הלכות ומנהגים

האם נכון לאחר ברית מילה עד הצהריים כדי שישתתפו יותר אנשים?

  • כ"ד אדר התשע"ח
אא

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה,

ברצוני לשאול שאלה בנוגע לברית המילה. האם המנהג לעשות ברית מילה בשעות אחר הצהריים עד הערב על מנת שיוכלו קרובים להגיע ולהשתתף בשמחה מותרת עפ"י ההלכה? או שמא "זריזין מקדימין למצוות" ועדיף לעשות את הברית בנץ החמה? אז מה עדיף, לעשות ברית מילה מצומצמת בנץ החמה, או לשתף קרובים ומכירים רבים ולקיים את המצווה בשעות אחרי צהריים?

תודה מראש.

תשובה

שלום רב,

על פי ההלכה כל היום כשר למצוות ברית מילה אלא שזריזין מקדימין למצוות ומלין מיד בבוקר (שלחן ערוך יורה דעה סימן רסב סעיף א).

ומדברי הגמרא בראש השנה (דף לב עמוד ב) מבואר יוצא, שמעלת "זריזין מקדימין למצוות" עדיפה על מעלת "ברב עם הדרת מלך", ולפי זה כתבו הפוסקים שאין לאחר את מצוות ברית מילה לאחר חצות היום בשביל שישתתפו עוד אנשים בברית מילה.

אמנם אם עושה כן כדי שיוכל לקיים המצווה במניין אנשים, ואם יקדימנה יצטרך לוותר על מניין, אפשר להתיר להשהותה גם אחר חצות כדי לעשותה במניין היות ולכתחילה יש לעשות את המילה בנוכחות של עשרה אנשים לכל הפחות (ראה שלחן ערוך יורה דעה סימן רסה סעיף ו).

מקורות: עיין באורך בשו"ת יביע אומר חלק ב' (חלק יורה דעה סימן יח) שהעלה כאמור. ויש לציין עוד לדברי הערוך השלחן יורה דעה (סימן רסב סעיף ח) שכתב, ויש לנו לצווח על מנהג זמנינו שמאחרין המילה כמה שעות ביום מפני שטותים שלא באו כל הקרואים וכדומה שטותים כאלה. ויש מקומות שמאחרין עד אחר חצות היום. והוא עוון פלילי. ולגבי ההיתר לאחר את המילה עד אחר חצות כדי לקיימה במניין, יש לציין שכן פסק עוד בשו"ת מנחת יצחק חלק ח' (סימן צ אות ב). וע"ע בשו"ת אז נדברו חלק יג' (סימן סח) ובשו"ת תשובות והנהגות חלק ב' (סימן תפח) ובספר אשרי האיש חלק יורה דעה חלק ב' (פרק נג סעיפים ב-ג).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברית מילהזריזות במצוותברב עם הדרת מלך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה