חגים ומועדי השנה

אכילה בסוכה כאשר יש ניילון מעל הסכך

  • כ' תשרי התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אתמול סעדתי בסוכה בערב אצל חברים ולאחר הסעודה התברר לנו שבעל הבית הניח מעל הסוכה ניילון מפני הגשם. האם הברכה לישב בסוכה שבירכנו נחשבת כברכה לבטלה? האם זה נחשב לי לסעודה או לא? תודה

תשובה

מועדים לשמחה,

יש מחלוקת בהלכה אם סוכה כזו שפרסו מעל הסכך ניילון כדי להינצל מהגשם כשרה או לא, ולהלכה נפסק שסוכה כזו פסולה, ורק בשעת הדחק ניתן לאכול שם כשניכר לכל שמכוון בזה רק להקל מפני הגשם, אולם בשום פנים אין לברך שם "לישב בסוכה", ולכן כדאי שתאמר עכשיו "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד".

מקורות: ראה שלחן ערוך אורח חיים (סימן תרכט סעיף יט) שהביא בסתם שאם פירס על הסוכה מפני החמה פסולה, ושוב הביא שיש אומרים שסוכה כזו כשרה. וכתב המשנה ברורה (ס"ק נח) שכן יש להחמיר למעשה. וכן הוא על פי הכלל הידוע שבכל מקום שהובא בשלחן ערוך סתם ויש אומרים הלכה כדעת הסתם וכמו שכתב החלקת מחוקק (סימן א ס"ק יא) בשם תשובת הרמ"ע מפאנו (סימן צז). וכן ראה בנידון דידן בחזון עובדיה סוכות (עמוד פה) שהלכה כדעת הסתם.

ומכל מקום ראה משנה ברורה (סימן תרמ ס"ק כה) שבמקום הדחק ניתן לאכול בסוכה כזו ובתנאי שניכר לכל שמכוון להגן מפני הרוח. אולם הביא בשם המגן אברהם שמכל מקום לא יברך בכל זה לישב בסוכה. וכן ראה לגבי נידון דידן בשו"ת שבט הלוי חלק ד' (סימן נז) שסוכה שיש מעל הסכך פלסטיק להגן מפני הגשמים פסולה, ורק בשעת הדחק יכול לאכול שם ללא ברכה.

ומש"כ לומר ברוך שם וכו' הוא על פי השלחן ערוך אורח חיים (סימן רו סעיף ו) שכן יש לומר אחרי כל ברכה לבטלה. ולמרות שיש לומר כן תכף ומיד אחרי הברכה לבטלה וכמו שכתב החיי אדם (כלל ה סעיף א), ובנידון דידן אמירת הברוך שם וכו' לא תהיה תכף ומיד, מכל מקום בדיעבד מועיל לומר כן גם לאחר זמן, וכמו שהוכיח בשו"ת מנחת יצחק חלק ו' (סימן נד) וחלק י' (סימן יב). וכן ראה עוד בשו"ת חיי הלוי חלק ב' (סימן כב).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:סכךברכת לישב בסוכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה