אמונה

האם יש תקנה למי שמתגלגל בשרצים

  • כ"ב אלול התשע"ז
אא

שאלה

שלום רב, שלחתי כבר את השאלה הנ״ל וקיבלתי תשובה מהרב נחום אבל בג׳יבריש.. רציתי לשאול: האם זה נכון שמי שמתגלגל בשרצים, אין לו תקנה? האם זה יכול לקרות גם ליהודי? וגם- מה קורה לנשמה שמתגלגלת בבהמה כשרה אבל לא עוברת שחיטה כשרה? ושוב, מה ההבדל בין יהודי לגוי? תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

1. כך מבואר באור החיים בראשית וזה לשונו 

אור החיים בראשית פרק א 

ובדרך רמז רמז באומרו לשון ירידה על דרך מה שהודיענו ז"ל (ספר הגלגולים) כי באמצעות מעשה האדם ירד במדרגתו מבחינת אדם לבחינת דגים ולבחינת עופות ולבחינת בהמה ולבחינת שרצים כפי ערך החטא ישפל אדם מבחינת מעלתו עד אשר ירד מטה מטה רחמנא ליצלן והוא שרמז כאן בשעת הבריאה חלקי ירידות ההדרגות שבהם יקבל עונשו וגם שבאמצעותם יחזור לשורשו.

והקדים לומר ירידת נפש אדם למדריגת הדגים כי ירידה המיועדת לנפשות הרמות כי יחטאו היא שתרד נפשם להתגלגל בדגים ולזה יחס הכתוב להם במקומם אסיפה כי אין להם להצטער בצער שחיטת חרב אלא אסיפתם מתרת אותם (חולין כז ב).

ואחר כך אמר ירידה הפחותה ממנה והוא גלגול הנפש בעוף וזה יצטרך צער יתר על הדגים, וצוה ה' ב"ה בו חצי שחיטה כאותה ששנינו רוב א' בעוף.

ואחר כך אמר ירידה בבהמה שהיא בחינה גרועה יותר וצערו מרובה כאותה ששנינו (שם) רוב שנים בבהמה.

ואחר כך אמר ירידה שהיא בדומם וצומח והוא אומרו ובכל הארץ תיבת הארץ תגיד על הדומם ותיבת בכל רמז בה הצומח וכל אלו הם ירידות הנפשות אשר ישנם בתקות התיקון לשוב לקדמותם כי מהדומם יעלה לצומח ומהצומח יכנס בבעל חי בלתי מדבר ומבעל חי בלתי מדבר יעלה לבעל חי מדבר,

וישנו עוד בירידה פחותה והוא כליון שאין אחריו תקוה והיא ירידה לבחינת שקצים ורמשים זה אבדה תקותו והם בחינות הרשעים הממירין דתם פושעי ישראל אשר הפליאו עשות:

2. מי שלא זכה שישחטו אותו כהלכה הנשמה שלו לא למתוקנת עדיין ועליה להתגלגל שוב בבהמה נוספת. כאשר מגיע הזמן של תיקונו רק אז יסובבו מן השמיים שישחטו את הבהמה בשחיטה כשרה.

3. לא כל כך הובן מה כוונתך לשאול בהבדל בין היהודי לגוי. נא לפרט יותר

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גלגוליםנפש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה