אמונה

זכות בחירה?

  • כ"ז חשון התשע"ח
אא

שאלה

שלום לרב דניאל בלס שליט"א, רציתי לשאול על אופן זכות הבחירה של האדם. אם אדם עשה נזק לאחר לא בכוונה תחילה אלא בטעות, האם אפשר להגיד שזה קרה מאת השם? ואם קרה מקרה בעקבות החלטתו של האדם אז נגיד שכן הייתה לו זכות בחירה ושהוא גרם לנזק. האם כך אפשר להגיד על זכות הבחירה? תודה מראש

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

אין מקרה בעולם כלל. הכל נעשה ברצון השם, בין אם נעשה בכוונת תחילה ובין אם בטעות, כי הקב"ה הוא המכוון את כל האירועים בעולם, ומאפשר להם לקרות תחת השגחתו הפרטית. הבחירה שלנו אינה בתוצאות האירועים, אלא רק ברצוננו האישי - כאשר הקב"ה הוא המוציא לפועל את רצוננו, מאפשר או מונע אותם, ומכוון אותם כרצונו בעולם.

כך לדוגמה, אדם שרוצה להזיק את חבירו - ה' יכול למנוע ממנו את ההיזק הזה.

מצד שני, ה' יכול לכוון את ההיזק של אדם אחד, כדי שיפגע באדם שני שהיה ראוי להיזק זה בדיוק. כך אמרו חז"ל, שאין מגלגלים חובה אלא רק על ידי חייב, וזכות מגלגלים על ידי זכאי.

היו צדיקים שעמדו לפני מלך גוי שרצה להורגם, ואמרו לו: "הרבה דובים יש למקום (לקב"ה)". כלומר, אם ה' בוחר שאדם כלשהו ימות, אז אדם זה ימות בכל מקרה, בין אם על ידי חבירו שבחר לרוצחו, או בין אם על ידי תאונה או מחלה וכו'.

ה' מכוון את הבחירות שלנו, וה' הוא המאפשר לנו לבחור בין טוב לרע. אנו אחראים על המעשים שלנו כאשר הרצון שלנו יצא אל הפועל. נא לראות עוד במאמרי "אם הכל משמים - האם זו אשמתי שאיחרתי לאוטובוס?"

https://www.hidabroot.org/article/119350

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פגיעהבחירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה