אמונה

מה ההבדל בין יהודי לגוי במוות קליני?

  • י' כסלו התשע"ח
אא

שאלה

שלום רב לכבוד הרב דניאל בלס. ראשית, כל כמו כולם וכמו שכתבתי לרב בעבר - ישר כח על התשובות הנפלאות והמספקות של הרב עם ההמון הידע. שנית, ראיתי שבאחת השאלות הנמצאות כאן באתר הידברות שהרב כתב שההבדל בין המוות קליני של יהודי לשל גוי זה רק בעולם העליון, שזה העולם הבא האמיתי. רציתי להאיר על זה (קטונתי מלהאיר אבל...) שהרבה מהמספרים היהודים על מוות קליני מספרים על גדולי ישראל, כמו למשל על הרב מרדכי אליהו, ר' נחמן מברסלב, הבבא סאלי ועוד, מה שאין כן אצל הגויים, שהם לא ראו אותם. וזה גם מסביר על ההבדל שבין מות קליני של גוי לשל יהודי. אשמח אם הרב באמת יאשר את אשר כתבתי.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

תודה על תגובתך. בעזרת השם נעשה ונצליח.

לגבי שאלתך, יש ידיעה ויש אמונה.

העובדה שלמעלה מ-30 מיליון איש בכל רחבי העולם מספרים על אותה חוויה של יציאה חוץ גופית, היא בגדר ידיעה על חיים לאחר המוות. ידיעה זו מגיעה מראיות קולקטיביות, היוצרות עדות אובייקטיבית שלא ניתן לפרש.

אך העובדה שיהודים שונים מספרים על חוויות נוספות במהלך מוות קליני, רבות מהן תורניות, היא בגדר אמונה. זאת מן הסיבה הפשוטה שעדויות אלו הן אינדיבידואליות מטבען - כלומר שונות זו מזו בפרטיהן. וכן מבוססות על אמונתנו הקודמת בתורה - בזכותן אנו עשויים להאמין שמה שחוו היה אמתי ולא רק פרי דמיונם. עדויות אינדיבידואליות של יהודים עשויות לשכנע רק יהודי מאמין, אך קשה לי להאמין שיהודי שאינו מכיר בתורה ישתכנע מהן. מה שאין כן בעדויות זהות שהתאספו מכל רחבי העולם - שלא ניתן לפרש כדמיון פרטי של אינדיבידואל.

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מוות קליניעם הנבחר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה