חברה והשקפה

למה השם ברא את העולם שלא יהיה בו צדק?

  • י' חשון התשע"ח
אא

שאלה

למה אין צדק בעולם. יש אנשים שטוב להם ואנשים שרע להם. אנשים חולים ואנשים בריאים. אנשים מוכשרים ואנשים שלא. אנשים שהכל מסתדר להם בחיים ואנשים שכלום לא מסתדר להם. עשירים ועניים. חכמים וטיפשים וכו'. למה אין שיוויון? למה השם לא ברא את כולם אותו דבר? הרי הוא יכל לעשות את כולם טובים וחכמים ומוכשרים ובריאים. ככה לאדם גם אין בחירה בעולם מה הוא יעשה. זה אמור להיות עונש?

תשובה

שלום וברכה,

אלוקים רצה ליצור עולם מגוון עם דרגות רבות של נתינה, ולכן ברא נשמות רבות ומגוונות, השונות זו מזו ביכולותיהן ותפקידן הרוחני - וביחד כולם כאיברים היוצרים גוף אחד. אחרת היה בורא רק אדם בודד. ראה כאן:

https://www.hidabroot.org/article/185253

אלוקים שופט כל אדם ואדם לפי היכולות והנסיונות הפרטיים שנתן לו. לכן רק ה' יכול לחקור כליות ולב. יש אדם שהדרך שלו לגבורה מגיע מתוך נסיון של עושר, ויש אדם שהנסיון שלו לגבורה מגיע מתוך נסיון של עוני. וכל נשמה מיוחדת בטבעה וביכולותיה, עם התפקיד המיוחד שניתן לה. עם זאת, יש מושג של גלגולי נשמות, ואנשים חוזרים לעולם הזה לתקן בייסורים את הפגמים שבהם חטאו בעולם הזה (דהיינו, אדם שהיה בגלגולו הקודם עשיר ולא עמד בנסיון, עשוי לרדת לעולם הזה בנסיון של עוני).

מכל מקום, אל תיתן להסתר הפנים לבלבל אותך מהכרת העיקר, שגלוי לעיני כל.

העולם מעיד על יוצרו, ומעיד על תכלית לחיים.

ברגע זה ממש, פועלים בתוך גופך מיליוני מערכות גאוניות בתחכומן. גופך בנוי ממיליארדי אטומים שפועלים בתיאום, אפילו התא הקטן ביותר שיש באצבע שלך מורכב יותר מכל מערכת התחבורה בעיר ניו יורק. הידיים שלך הם מנופים מורכבים מלאים פרקים תואמים שמאפשרים לך לתפקד בחיים. בכל אחת מן העיניים שלך יש יותר מ-120 מיליון קולטני אור, המאפשרים לך לקבל תמונה חדה וצבעונית של המציאות סביבך. בכל יום הלב שלך מעביר 8000 ליטרים של דם בתוך גופך - פירוש הדבר כי בשלושה ימים משאבת הלב שלך היתה מסוגלת למלא בריכת שחייה! אך כל כך הרבה ליטרים של דם דורשים ניקוי רעלים תמידי, ולכן בכל דקה שעוברת הכבד שלך מסנן 2 ליטר של דם מרעלים. המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה, ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם כל כך - מוחך מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לראות לשמוע לנוע לדבר ולחשוב. ואין כאן המקום לתאר את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בגופך.

האם יש לך ספק בכך, שמי שברא כל זאת, יש לו מטרות גדולות בשבילך?

ויושם לב לעובדה שכל המערכות המדהימות הללו - הן רק הכלי החיצוני שניתן לך בעולם הזה, כדי שהנשמה שלך תוכל להפעיל את הגוף כמו נהג ברכב. אך מהו המסלול שכל אחד מאיתנו בוחר לעצמו בחיים? האם לא נאמין במי שברא אותנו או נדחה את הטבתו חלילה?

הרי אין ספק שמי שיצר את כל המערכת המופלאה והגאונית הזו - ללא ספק יותר חכם ממני וממך, ויודע את מה שאנחנו לא יודעים וגם לא מסוגלים להבין בעולם הזה. רק בורא אינסופי מסוגל לברוא יקום כל כך גדול, וגוף כל כך מתוחכם. הוא יודע את העבר ההווה והעתיד, וכל מה שקורה בעולם. הוא מי שברא את כל תכונות הנפש שלך, את האינטליגנציה שלך, את הכשרונות שלך, את הרצונות הפנימיים ביותר שלך, את המחשבות שלך, הרגשות שלך, וכל מה שקיים בעולמך. והוא יתברך בחר לברוא אותך ולהוריד אותך לעולם הזה, ונתן לך את הגוף הזה, ואת החיים האלה, כי הוא יודע שהמסלול הפרטי שהטווה לך יוביל לבסוף לטובתך.

ולעצם שאלתך,

אמרו חז"ל (נידה דף טז, ב): "מלאך הממונה על ההריון - 'לילה' שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקב"ה, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".

מכאן יצאנו למדים, שעוד בטרם יורד כל אדם לעולם, נקבע עבורו בשמים מה יהיו הנסיונות והקשיים הפרטיים בחייו, אם יהיה עשיר או עני, אם יהיו לו קשיים בפרנסה, אילו מחלות או כאבים יפקדו אותו בחייו וכיוצא באלה. לכל אדם חשבון פרטי משלו, אשר נוגע לעיתים רבות במעשיו ונסיונותיו מגלגולים קודמים, שקובע את מאורעותיו בחיים. אך הבחירה אם להיות צדיק או רשע נתון לגמרי בידינו למרות המצבים החיצוניים. אנו יכולים לבחור בדרך האמונה והביטחון, ולבטוח שהכל נועד לטובה, ולקבל את הייסורים באהבה, או להתכחש חלילה לבוראנו ולהגדיל את עווננו. ועניין זה תלוי לגמרי בידינו.

חשוב שתעיין בסדרת המאמרים הבאה:

למה אלוקים ברא את האדם?

http://www.hidabroot.org/he/article/109596

10 הוכחות לכך שה' אוהב אותך, על אף הייסורים

http://www.hidabroot.org/he/article/798

אם הכל משמים – זו לא אשמתי שאיחרתי לאוטובוס?

http://www.hidabroot.org/he/article/119350

יעקב שואל: "חברי חזר בתשובה ולא מוצא פרנסה. מה ניתן להשיב לו?"

http://www.hidabroot.org/he/article/130581

אל תתייאש ואל תשנא את  עצמך:

https://www.hidabroot.org/article/2638

אם הכל לטובה - אז למה צריך להתפלל?

http://www.hidabroot.org/he/article/3024

אם אבא אוהב - אז למה כואב?

http://www.hidabroot.org/he/article/125233

מלך אבא או חבר - כיצד להביט על אלוקים?

http://www.hidabroot.org/he/article/95502

אבא גדול ואבא קטן:

http://www.hidabroot.org/he/article/99775

האם יש תשובה לשאלת איוב: למה ה' ברא סבל בעולם?

http://www.hidabroot.org/he/article/88622

האם העולם הוא ברובו רע? האם רוב האנשים סובלים בעולם?

https://www.hidabroot.org/article/217231

http://www.hidabroot.org/he/article/145619

  בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:סוד הצדקאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה