אמונה

מחלוקות בתלמוד

  • כ"ז טבת התשע"ח
אא

שאלה

האם מטרת המחלוקות בתלמוד הם בשביל ה'סיעור מוחות, ע"מ לגבש את ההלכה או שכל דעה מלכתחילה הייתה ראויה להיות ההלכה. והאם זה תקף גם לגבי השוני בעמ"י שיש כ"כ הרבה קבוצות האם זה לא אידיאלי שכולם יהיו אותו הדבר? ואיך אפשר להמנע מהמחלוקות שיש לפעמים בין הזרמים?
האם זה קריטי להשתייך לזרם מסוים או שאפשר להיות 'עצמאית' בעבודת ה' כמובן בכפוף לדעת ההלכה?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

רוב ההלכות היו ידועות, אך רצו לברר את מקורן ושורשן, ולבסס אותן בדרשות וכתבי הקודש. מחלוקות אחרות נעשו כדי לברר פרטים קטנים. העניין הוסבר בהרחבה בשני המאמרים:

 http://www.hidabroot.org/he/article/128369

http://www.hidabroot.org/he/article/82826

חשוב להבהיר שהחכמים לא "ממציאים" הלכות חלילה, אלא קובעים תקנות וגדרים להלכות קיימות, ולכן יש מצוות שנקראות "מצוות דרבנן" (כלומר מצוות שפסקו החכמים לשמירת התורה), ומצוות שנקראות בשם "מצוות דאורייתא" (כלומר מצוות שהצטוונו בהן כבר במתן תורה).

נא לקרוא בבקשה את המאמר הבא על סמכות חכמים:

http://www.hidabroot.org/he/article/2587

 התורה מעולם לא השתנתה, ועובדה שלאחר 2000 שנות גלות חזרו יהודים מכל קצוות תבל עם אותה תורה עם אותם פסוקים, עם אותן מצוות, תפילין, ציצית, סדר פסח וכו'.

אין אף פעם מחלוקות בעיקרים, שהרי התורה של כולנו היא אותה תורה, וכל הזרמים החרדים לדבר ה' מייצגים את אותה תורה בדיוק, רק יש דרכים שונות בעבודת השם (יש זרמים שמקפידים יותר על תפילה והתבודדות, יש זרמים שמקפידים יותר על לימוד בעיון או בפלפול וכדו').

ולעצם שאלתך: בהלכה עליך להיות כפופה להלכות והמנהגים של רבני העדה שלך (ואם את נשואה - אז לרבנים של בעלך). בהשקפה ומנהגים שונים את יכולה להתחבר לכל זרם חרדי שאת חפצה בו. העיקר הוא להקפיד על ההלכה ולהיות יראת שמים. 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורהמחלולקת בתלמוד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה