אמונה

האם הנאצים הם צאצאי עמלק?

  • י"ז אדר התשע"ח
אא

שאלה

כשהקב"ה ציווה למחות את זכר עמלק, האם לא היה סיכוי קטן שמישהו מהעם הזה יתגייר?? אומרים שבדורות האחרונים גרמניה הם עמלק, ועובדה שיש צאצאי נאצים שהתגיירו.. אם ככה איך ניתן להסביר את הציווי האלו-קי?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

הקב"ה קורא את הלבבות, ומכוון כל אדם שרוצה בו אליו, ונותן לגויים הזדמנות לשוב בתשובה לפני ענישתם. 

אולי תופתע לראות כי הרמב"ם כותב שתחילה עלינו לקרוא לעמלקים לשלום, להציע להם לקיים שבע מצוות בני נח, ולחזור בהם מרשעותם, ורק במידה ולא יקבלו שבע מצוות בני נח (שבע מצוות בני נח: לא לרצוח, לא לגנוב וכו') רק אז עלינו לצאת עליהם למלחמה ולא להותיר מהם זכר.

ראה לשונו של הרמב"ם בהלכות מלכים (פרק שישי): 

אין עושין מלחמה עם אדם בעולם עד שקוראין לו שלום, אחד מלחמת הרשות ואחד מלחמת מצווה, שנאמר (דברים כ) "כי תקרב אל עיר להלחם עליה וקראת אליה לשלום". אם השלימו וקיבלו שבע מצוות שנצטוו בני נח עליהן אין הורגין מהן נשמה, והרי הן למס… ואסור לשקר בבריתם ולכזב להם אחר שהשלימו וקיבלו שבע מצוות. ואם לא השלימו, או שהשלימו ולא קיבלו שבע מצוות, עושין עמהם מלחמה והורגין כל הזכרים הגדולים, ובוזזין כל ממונם וטפם. ואין הורגין אישה ולא קטן… במה דברים אמורים, במלחמת הרשות שהוא עם שאר האומות. אבל שבעה עממין ועמלק שלא השלימו אין מניחין מהם נשמה, שנאמר "לא תחיה כל נשמה", וכן הוא אומר בעמלק "תמחה את זכר עמלק". 

ומנין שאינו מדבר אלא באלו שלא השלימו? שנאמר (יהושע יא, יט) "לא היתה עיר אשר השלימה אל בני ישראל בלתי החוי ישבי גבעון, את הכל לקחו במלחמה. כי מאת ה' היתה לחזק את לבם לקראת המלחמה את ישראל למען החרימם", מכלל ששלחו להם לשלום ולא קיבלו".

כלומר, חובה עלינו קודם כל לקרוא להם לשלום, ולהציע להם לחזור בתשובה. רק אם לא יעשו זאת, וישובו מכל גילוי העריות והרציחות שלהם - אז חובה עלינו להורגם.

מסביר הכסף משנה באותו מקום: "שאם קיבלו עליהם שבע מצוות, הרי יצאו מכלל שבעה עממין ומכלל עמלק, והרי הם כבני נח הכשרים"!

הקב"ה מכוון את הגויים הטובים שבהם להצטרף לעם ישראל, כפי שקראנו בסיפור חומות יריחו שבספר יהושע, על רחב שניצלה עם כל בני משפחתה.

ובהתייחס לשאלתך, אמרו חז"ל בפירוש שאפילו מעמלק זכו לצאת גרים בני תורה (גיטין דף נז ע"ב): "מבני בניו של המן (-שהיה עמלקי) למדו תורה בבני ברק".

כן אמרו: "בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו" (מכות דף י, ע"ב),"בא ליטמא פותחין לו, בא ליטהר מסייעים אותו" (שבת דף קד, ע"א).  ולפיכך גוי שלבו אכן טהור, ורוצה לעזוב את דרכי עמלק הרשע, לא ייהרג. ואין ספק שהקב"ה ידאג להצילו בהשגחה פרטית ולצרפו לעם הנצח.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורהעמלק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה