הלכות ומנהגים

האם החרדים מתחנכים שלא לחשוב?

  • כ"ה אלול התשע"ז
אא

שאלה

לרב דניאל בלס, שלום רב. השבוע הטיחה בי עמיתה לעבודה שאנחנו, החרדים, מחנכים לחוסר מחשבה על ידי הסגירות בתוך עצמנו. היא הוסיפה שיש הרבה פחד אצלנו מנשירה, מה שיוצר חינוך להליכה בתלם ללא מחשבה ופתיחות לשונה מאיתנו. (חשבתי על הדברים והשבתי לה, שהיא לדוגמא ודאי לא תיתן לילדיה להתנסות בסמים, למרות שזו סגירות, כביכול. אך היא ענתה שאנחנו מאבדים ציבור שלם של אנשים חושבים כדי להציל בודדים שאולי יפלו לדרך גרועה מבחינתנו). קצת התבלבלתי, אשמח למענה שיישר לי את החשיבה בנושא. יישר כח על התשובות הבהירות והמעמיקות!

תשובה

שלום וברכה, ותודה על תגובתך. בעז"ה נעשה ונצליח.

מעניין מהי הסגירות עליה היא מדברת?

אי הליכה לחוף ים מעורב שבו נשים הולכות בלבוש עני? אי הליכה לסרטי פריצות ואלימות בקולנוע? אי שימוש במשחקי מחשב אלימים וגסי שפה? אי הליכה ברחובות בהם מופיעים פרסומות של תמונות נשים למכירות? אי השתתפות במקומות עבודה מעורבים שבהם נוצרים לרוב קשרים רגשיים בין עמיתים לעבודה? אי שימוש באינטרנט פרוץ שניתן דרכו להגיע בלחיצת כפתור למראות הפרוצים ביותר שידעה האנושות, עם שפע אינסופי של תכנים מהירים ואינטרקטיביים שנועדו למשוך את העין שעות על גבי שעות בבזבוז זמן מוחלט, תוך איבוד המחשבה וכח הריכוז ליותר מחמש דקות? 

והנתונים מוכחים את עצמם: כל זוג שלישי בישראל מתגרש. במוסדות לימודים מעורבים - בנות מאבדות את תמימותן עוד בתור ילדות בבתי-ספר ותיכונים. בחורים ובחורות יוצרים קשרים אינטימיים, שוברים לבבות זה לזה, ובונים משפחה רק בגיל מבוגר לאחר עשרות צלקות נפשיות מאהבות העבר...

זו עובדה שהרבה יותר קל להתקלקל ברוחניות - ליפול למידות של אנוכיות ותאוות מעוורות חושים, מאשר להתחזק ברוחניות ולרסן את תאוותינו כדי להיות אנשים טובים יותר. 

אך אם כבר דיברנו על סגירות,

האם ילדים חילונים באים לבקר בישיבות? האם ניסו ללמוד משניות או דף גמרא אחד בימי חייהם? האם למדו בבתי-הספר מי הוא רבי עקיבא ומי היו התנאים והאמוראים שבנו את עמם? האם באו להתארח במשפחות חרדיות ולטעום לראשונה בחייהם טעמה של שבת אחת כהלכתה? האם כל חילוני הולך לבקר בסמינר כדי להכיר לראשונה את יהדותו?

כפי שאני רואה זאת, הורים חילונים רבים פוחדים שילדיהם "יחזרו בתשובה", ומנסים למשוך אותם מיהדותם. ואם מגלים סקרנות ועניין, נבהלים להרחיקם מאור התורה כמו מאש.

יתר על כן, ודאי איננו "מאבדים ציבור גדול", שכן אנו החרדים עושים את כל המאמצים לקרב ולאחד ולעזור לכל בני ישראל באשר הם, בכל מקום בארץ ובעולם - מציעים שיעורים, חברותות, סמינרים, מפגשים ועוד.

כך הגענו גם לתקשורת ולאינטרנט להציע את יהדותנו לרבים. לשם כך נפתח אתר הידברות וערוץ הידברות המגיעים לעשרות אלפי בתים בישראל, המראים את היהדות ביופייה, מסבירים נושאים שאינם מובנים לציבור (מעמד האישה ביהדות, תורה ומדע, צבא וכו'), וכן מראים שאנו שומרי המצוות - אנשים טובים וישרים אשר אוהבים את עם ישראל. לדוגמה:

https://www.hidabroot.org/video/99571

כמו כן, המגזר החרדי מפעיל את ארגוני החסד וההצלה הגדולים ביותר בישראל - אשר מסייעים למיליוני חילונים ודתיים ללא הפלייה, ואין כמעט חילוני בימינו שאינו נעזר בארגונים כמו עזר מציון לפחות פעם בחייו. ארגונים כמו יד שרה וחסדי נעמי אשר חוסכים למדינה מיליוני שקלים בשנה, ותורמים מזון לאלמנות ויתומים ונזקקים מכל המגזרים וכל הערים בישראל.

המגזר החרדי גם מפעיל את ארגוני התשובה הגדולים ביותר בעולם, ופועל יותר מכל מגזר אחר להשבת יהודים לאביהם שבשמים, ובכך מראה על דאגה ואהבה לכל עם ישראל. ארגון הידברות מופעל בידי רבנים חרדים ובכל מעשיו מבקש להוסיף שלום ואהבה בישראל!

בתור חוזר בתשובה, גיליתי שהציבור החרדי שונה לחלוטין מהדרך שבה הוא מוצג בתקשורת. החרדים נחמדים ועדיני נפש, ושמחים לעזור לכל אדם שעימו באים במגע. אל תשכחי שארגוני הצדקה והחסד הגדולים בישראל הם חרדים, ועוזרים לכל האוכלוסיות בישראל, דתיים וחילונים כאחד. הציבור החרדי אוהב חסד וגמילות חסדים ורודף שלום.

אך לצערנו התקשורת החילונית בישראל (אשר מקדמת בעיקר את השקפת השמאל) נלחמת מלחמת חורמה בכל קודשי ישראל, ועושה מאמצים בלתי נלאים להשמצת הציבור החרדי בישראל. ראה:

https://www.hidabroot.org/article/149055

 https://www.hidabroot.org/article/3217

ואת המדור:

https://www.hidabroot.org/magazine/category/18125?page=6

פתחנו מדורים אלה, ואנו כותבים בנושאים אלה כדי לתקן טעויות חמורות בהשקפה. 

ארגון הידברות מציע מרצים וחוגי בית בכל רחבי הארץ, המסביר לחילונים ומסורתיים את הציבור החרדי, ונושאים חשובים ביהדות ומראה את האהבה והאמת שבה:

 https://www.hidabroot.org/magazine/category/48347

כל מי שרוצה - הדלתות פתוחות בפניו ללמוד ולהתארח אצל חרדים ולהכיר את יהדותו המקורית מדורי דורות. בעזרת השם נזכה לקרב את כל לבבות ישראל בקרוב, ונמשיך לתרום למטרה זו.

שנה טובה ומתוקה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מחשבהחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה