חברה והשקפה

אם בורא עולם אוהב אותנו אז למה אנשים חולים ככ ונהיים צמחים לככ הרבה שנים?

  • כ"ט כסלו התשע"ח
אא

שאלה

שלום הרב, אני עובדת כרגע במחלקת מונשמים כרונים בבית חולים. כיצד יכול להיות שבורא עולם גורם לאנשים להיות צמחים ככ הרבה שנים ולסבול ככ הרבה אם הוא ככ אוהב אותנו? מאוד קשה לי להתמודד עם זה רוחנית, חלק מהאנשים השוכבים במחלקה הינם שומרי תורה ומצוות וזה פשוט לא מסתדר לי עם העיקרון של האמונה הבסיסית.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

הקב"ה ודאי אוהב אותנו, אחרת לא היה נותן לנו נשמה יקרה כל כך, ובורא לנו עולם יפה כל כך. 

המקרים שראית הם נדירים בעולמנו, רוב האנשים לא רעבים ללחם ולא סובלים ממחלות רעות. אך מכיוון שאת מוקפת במקרים כאלה - את מרגישה שכל העולם מלא בהם.

ולעצם שאלתך, צריכים להתחזק בכך ששום דבר אינו מקרי, וכל מי שעובר סבל בעולם - עובר אותו בגזירה משמים, אשר נועדה לתקן את נשמתו, כחלק מגלגולים קודמים ותיקונים שאין לנו יכולת להכיר בזה העולם.

אנשים במצב צמח - איננו יודעים כמה הם סובלים, או עד כמה הם מודעים למצבם. אך ברור שמצב זה קשה מאוד לבני המשפחה, וגורם צער גם לנשמה המודעת לכך. אך אין צירוף מקרים בעולם. 

כל אדם שעושה חטאים פוגם בנפשו, הייסורים נועדו לנקות את הכתמים והמומים המסוכנים שדבקו בנשמתו מגלגול זה וגלגולים קודמים, והמונעים ממנו להשיג את האור האלוקי בעולם הבא והנצחי. כשם שבעולם הזה כל חולה רוצה להתרפא ממחלתו, ומוכן לשלם על רפואתו ואף מודה לרופא שמנתח ומכאיב לו, כך גם כל נשמה מודה ליוצרה בעולם הבא על הייסורים שקיבלה, כי היא מבינה את תכליתם להטיב לה ולתקנה.

עלינו לבטוח בקב"ה בכל מצב, שהוא יתברך עושה הכל ברחמים ולטובה, ותפקידנו לקבל הכל באהבה. עלינו לשים עצמנו בידיו של בורא עולם כמו תינוק קטן בידי אמו. גם אם אמא לוקחת את התינוק לרופא כדי לקבל זריקה כואבת, התינוק לא חדל לאהוב את אמו, למרות תמימותו הוא יודע בפנים-לבו שאמו עושה הכל למענו ולטובתו, מתוך אהבה ולא מתוך שנאה. כולנו בניו ובנותיו של הקב"ה, ועלינו לבטוח בו יתברך שכל רצונו הוא להטיב לנו. ומתוך הביטחון נתגבר על כל הקשיים והפחדים.

כידוע הרבה אנשים סובלים בעולם הזה, אנו חיים בדורות האחרונים ויש הסתר פנים גדול לפי בוא המשיח והגאולה. אך אפשר להתנחם בעובדה שאיננו סובלים לחינם, אלא סובלים עבור מטרה! בונים את עולמנו הרוחני מתוך התפילות ומתוך מלחמת האמונה, חיים עבור בורא עולם ומקדמים את נשמתנו ואת עם ישראל, מקרבים את הגאולה, ובונים את העולם הבא שלנו שהוא מקום האושר האמיתי לנצח נצחים.

עובדה שבעולם הזה אנו מזדקנים וחולים ומתים, וחיינו מלאים בקשיים ותהפוכות - גם מי שזוכים לילדים ולעושר. זו עובדה שלא נועדנו להיות כאן מאושרים לנצח, וכל שמחותינו הן זמניות ותלויות בנסיבות המתחלפות. אמרו חז"ל שהעולם הזה הוא כמסדרון שמוביל לאולם הגדול שהוא עולם הבא. המטרה האמיתית שלנו פה היא לקיים כמה שיותר מצוות, ולאסוף יהלומים לעולם הבא.

אנו מבקשים להיפטר מן הסבל - כי הוא מקשה עלינו לקיים את המצוות. אך צריך לקבל את הייסורים באהבה, ועם זאת לבקש מהקב"ה שיקל את הייסורים, ויאפשר לנו לעבוד אותו בנוחות. לרוב התפילה עצמה היא זו שמזככת את הנשמה - ובדרך זו מסירה את הצורך באותם ייסורים.

אך יש ייסורים שנקבעו לנשמה עוד לפני שהיא ירדה לעולם (כמו עיוורון מלידה למשל), ולדבר כזה אין רפואה, כי זהו חשבון מגלגולים קודמים עם אותה נשמה, ואין דרך אחרת לתקנה מלבד באותם ייסורים שנקבעו לה.

כדי להשיג יותר שמחה בחיים, ולהתמודד עם הייסורים שאת רואה, אני ממליץ לך לצפות בקביעות בהרצאות שבערוץ/אתר הידברות. שעה אחת ביום אינה הרבה זמן, אך עושה הרבה מאוד לנשמה.

כמו כן מומלץ לקרוא במאמרים הבאים:

אם אבא אוהב - אז למה כואב?

http://www.hidabroot.org/he/article/125233

10 הוכחות לכך שה' אוהב אותך, על אף הייסורים

http://www.hidabroot.org/he/article/798

מלך אבא או חבר - כיצד להביט על אלוקים?

http://www.hidabroot.org/he/article/95502

אבא גדול ואבא קטן:

http://www.hidabroot.org/he/article/99775

תשובה לשאלת איוב: 

http://www.hidabroot.org/he/article/88622

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:צערמונשמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה