תפילה וברכות

נטילת ידיים, ברכת אשר יצר ועוד כמה נושאים

  • כ"ג טבת התשע"ח
אא

שאלה

שלום רב,
קוראים לי דניאל, בן 16, אני נמצא בתהליכי התחזקות ואני נמצא בסביבה חילונית כך שאין לי כל כך עם מי להתייעץ על הנושאים האלו. יש לי כמה שאלות על מספר נושאים, אשמח לקבל עזרה וסליחה מראש על מספר הרב של השאלות:

נטילת ידיים:
1. מותר ליטול ידיים בעזרת כוסות נכון? אני מעדיף שמשפחתי לא תדע כרגע שאני מתחזק, לכן עדיף לא לדבר איתם על קניית נטלה. הסיבה שאני לא רוצה לשתף אותם זה בעיקר בגלל אבא שלי, פעם אמרתי לו שאני לא מוכן לאכול לחם בפסח והוא צחק עליי. (היינו בכינרת.) לאמא שלי אני מעדיף לא לספר כרגע, שיבוא היום לספר לה אעשה זאת. עד עכשיו השתמשתי בכוס שתייה רגילה, נטלתי ידיים במטבח, בירכתי וניגבתי ידיים.
2. האם אפשר ליטול ידיים גם בעזרת כוס חד פעמית?
3. הבנתי שנוטלים ידיים בבוקר בצורה הבאה: לוקחים כוסות או נטלה, מחזיקים אותה ביד ימין, ממלאים אותה במים, מעבירים ליד שמאל, שופכים על יד ימין, אחר כך על שמאל, ככה 3 פעמים כלומר ימין, שמאל, ימין, שמאל, ימין, שמאל. אחר כך מעלים את הידיים למעלה, מברכים ברוך אתה על הטלת ידיים ומנגבים את הידיים. חשוב שהמים ירטיבו את כל היד וחשוב גם לשים לב שאין לכלולכים על היד. האם מה שתיארתי זה נכון או שטעיתי באיזה שהוא שלב?
4. הבנתי שבנטילת ידיים לפני סעודה צריך ליטול ידיים בצורה הבאה: מחזיקים כוסות או נטלה ביד ימין, ממלאים במים, מעבירים ליד שמאל, שופכים 3 פעמים, כל פעם שופכים צריך להטות את היד קצת לצד שמאל, אחר כך עושים אותו דבר על יד ימין. אם אוכלים לחם בארוחה, צריך ללכת לברך על הטלת ידיים באותה צורה שציינתי קודם, אחר כך מנגבים ישים, מברכים המוציא ואוכלים. במידה ולא אוכלים לחם, לא מברכים על נטילת ידיים. האם זה נכון? יש משהו שחכתי? ישבו שאני עושה לא נכון?
5. הבנתי שבמקרים הבאים: נגיעה בגרביים משומשות, בנעלים, באיברים שמתחת לבגדים, שגוזזים ציפורנים, כל פעם שיוצאים מהשירותים וכל פעם שמסתפרים צריך ליטול ידיים, לא חייבים עם כלי. איך נוטלים ידיים בלי כלי? מספיק לשטף ידיים עם סבון? אם לא, אני יכול לשטוף ידיים עם סבון לפני נטילת ידיים?
6. בהמשך לשאלה מספר 5, לפני נטילת ידיים גם עם כלי, אני יכול לשטוף ידיים עם סבון לפי מידת הצורך?
7. באיזה מקרים נוספים צריך ליטול ידיים?
8. עוד משהו שאני צריך לדעת כל הנושא?
אשר יצר:
1. איך נוטלים ידיים לפני הברכה? מספיק לשטוף ידיים עם סבון? אם לא, איך נוטלים ידיים נכון והאם אפשר לשטוף ידיים עם סבון לפני הנטילה?
2. אם שכחתי לברך, יצאתי מהאמבטיה (השירותים נמצאים בחדר אחר) ונזכרתי ששחכתי לברך, מותר לי לברך?
3. שקראתי על אשר יצר, ציינו שם את הברכה עם הנוסח של הספרדים - "לא יכולנו להתקיים אפילו לשעה אחת", לא מזמן גיליתי שזה נוסח ספרד ולא אשכנז, אני רגיל כבר לנוסח של הספרדים, זה קריטי?
4. עוד משהו שאני צריך לדעת על הנושא הזה?

ברכה בלי כיפה:
1. כפי שבטח הבנת, קצת בעייתי להשיג כרבע כיפה או לכבוש. מותר לברך בלי כיפה?
2. הבנתי שאפשר לכסות את היד בשרוול וזה יכול להיות תחליף לכיפה, אם אני עם שרוול ארוך, פשוט לשים את החלק של הבד על הראש?
3. מה עדיף, לברך בלי כיפה או לא לברך כלל?
4. עוד משהו שאני צריך לדעת על הנושא?

קרוב שנפטר:
1. לא מזמן סבא שלי נפטר, שהייתי ממש קטן אני זוכר שהוא הבטיח לי שהוא יבוא אליי בחלום ויספר לי מה יש בשמיים ואני אספר לכל המשפחה. עבר משהו כמו חודשיים, זה לא קרה. מה הסיבה לכך? זה קצת מחליש אותי מבחינת התחזקות.
2. בהמשך לשאלה הקודמת, אולי הסיבה לכך היא שהוא סובל? אולי אין לו זכות לבוא אליי בחלום? מה בעצם אפשר לעשות בשביל לעזור לו ולקדם אותו בשמיים?

זה הכל, מקווה שתוכל לעזור לי. ממש ממש מתנצל על החפירה שלי ועל כל כך הרבה שאלות.
תודה רבה שבכלל קראת הכל ותודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

אנו שמחים מאוד לעמוד לצידך רואים זאת כזכות גדולה ושמחים מאוד לענות על שאלה.
 

נטילת ידיים:
1
מותר ליטול ידיים בעזרת כוסות נכון.

2. אפשר ליטול ידיים גם בעזרת כוס חד פעמית.

3. אכן  לוקחים כוסות או נטלה, מחזיקים אותה ביד ימין, ממלאים אותה במים, מעבירים ליד שמאל, שופכים על יד ימין, אחר כך על שמאל, ככה 3 פעמים כלומר ימין, שמאל, ימין, שמאל, ימין, שמאל. אחר כך מעלים את הידיים למעלה, מברכים ברוך אתה על נטילת ידיים ומנגבים את הידיים. חשוב שהמים ירטיבו את כל היד וחשוב גם לשים לב שאין לכלולכים על היד.

4. בנטילת ידיים לפני אכילת לחם פיתה וכדו' צריך ליטול ידיים בצורה הבאה: מחזיקים כוסות או נטלה ביד ימין, ממלאים במים, מעבירים ליד שמאל, שופכים 3 פעמים, כל פעם שופכים צריך להטות את היד קצת לצד שמאל, אחר כך עושים אותו דבר עם יד ימין. אחר מכן מברכים על נטילת ידיים ומנגבים ידיים, מברכים המוציא ואוכלים.

במידה ולא אוכלים לחם, אין צרוך ליטול ידיים.

5. הבנתי שבמקרים הבאים: נגיעה בגרביים משומשות, בנעלים, באיברים שמתחת לבגדים, שגוזזים ציפורנים, כל פעם שיוצאים מהשירותים וכל פעם שמסתפרים צריך ליטול ידיים, לא חייבים עם כלי.  הכוונה היא שניתן לשטוף את היד שלושה פעמים בברז לסירוגין ימין שמאל, יכול לשטוף ידיים עם סבון לפני נטילת ידיים.
6. גם לפני נטילת ידיים גם עם כלי, אתה יכול לשטוף ידיים עם סבון לפי מידת הצורך.
7. ילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן ד' - דיני נטילת ידים שחרית

מב. אלו דברים שצריכים נטילת ידים במים, הקם ממטתו, היוצא מבית הכסא ומבית המרחץ והנוטל צפרניו, והחולץ מנעליו, והנוגע ברגליו, והחופף ראשו, וההולך בין המתים, ומי שנגע במת, ומי שמפלא כליו, והמשמש מטתו, והנוגע בכנה, והנוגע בגופו במקומות המכוסים.
8

אשר יצר:
1. נוטלים ידיים לפני הברכה מהברז לסירוגין כמו שכתבנו לעיל. אפשר לשטוף ידיים עם סבון לפני הנטילה.

2. מותר.

3. יכול להישאר בנוסח ההוא.

ברכה בלי כיפה.

1. מאחר אותה בשרוול ארוך אתה שם את היד על הראש עם קצת מהשרוול ומברך כל הברכות.

קרוב שנפטר

1.2. כנראה אין לו את הזכות עדיין להגיע. אחרי הפטירה אין בחירה חופשית ולא יכולים לעושת מה שרוצים. הם צריכים אישור מיוחד לרדת לפה ואל תמיד מקבלים. תמשיך בהתחזקות שלך שהוא הדבר היחיד שמסייע לו בעולם האמת. ראה את הסרט הבא https://www.sodot.tv/video.php?id=15 לא לבעלי לב חלש

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נטילת ידייםאשר יצר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה