האם מותר להרוג מי שעובד אלוהים אחרים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכם מלומדים מעולים וברי הכי נכבדים ומכובדים. שאלתי היא זאת, בדברים יג` פסוק ז` נאמר: "כי יסיתך אחיך בן אמך או בנך או בתך או אשת חיקך או רעך אשר כנפשך בסתר לאמר נלכה ונעבדה אלוהים אחרים וגו"` ובהמשך (פס` י`): "כי הרוג תהרגנו ידך תהיה בו בראשונה להמיתו ויד כל העם באחרונה. וסקלתו באבנים ומת וגו"`. אנא מכם מלומדים יקרים, הסבירו לי את פשר הדברים האכזריים האלה. מדוע ניתן ציווי אכזרי ולא אנושי שכזה?! כי אם לאו, אני בהחלט אעשה כמצווה בתורה הקדושה ואלך בזה הרגע לעשות כדברים האלה לחברי הטוב ביותר שעובד אלוהים אחרים!

תשובה

שלום

דניאל כיום לא ניתן לקבוע פסק דין מיתה , כיון שאין סנהדרין ובית מקדש, אז בבקשה להרגע ולא ללכת לאף קרוב....... וכעת ביתר רצינות:

עונשי המיתות שבתורה מלמדים אותנו עד מתי זכות האדם לחיים שניתנו לו על ידי הבורא ומתי מפקיע מעצמו את הזכות לחיים! החיים ניתנו לכל אדם וזאת המתנה הגדולה ביותר שניתנה לו, אבל הם אינם מחוץ לשליטת הנותן שנתנם, ברגע שהקב"ה מחליט לקחת את הנשמה, מי יאמר לו מה תפעל..

ישנם סוגי עבירות שהם ההפך לענין החיים, העובר עליהם פעל בעצמו מוות והפריע את זכות חייו, לדוגמא רציחה- ברגע שאדם נוטל חיים של אדם אחר- הוא הפך את עצמו לבן מוות , כמו כן ברגע שאדם מסית אדם אחר לעבודה זרה- שזה ניתוק קשר חברו או קורבו מאלוקים חיים וקישור נשמתו של הקרוב למוות שנקרא עבודה זרה- שזה התקשרות לזיוף הנורא מכל של הפך האלוקות- הוא עצמו הפקיע את זכותו לחיים.

בנוסף זוהי רחמנות כלפי העולם והמשפחה שיכולה להלכד ברשעותו של זה. עצם אקט ההריגה של החוטא מגובה בהבטחה של התורה של תתעורר בלב ההורג מידה אכזריות כמאמר הכתוב " ונתן לך רחמים" (מובא אחרי הציוי להרוג בעיר הנדחת) ומסבירים חז"ל יתן לך רחמים שלא תנזק ממעשה ההריגה של החוטאים.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה