למה צריך לקיים מצוות שקיימתי בגלגול קודם?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכם. קודם כל האתר הזה פשוט מעולה מדהים באופיו. אוהב אותכם אין ספק כאן בשום אופן. הרבה שמעתי מהוידאו שאני מאד מתחבר אליו. אני דתי שלמד הרבה תורה, והיה בישיבה וגם בחו"ל. אם אדם קיים תורה ומצוות בגלגול אחד לא צריך לחזור ולעשות אותן שוב אלא אם הוא רוצה, אין הכרח או חיוב. כך כותב האר"י הקדוש שמובטח לו שלא יחטא ושואל האר"י איך אפשר להבטיח דבר כזה לאדם. אלא מה הכוונה? שכל המצוות שהוא קיים הם כמעין לבושים לנשמה שלו והם נשארים למעלה ולא יורדים על מנת שלא יפגום בהם בטעות כך שהוא לא מחוייב לשמור שבת או להניח תפילין וכו`. אתם מדברים כל הזמן שהאדם צריך ומחוייב לשמור את המצוות שלא כך הם פני הדברים לפי האר"י לפחות. אני לא רואה שום טעם מדוע אני צריך בכלל לקיים מצוות שהם לא נותנים לי כלום ממש כלום. דבר שני מה אני צריך לעשות פה בעולם הזה שיסדר אותי למעלה שאני יגיע לשם? כלומר אם הנשמה לפני שירדה לפה הייתה שואלת אותי מה היא צריכה לעשות כדי להיות מסודר בעולם הזה הייתי עונה לה כסף, יופי, כוח, עוצמה, גובה וכו` ובשביל זה היא צריכה ללמוד הרבה עסקים ומדע ויחסי אנוש וכו` וככה היא תצליח פה בעולם הזה. אבל מה אני צריך לעשות בשביל להיות מסודר יפה מאד ולהגיע דרגות הגבוהות ביותר בעולמות העליונים שאני יפטר מן העולם? ולא תהיה התשובה מצוות, אלא דרגות הגבוהות ביותר כמו למשל אליהו הנביא או שמואל הנביא או דוד המלך וכו`? ואני רציני מאד בשאלה ולא צוחק בכלל!! חייב להיות פה תשובה מה תענה לי הנשמה שאני ישאל אותה את השאלה הזאת. מה אני צריך לעשות כל ימי חיי במסירות נפש כדי להיות ברמה הזאת? ואני מוכן ללכת על זה עד הסוף עם כל הכוח שיש לי בחיים שלי ובגופי ונשמתי.

תשובה

שלום

הרשה לי לסדר את דברי האר"י ז"ל בעניין שהעלית באופן הנכון, ואחר כך נראה אם השאלה שלך במקומה, כך כתב האר"י בשער הגלגולים (הקדמה י"א): דע כי האדם צריך שיקיים כל תרי"ג המצוות, ואם חסר אחת מהם, עדיין נפשו חסירה, כפי שיעור המצוות שחסרו ממנו. ואמנם הרמ"ח מצוות עשה נחלקים לחמשה חלוקות, א`, הם המצוות אשר האדם נמנע מלקיימם כגון מצות שהם תלויות בזמן שבית המקדש היה קיים, כמו הקורבנות וכיוצא בהם.

ועל אלו אין האדם חוזר בגלגול לקיימם, כי מה תועלת יש בגלגול, אמנם כשיבנה בית המקדש יקיימם. ב`, הם המצוות שיכול האדם לקיימם, כמו ציצית ותפילין וכיוצא בזה, ואלו אם לא קיימם, צריך בהכרח שיחזור להתגלגל פעמים רבות, עד שישלים את כולם.

באופן כי מי שכבר נתגלגל וקיים קצת מצוות, די לו בגלגולו זה, כשיקיים המצות החסירות ממנו, שלא קיימם מעולם כלל. ודע, כי כשיתגלגל על כך, אפשר שיחטא ויבואו על ידו עבירות רבות. ג`, הם המצות שאין חובה עליו לקיימם, אלא אם כן באה לידו, כגון תרומות ומעשרות ושילוח הקן, שאינו מחוייב לרדוף אחריהם, אלו ג"כ מוכרח הוא שיתגלגל לקיימם, אמנם כיון שלא הוצרך להתגלגל אלא לסיבה זו, מובטח הוא שלא יחטא בזה הגלגול השני.

 ד`, הם מצות שאין יכולת בידו לקיימם, אם לא כאשר האלוהים אנה לידו, כמו פדיון הבן, ויבום, וחליצה, או גט, שאינו מחוייב לגרשה, אא"כ לא תמצא חן בעיניו כנודע, לפי שקשים גרושין וכו`, ומזבח מוריד עליו דמעות, וכיוצא באלו, יש בהם חילוק, כי אם לא נזדמנו לו אינו חוזר להתגלגל, אבל יבוא בסוד העיבור לפי שעה בלבד, עד אשר יקיים אותם, ותכף מסתלק מן העולם והולך לו, אבל אם באו לידו ולא קיימם, אז מוכרח הוא להתגלגל, אבל לא קבלתי ממורי ז"ל אם מובטח לו שלא יחטא כמו בחילוק השלישי אם לאו.

ה`, היא מצווה פרטית, והיא לפרות ולרבות, והיא מהמצות שמחוייב האדם לרדוף לקיימה, וגם יש יכולת בידו לקיימה, וזו היא חמורה מכל המצוות, והוא, כי מי שמת בלא בנים ולא קיים אותה לא די במה שיתגלגל, אלא ששאר המתגלגלים על חסרון איזה מצוה כנזכר לעיל, הנה כל גוף וגוף מהם יקום ויחיה בזמן התחיה, ויכנס בו ניצוצות נשמתו כפי שיעור המצות שקיים בהיותו באותו גוף.

אבל זה שמת בלא בנים כל חלקי נצוצות נשמתו, יכנסו בגוף השני שנתגלגל בו, ואז קיים מצות פריה ורביה. ו, היא, מצווה פרטית, והיא לעסוק בתורה, והיא שקולה כנגד כל המצוות, כי תלמוד תורה כנגד כולם. ויש בה ד` פירושים, שסימנם פרד"ס, פשט, רמז, דרש, סוד.

וצריך לטרוח ולעסוק בכולם, עד מקום שיד שכלו מגעת, ויבקש לו רב שילמדהו, ואם חסר אחת מארבעתם כפי השגתו, יתגלגל על זה. גם צריך שתדע, כי האדם צריך לקיים כל תרי"ג מצות, במעשה, וכן בדיבור, על דרך מה שאמרו רז"ל כל העוסק בפרשת עולה, כאלו הקריב עולה וכו`.

וכן במחשבה, אם לא קיים כולם בשלשה בחינות אלו, יתגלגל, עד שיקיים כל התרי"ג מצות בשלשה בחינות אלו. עד כאן לשונו. והמדקדק בדברים, רואה כי ברור הדבר שקיום שלוש מאות שישים וחמשה לא תעשה שבתורה, אינו תלוי כלל וכלל במספר הגלגולים, ואותם חייבים לשמור בכל גלגול וגלגול, והאר"י ז"ל גילה לתלמידו שהוא בא בגלגול על איזה חטא משס"ה הלא תעשה שבתורה שעבר בהיותו בגלגול השני, אע"פ שבגלגול הראשון לא חטא בזה, וזה ברור מאוד.

ולכן קשה לי להבין מאיפה הסקת את המסקנה שאין צורך לשמור שבת בגלגול השני אם כבר שמרת שבת בגלגול הראשון, והרי שמירת שבת מלבד שיש בו מצוות עשה, יש בו גם כמה וכמה אזהרות חמורות של לא תעשה, שעונשן כרת, וברור מעל כל ספק שעל האדם לשמור שבת בכל הגלגולים שהוא בא לעולם.

גם עניין הנחת התפילין [שזוהי מצוות עשה] שאתה רוצה להיפטר מזה על סמך דברי האר"י, מאחר שכבר היית פעם בעולם הזה, אין לזה שום סמך, כי מי גילה לך מה בדיוק קיימת בגלגול הקודם שלך, ומה עליך להשלים בגלגול הנוכחי, ומה רב יהיה הצער לנשמה שתעלה למעלה כשתראה כי הגלגול האחרון היה בדיוק על מצוות הנחת תפילין, והוא פטר את עצמו מכך על סמך ש`אולי` כבר הניח תפילין בגלגול שקדם לזה???, וברור הדבר שבדורות שלנו שאין איתנו יודע עד מה, ואין לנו את האר"י הקדוש שיגלה לכל אחד על מה בדיוק ירד לעולם, אין לנו שום סיבה שתאפשר לנו להתבטל מקיום כמה מצוות מאחר ושמא כבר קיימנו אותם בגלגול הקודם.

מה גם שאף אילו ידענו בדיוק על איזה מצוות ירדנו בגלגול הנוכחי להשלימם, וכמו שאמר מרן האר"י ז"ל לתלמידו רבי חיים ויטאל זצוק"ל (ראה שער הגלגולים הקדמה לח), שהוא ירד לעולם בגלגול האחרון להשלים אחד עשרה מצוות שאינן מצויות ואחד מהם מצוות נתינת זרוע לחיים והקיבה לכהן, מכל מקום ברור כי רבי חיים ויטאל היה מתעטף כל יום בטלית ומניח תפילין, אע"פ שהוא כבר קיים אותם בגלגול קודם, מאחר והמניח תפילין הרי אין ערך לשכר הנצחי שיקבל על כל רגע ורגע שהיה עטור בתפילין, וזוהי שטות שאין כדוגמתה לשבת בעולם הזה, ולהתבטל ממעשה המביא במישרין שכר נצחי בעולם הבא, אף שאין חייבים בזה, ועל דרך זה בכל מצוה, שאף אילו ידענו בבירור כי כבר קיימנו אותה בגלגול הקודם לא משתלם לפספס מלקיימה גם בגלגול הנוכחי מאחר ויקבל שכר נצחי על כך, ומפורסמת בכייתו של הגאון מוילנא לפני שנפטר מהעולם הזה, כשלקח את הציציות שלו ביד, ואמר תראו את העולם הזה שבכמה פרוטות אפשר לקנות ציצית ולקנות בהם עולם הבא, שהוא שכר נצחי שאין לנו בו כל השגה, וברור שכשמזדמן לאדם עסק כזה לא יהיה זה כלל שכלי לומר: "מה אתה רוצה ממני, הרי כבר הנחתי תפילין בגלגול הקודם???!!!, וכל זה לולי שאתה כלל לא יודע אם כבר הנחת תפילין בגלגול הקודם או שמא בדיוק משום המצוה הזאת באת בגלגול הנוכחי.

מה שאתה שואל איך מגיעים לדרגות הגבוהות של אליהו הנביא ודוד המלך, ואתה מתנה איתי שהתשובה לא תהיה `שמירת תורה ומצוות`, מאחר והשאלה היא על המדריגות הכי נשגבות, צר לי לאכזב אותך, כי מה לעשות ואי אפשר להגיע לגג מבלי לעלות בסולם, ויש לנו סולם ברזל שהציב לו התנא הקדוש רבי פינחס בן יאיר המסדר את התשובה בדיוק מדהים למה ששאלת, `איך מגיעים לדרגא של אליהו הנביא`, וזה לשון התשובה שהוא הנחיל לנו (עבודה זרה כ ב): "ונשמרת מכל דבר רע - שלא יהרהר אדם ביום ויבוא לידי טומאה בלילה, מכאן אמר רבי פינחס בן יאיר: תורה מביאה לידי זהירות, זהירות מביאה לידי זריזות, זריזות מביאה לידי נקיות, נקיות מביאה לידי פרישות, פרישות מביאה לידי טהרה, טהרה מביאה לידי קדושה, קדושה מביאה לידי ענוה, ענוה מביאה לידי יראת חטא, יראת חטא מביאה לידי חסידות, חסידות מביאה לידי רוח הקודש, רוח הקודש מביאה לידי תחיית המתים, שתהיה על ידי אליהו הנביא".

ולמדת כי אכן זהו בדיוק הסולם העולה בית אל, ואם תרצה להבין את כל המעלות שלהסולם הנפלא הזה תלמד בספר מסילת ישרים המבאר בדיוק כל דרגא וכשתפנים את כל הנאמר בספר הזה, מובטח לך שתזכה להגיע לדרגא של אליהו הנביא, וכידוע שמחבר הספר `מסילת ישרים` הלא הוא רבינו הרמח"ל זצ"ל אכן זכה להגיע לדרגא הזאת, ולבית מדרשו היו משכימים ומעריבים נשמות מלאכים ונשמות אליהו הנביא והאבות הקדושים ומשה רבינו היו שכיחים אצלו בכל שעה כידוע ומפורסם.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה