מדוע כהנים בעלי מום לא עבדו במקדש?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, בפרשת השבוע "אמור" מובא על הכוהנים שיש בהם מומים ואסור להם להקריב קורבנות (טז) והשאלה היא למה? בגלל שהם בעלי מומים? שאלתי את הרב בביה"כ והוא ענה לי למלך משרתיו נאים שלמים ובריאים בגופם ובעלי מומים לא כי זה ביזיון למלך ומבחינת התורה אנחנו מבחינה מוסרית מחוייבים להיתייחס לכול אדם בצורה שווה לא משנה אם הוא בעל מום כתוב אם אני לא תועה בגמרא "כול הפוסל במומו במומו פוסל" אז איך זה מסתדר זה ניראה שהקב"ה אומר אלה בעלי המומים לא רוצה אותם אצלי ועוד מי נותן מום באדם? יכול הקב"ה לברך את הכוהנים על עבודם בכך שלא יהיה בהם מום או רפואה והחלמה מהירה לעניות דעתי יש פה משהוא כניראה שמתקשר בקבלה מחקה בקוצר רוח לתשובה נ.ב אני לא כהן ואין בי שום נכות אלה מבחינה מוסרית אני שואל תודה מראש

תשובה

שלום

שאלה יפה, אך קודם אתקן ברשותך טעות קטנה- הפתגם כל הפוסל במומו פוסל, אינו מתייחס לפגם גופני אלא לאדם שפוסל את היחוס המשפחתי של חברו ולדוגמא טוען שהוא בכלל גוי או ממזר , זה מעיד שבו עצמו כנראה יש איזה פסול.

ולעצם הענין- הרב שלך צודק אך אולי צריך להוסיף קצת ביאור הרי כאשר פה בעולמנו אתה תרצה לשלוח נציג למלך מפאת כבוד המלוכה אתה תשלח אדם בריא ללא מום חיצוני , ומספיק שמבחינה אסטטית יש הבדל ראוי שתבחר בו, ולכן אין הכוונה שכהן עם מום פחות רוחנית אלא אנו נדרשים להתייחס למלכות שמים ממש כמו למלך , ולפתח בנו תחושה מציאותית של קיום מלכות שמים.

אבל יש כאן רובד יותר עמוק- המומים שהתורה מונה שפוסלים כהן , חלקם כלל לא נראים לעין ואינם פוגמים במראה האדם, אלא הוא בינו לבין עצמו יודע שהוא בעל מום אם כן מדוע מום כזה יפסול הרי לפני מלך בשר ודם לא היינו נמנעים לשלוח אדם שיש למשל חור בשן?

ובהכרח שכאן הסיבה יותר עמוקה- הכהנים תפקידם להוריד ברכה ושפע משהשמים לארץ, עבודת היום יום בבית המקדש היא היתה הצינור לשפע הברכה העולמי מהקב"ה לעולם, הכלי להוריד את הברכה הוא הכהן,

וכמו שכאשר אנו עושים קידוש על הכוס או מברכים על הלחם מקפידים שיהיה שלם ללא פגם ואם הכוס פגומה היא פסולה לקידוש כך הכהן, הכלי צריך שיהיה שלם כדי שהברכה שיורדת תרד בשלמות, מהות הברכה זה ההתאמה בין הכלי לברכה ברגע שהכלי פגום השפע לא יכול לרדת בצורה הראויה.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה