אמונה

נבואה מתי שיבת ציון

  • י' אב התשע"ז
אא

שאלה

איך יודעים שההבטחות בתנך על שיבת ציון תקיפות גם לעכשיו ולא התכוונו לשיבת ציון בבית שני מאיפה יודעים שהנביאים התכוונו לימים של עכשיו ולא לתקופת בית שני

תשובה

שלום וברכה,

בזמן שיבת ציון גלו רק לבבל, ולא לכל העולם.

אך התורה אומרת שהגלות תהיה לכל קצוות העולם כולו, ושיהודים ישובו משם לארץ ישראל:

"והפיצך ה' בכל העמים מקצה הארץ ועד קצה הארץ", "והיית לשמה למשל ולשנינה בכל העמים אשר ינהגך ה' שמה".

התורה גם אומרת שהעם שיגרום לגלות עם ישראל לא יהיה מוכר לו, ולא ידבר בשפה מוכרת לו: "ישא ה' עליך גוי מרחק מקצה הארץ כאשר ידאה הנשר גוי אשר לא תשמע לשנו"

הבבלים כמובן היו מוכרים מאוד בעת העתיקה, אך הרומאים היו עם חדש שהגיע ממרחק רב לכבוש את הארץ.

מלבד זאת היינו בגלות במשך 2000 שנה! וזו לבדה הוכחה לגלות האדירה שעליה דיברה התורה, שלא היה כדוגמתה לאף עם ישראל בעולם.

* * *

למעשה,

ישנן הרבה נבואות מאוד לא הגיוניות בתורה, שמוכיחות כי בורא עולם מסר אותה לבני ישראל:

ישנה בתורה נבואה שעם ישראל יגלה מארצו  -- אך כמה עמים גלו מארצם?

ישנה נבואה בתורה שעם ישראל יגלה לכל קצוות העולם  -- אך כמה עמים התפזרו בכל רחבי העולם?

ישנה נבואה שלמרות מספרו הקטן, עם ישראל יהיה מפורסם בכל רחבי העולם  -- אך כמה עמים קטנים זכו להיות מוכרים ומפורסמים בכל רחבי העולם, ושהכל מדברים עליהם?

ישנה נבואה שעם ישראל יהיה שנוא בעולם וישמיצו אותו  -- אך כמה עמים היו שנואים במשך אלפי שנים, עד שהמציאו רק עבורם מושג כמו "אנטישמיות"?

ישנה נבואה שעם ישראל יישאר קטן ולמרות זאת ישרוד  -- אך כמה עמים הצליחו לשרוד במספר קטן במשך אלפי שנים מבלי להתבולל בין העמים או להיהרג?

ישנה נבואה שירדפו אחרי עם ישראל בגלות אך לא יצליחו להשמידו  -- אולם כמה עמים נרדפו פעם אחרי פעם בידי אימפריות אדירות ולא נשמדו?

ישנה נבואה שהתורה תתפרסם בכל העולם ושכל העמים ידברו עליה  -- אך כמה עמים זכו שהדת שלהם תתפרסם בכל רחבי העולם ותהיה לספר המודפס והמפורסם בתבל?

ישנה נבואה שעם ישראל ישוב לארצו באחרית הימים  -- אולם כמה עמים שהוגלו זכו לשוב לארץ מולדתם נגד כל הסיכויים?

ישנה נבואה שאף עם אחר בעולם כולו לא יטען להתגלות אלוהית בפני עם שלם -- וכמה דתות יש מתוך 4300 דתות שמספרות על התגלות אלוהית למיליונים?

(את כל הנבואות הללו תוכל למצוא כתובות במפורש בספר ויקרא פרק כו', דברים פרק ד', דברים פרק ל'). 

 

נוכל למצוא ששום דבר בעם ישראל איננו הגיוני. לא הקיום שלו, ולא התורה שלו, ולא ההיסטוריה שלו. עם ישראל תמיד היה מעל הטבע, ובכך העיד על היותו העם הנבחר, שקיבל את התורה, וזכה לשליטה אלוקית בהיסטוריה שלו. עם ישראל הוא עם הנצח.

אדם רציונלי לא יאמין במקרה - כשההסתברות למקרה זה נמוכה מידי, ולא נחזתה בשום מקום אחר בהיסטוריה.

 

וכפי שמארק טווין (שביקר בארץ ישראל ב-1867) כתב:

"אם יש אמת בסטטיסטיקה, מהווים היהודים אחוז אחד, מן הגזע האנושי. הרי זה כמשב עמום ומעורפל של אבק כוכבים ההולך לאיבוד בתוך הקרינה הגדולה של שביל החלב. על פי גודלם היחסי באוכלוסייה מסתבר היה שבקושי היו שומעים עליהם, אך שומעים עליהם, ומאז ומעולם שמעו עליהם. העם היהודי בולט על פני התבל, ככל עם אחר, וחשיבותו המסחרית גדולה מעבר לכל פרופורציה יחסית למיעוטו המספרי. תרומתו לרשימת גדולי העולם בספרות, במדע, באמנות, במוסיקה, בכלכלה, ברפואה, בלימודים מעמיקים, גם היא חורגת מכל פרופורציה ליחסותו המספרית. הוא ניהל מאבק נפלא בעולם, בכל שנותיו, והוא עשה זאת כשידיו כבולות מאחוריו. הוא יכול היה להתרוקן מתוכנו להיות נבוב והינו סולחים לו על כך. המצרים, הבבלים והפרסים עלו לגדולה מילאו את העולם בקול שאון ופאר, אחר כך נמוגו כעשן ונעלמו מן האופק. אחר קמו ממלכות יוון ורומי בקול רעש גדול ואף הן התפוגגו ונגוזו. עמים אחרים התנשאו והניפו גבוה גבוה את הלפיד שלהם, אולם הוא בער עד תום והם נותרו כעת באור הדמדומים או שנעלמו כליל. היהודים ראו את כולם שרדו וגברו על כולם, והם כיום מה שהיו מאז ומעולם, מבלי לשקוע או לסגת, מבלי להתנוון או להיחלש. לא נס ליחם ולא חל פיחות באנרגיה שלהם ולא בערנות ובחריפות מוחם. כל הדברים האחרים הם בני חלוף, פרט ליהודי. כל הכוחות האחרים חולפים ועוברים, אך הוא נשאר. מה סוד נצחיותו?" (Mark Twain, Harpers Magazine, Sept 1899)

"...ואמנם, לפי הקריטריון המטריאליסטי והפוזיטיבי, צריכה היתה אומה זו מזמן לעבור מן העולם. קיומה היא תופעה מיסתורית ומופלאה, המעידה כי חיי אומה זו מתנהלים בכוח גזרה קדומה...".

(הפילוסוף הרוסי ניקולאי ברדייב 1936, משמעותה של ההיסטוריה עמוד 86-87).

"מה זה יהודי? שאלה זו אינה מוזרה כפי שזה יכול להיראות תחילה. הבה נראה איזה מן יצור מיוחד הוא זה, שכל שליטי עולם וכל העמים העליבוהו ודיכאוהו וגירשוהו ורמסהו, רדפהו, שרפו, והטביעו, והוא, על אפם ועל חמתם, ממשיך לחיות ולהתקיים. מה זה יהודי - שלעולם לא הצליחו לפתותו בשום פיתויים שבעולם שמדכאיו הציעו לו בלבד שיתכחש לדתו ויטוש את אמונת אבותיו. יהודי - הנו סמל הנצח. הוא שלא יכלו להשמידו לא טבח ולא עינויים; לא אש ולא חרב האינקוויזיציה לא הצליחו להכחידו. הוא אשר ראשון בישר דבר ה; הוא אשר זמן רב כל-כך שמר על הנבואה ומסרה לאנושות כולה. עם כזה לא יכול להיעלם. יהודי הנו הנצחי - הוא התגשמות הנצח". 

(לב טולסטוי, מתוך מאמר שפורסם בגואיש וורלד - לונדון 1908).

היהדות מוכיחה את עצמה שוב ושוב באמצעות עובדות על-טבעיות אלה בהיסטוריה של בני ישראל, המעידה על שליחותו המיוחדת, ועל גאולתו המיועדת. זו הסיבה שעם ישראל פורסם בכל העולם, ותורתו הופצה בכל הארצות, כדי שכל העולם כולו יכיר את עם ישראל ותורתו, ויכיר את מושגי המשיח והגאולה, כך שכאשר יגיע המשיח האמיתי - העולם יהיה מוכן לקראתו, מוכן לרעיון הגאולה ותיקון העולם. 

במשך אלפי שנים מכוון הבורא את העולם שלב אחר שלב לקראת שלמותו ותיקונו, ועם ישראל נועד להיות חוד החנית, העם הנבחר, אשר יהיה אור לכל העמים כנאמר בתורה: "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" (שמות יט, ו).

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נבואותשיבת ציון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה