תורה ומדע

תורת הקוונטיםS

  • י"ז שבט התשע"ח
אא

שאלה

מה דעת התורה בעניין תורת הקוונטים?

תשובה

שלום וברכה,

זהו נושא מעניין שיש הרבה מה לעסוק בו.

בעיית המדידה במכניקת הקוונטים נפתרת כאשר כאשר מכירים במציאות האלוקים, שהוא הצופה התמידי של העולם מעת בריאתו, ועל כן: "ויעמידם לעד לעולם, חוק נתן ולא יעבור" (תהילים קמח, ו). ה' הוא הבורא של העולם וגם הצופה בו השומר על קיומו הקבוע.עם זאת, ישנם המטילים ספק בבעיית המדידה, וטוענים שעצם הניסויים הנעשים בחלקיקים כה זעירים הם שמעצבים את התנהגות, וטרם נמצאו ניסויים עדינים דיים שלא ישפיעו על התנהגות החלקיקים.

על כל פנים, חשוב להבין שכל התיאוריות בנושא קוונטים עוסקות בהתנהגותם המוזרה של חלקיקים מזעריים ביותר, שאינם מתנהגים באופן זה כקבוצה. דהיינו, אין כל ראיה שהם מסוגלים להשפיע על העולם הגדול ברמת המקרו. גם אם חלקיקים בודדים אינם צפויים, סטטיסטית קבוצה גדולה של חלקיקים נוהגים תמיד באופן ניתן לחיזוי. זו הסיבה שחומרים וצורות אינם מתחלפים, כי הם מורכבים מחלקיקים רבים. מסיבה, זו כל מה שלומדים במכניקת הקוונטים אינו משפיע למעשה על עולמנו. 

אנו רואים שהטבע מתוכנן, ואפילו ברמה הסטטיסטית: אטומים, מולקולות, מחזור המים, האוזון, החמצן ועוד, הם כולם מערכות מורכבות ביותר מכל בחינה מתמטית. החוכמה שהתגלתה בטבע הינה עובדה מדעית שלא ניתנת להכחשה, וזוהי הוכחה לוגית לכך שקיים בורא אינטליגנטי אשר תכנן כל זאת, כי לא תיתכן חוכמה בלי חכם.

המדע הוכיח שאפילו ברגע זה קיימת חוקיות בטבע, שבלעדיה היה היקום חוזר לתוהו ובוהו. אך אין כל סיבה רציונלית שתחייב את פעילותם התמידית של חוקי הטבע, מכאן מוכח שישנה שליטה אלוקית על היקום אפילו ברגע זה, השולט בחוקים ומחייה אותם בבחינת "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית". בלעדי השגחתו התמידית, לא היה דבר שיחייב את המשך הקיום והחוקיות שיש בעולם, והיקום פשוט היה חוזר לתוהו ובוהו, כפי שלהבדיל, תוכנה במחשב לא תמשיך לפעול ללא שיש אספקת חשמל קבועה.

ראה בבקשה שני מאמרים שכתבתי:

http://www.hidabroot.org/article/204058

http://www.hidabroot.org/article/213067

ראה עוד ראיון עם הרב זמיר כהן שליט"א בנושא קוונטים וממדים נוספים בתורת הקבלה:

www.hidabroot.org/he/article/2591

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:איינשטייןתורת הקוונטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה