קחם נא אלי ואברכם, הביאם אצלו, התחיל מגפפן ומנשקן, ושמח בהם, אמר, שמא מתוך שמחה תשרה עלי רוח הקודש", ומבואר שהיתה צדקת גמורה.

ובמדרש מבואר עוד (ילקוט שמעוני יהושע רמז ט): "יש נשיםחסידות גיורות הגר אסנת צפרה שפרה פועה בת פרעה רחב רות ויעל אשת חבר הקיני", וכשם שאף אחד לא נמנע מלתת את השמות היהודיות `צפורה` `רות` `יעל`, כך אין מניעה להיקרא בשם `אסנת`.

גם במה שבדקת את החלוקה לשבע בשם אסנת, אוסיף דבר נוסף שכתב הגאון המקובל רבי נתן שפירא בספרו מגלה עמוקות (פרשת קרח) וזה לשונו: לפי שהכהן פותח שערים העליונים, שובע שמחות, אל תקרי `שובע` אלא `שבע` סוד העלאת שבע נרות העליונות, לכן נחלקה מתנות שלו על שבע פרשיות, על שבע שערים העליונים שהוא פותח, שער"י צד"ק, שהם בגימ` ב"ת שב"ע, וזה סוד אשתו של אהרן אלישב"ע, כמבואר בזוהר השינוי שנקראת אצלו אלישבע על סוד חסד אל כל היום, ואצל דוד בת שבע, סוד תהילים שפתח באשרי, אשרי בגימטריא שבע פעמים חכמה, וכן אשתו של יוסף אסנת בגימטריא שבע פעמים חכמה...". עוד יש תחת ידי, כמה רמזים נפלאים בשם אסנת ובדרגת נשמתה הגבוהה מאוד, ואולי בעתיד נידרש להם.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה