חברה והשקפה

מלאכים שומרים?

  • ט"ז טבת התשע"ח
אא

שאלה

שלום רב....האם זה נכון שיש איזה 4 מלאכים או 2 ששומרים על כל יהודי לאיפו שהוא הולך ?ואם כן אז הם ממש לידינו פיזית ?או שהם שומרים מהשמיים ?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

במסכת שבת (דף קיט, ב), נאמר כי בערב שבת שני מלאכי שרת מלווים את האדם עד לביתו. 

מציאותם היא רוחנית, והם יכולים לפשוט צורה וללבוש צורה בהתאם לתפקיד. אלו למעשה כוחות בבריאה שמטרתם לעזור לאדם ולחברו עם הקב"ה.

כך כתב הרמב"ם  במורה נבוכים (ב, ו')

"המלאכים נמצאים. זה מן הדברים שאין צורך להביא להם ראיה מן התורה כי התורה אומרת זאת במפורש בכמה מקומות. כבר הבהרנו בפרק קודם בספר זה שהמלאכים אינם גופים... יודע אתה שמלאך משמעותו שליח וכל המבצע צו הוא מלאך. לכן גם על תנועותיהם של בעלי-החיים - אפילו של אלה מהם שלא ניחנו בשכל - אומר הכתוב במפורש שהן על-ידי מלאך, כאשר התנועה היא על-פי מטרת האלוה אשר שם בבעל-החיים כוח המניע אותו תנועה זאת. הוא אמר אלהי שלח מלאכה וסגר פום אריותא ולא חבלוני (דניאל ו', 23), ותנועות אתון בלעם כולן על-ידי מלאך. אפילו היסודות קרויים מלאכים: עשה מלאכיו רוחות משרתיו אש להט (תהלים ק"ד, 4).

אך כאן אין אנו מדברים אלא על המלאכים אשר הם שכלים נבדלים, כי אין תורתנו מכחישה שהוא יתעלה מנהיג את המציאות באמצעות המלאכים... כל אלה דברים מפורשים שאפילו פרטי המציאות - ואף בריאת איברי בעלי-החיים כפי שהם - כל זאת באמצעות מלאכים. כי הכוחות כולם מלאכים. התבונן אפוא כיצד הובהר מכל צד שמשמעות מלאך היא מעשה כלשהו ושכל מראה מלאך הוא רק במראה הנבואה ובהתאם למצבו של המשיג".

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מלאכיםשמירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה