אמונה

תורה ומדע מי צריך להוכיח למי?

  • ג' כסלו התשע"ח
אא

שאלה

אני ממש לא מצליח להבין מה קורה פה. אני עובר על כתבות, קורא ספרים ומאזין להרצאות של כל מיני רבנים. ביניהם גם באתר הזה ומה שאני קורא/שומע חוזר ע"ע כ"כ הרבה פעמים. איך שה"מדע" "מוכיח" את אמיתות תורתינו הקדושה. ראשית כל כולנו הרי יודעים שהתורה קדמה לעולם והעולם קדם למדע.... אז מי צריך להוכיח על מי? מעבר לכך. כל תקופה מסויימת קם לו איזשהו "מדען" נוסף ומגלה "תגלית" חדשה שסותרת את קודמתה והדברים ידועים. התורה לעומת זאת להבדיל אלפי הבדלות מעולם לא התשנתה. אז מי צריך להוכיח על מי? וכשאני קורא מידע מדעני דבר ראשון אני בודק איפה התורה דברה עליו? איפה יש מאמר חז"ל בנושא? במידה ואני מוצא הרי שאני משווה ביניהם לראות האם הם צודקים. במידה והתגלית הינה היפך דעת תורה הרי שאני ממתין בסבלנו ל"מדען" הבא שיגלה מה שידוע לנו שלושת אלפים שלוש מאות שנה פלוס

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

אתה צודק בגישתך - כי זכית לאמונה בתורה הקדושה. אך כיצד תשכנע באמיתותה את מי שלא זכו לגדול על ברכי היהדות? הרי אנשים רבים שבויים באמונה שהמדע הנו "דברי אלוקים חיים", על כן יש צורך להראותם שהתורה קדמה לאותם מדענים - ויש לה אמת מדהימה לגלות לנו. לדוגמה, כיצד ידעו חז"ל על ביליוני כוכבים ביקום, או העובדה שהתורה גילתה לנו שהיקום נוצר יש מאין - כאשר כל חכמי אומות העולם סברו עד לפני 80 שנה שהיקום נצחי?

 https://www.hidabroot.org/article/206143

בעקבות התגלית על בריאת היקום, האסטרופיזיקאי ד"ר רוברט יאסטרוב התבטא על כך: ''עבור איש המדע אשר חי באמונתו בדבר כוחו של ההגיון, הסיפור מסתיים כחלום רע. הוא טיפס על הר הבערות הוא כבר בדרך לפסגה הרמה ביותר. ואז כאשר דחף עצמו מעבר לסלע האחרון, מברכת אות שם במרומי ההר קבוצת אנשי דת המצויה שם כבר מאות ואולי אלפי שנים''. 

אנו כמובן יודעים שהתורה היא אמת - לא בגלל שמצאנו השוואות מרשימות בין דברי חכמים למדע המודרני, אלא בגלל שיש לנו היסטוריה נאמנה בת אלפי שנים, המתעדת ומאמתת את שליטתו של בורא עולם בעשרת מכות מצרים, בקריעת ים סוף, במשך 40 שנה במדבר, בנבואות לא הגיוניות שהתרחשו לאורך יותר מאלפיים שנה כמתואר בספר הספרים, ועיקר התגלותו של בורא עולם בפני כל עם ישראל במעמד הר-סיני. ראה כאן במאמר "ההוכחה ההיסטורית":

https://www.hidabroot.org/article/219799

הרב זמיר כהן שליט"א מדגיש בדבריו שהתורה היא אמיתית גם ללא תגליות המדע, וגם במידה והמדע ישנה את דעתו במה שהיום תואם את האמור בתורה, אין בזה שום רפיון לעוצמת האמת של התורה, משום שאמיתות התורה איננה עומדת על גילוי מדעי, אלא על מערכות עוצמתיות הרבה יותר, ומן הסתם המדע עוד עתיד להגיע בחלוף השנים לאמת הזו.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמונהמדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה